Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. július 10. 09:47 Élet, Pénz

Egyre kisebbek a WC-k a repülőgépeken, hogy még több ülés férjen be

Már most is alig lehet elférni egy repülőgép mosdójában, az Egyesült Államokban a légitársaságok azonban azt tervezik, hogy tovább szűkítik a teret. A WC-ben nem utazik senki, vagyis a légitársaságok számára ez nem hoz pénzt.

Az viszont nagyon is jövedelmező lenne, ha a WC-ket sikerülne olyan méretre zsugorítani, hogy lehetővé tegye még egy üléssor elhelyezését a fedélzeten. Plusz három fizetős utas járatonként, felszorozva a cég gépeinek számával már kimutatható bevételnövekedést jelentene a légitársaságoknak.

Légiutas-kísérők a Bloomberg hírügynökségnek aggodalmukat fejezték ki az ötlet miatt. Szerintük már így is igen kicsi a hely a mosdókban. Ha tovább csökkentik a mellékhelyiségek méretét, az utasok még frusztráltabbak lesznek.

A légitársaságok így is extrém módon kihasználnak minden helyet a gépeken.

Egyre szűkítik a lábteret, hogy minél több üléssort tudjanak a fedélzeten kialakítani.

Emiatt éppen múlt hónapban jelezte az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA), hogy biztonsági okokra hivatkozva minimum értéket szab a két ülés közti távolságra. A légitársaságoknak ez nem tetszik. Alexandre de Juniac, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) elnök-vezérigazgatója szerint a légügyi hatóságoknak semmi köze nincs ahhoz, hogy a repülőgépeken mekkora a székek közti távolság, ezért az szeretné, hogy a hatóságok ne szabályozzák azt.

Akbar Al Baker, a szövetség igazgatóságának elnöke, a Qatar Airways vezérigazgatója ehhez hozzátette: ha mindenképpen szabályozni kell a területet, akkor azt az IATA-nak, mint a légitársaságokat összefogó szervezetnek kellene megtennie. Szerinte egyébként is teljesen mindegy, hogy mekkora a széktávolság, az utas a világ legbiztonságosabb eszközében, egy repülőgép ülésében fog utazni, amely akár 6G-s erőhatásnak is képes ellenállni.

Alan Joyce, az ausztrál Qantas légitársaság vezetője ezt kiegészítve úgy foglalt állást, hogy sem az Airbus, sem a Boeing nem fog olyan ülést beszerelni a repülőgépekbe, amely nem felel meg az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) előírásainak.

Pedig a széksorok közötti távolságnak nemcsak kényelmi, hanem biztonsági funkciói is vannak. Egy esetleges vészhelyzet esetén sok ember már ma sem tudná az ölébe hajtani a fejét. Ha pedig gyorsan kell elhagyni a repülőt, akkor nem mindegy, hogy mennyi ideig tart kikászálódni a széksorok közül.

Ez azonban egyáltalán nem zavarja a légitársaságokat. A repülőgépüléseket gyártó olasz Aviointeriors nevű cég áprilisban a hamburgi nemzetközi repülőexpón rukkolt elő az új üléskoncepciójával. A Skyrider 2.0-t nem is igazán lehet ülésnek nevezni, a low-cost légitársaságok azonban a sortávolság csökkentésével még több utast zsúfolhatnának be egy ugyanakkora repülőgépbe ezekkel az ülőalkalmatosságokkal, ahol szinte már állnak az utasok.

Forrás: Aviointeriors

Az új székben az utasok sokkal inkább a lovagláshoz vagy a kerékpározáshoz hasonló, félig álló testhelyzetben utaznának, mintsem ülnének. Ezzel a berendezéssel a jelenlegi 28-32 hüvelyk közötti (71-81 cm) sortávolságot akár 23 hüvelykre (58 cm) csökkenthetnék a légitársaságok.

A gyártó közlése szerint az üzemeltetők akár 20 százalékkal több utast zsúfolhatnának be ugyanarra a helyre.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Pénz légitársaság mellékhelyiség repülőgép széksor Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.