Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. június 21. 13:37 Világ

Megszenvedik Trump kereskedelmi harcát a német autógyártók, amit a kecskeméti Mercedes is megérezhet

A német autóipari óriás, a Mercedest gyártó Daimler is vesztesévé válhat az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi harcoknak. A vállalat bizonyos modelljeit ugyanis Alabamában szerelik össze, értékesítésüket pedig megnehezítik az új kínai importvámok, amelyeket Trump védővámjainak megtorlásaként vezetett be az óriási piacot jelentő ázsiai ország. A Daimler arra számít, hogy a Mercedes-Benz idei nyeresége el fog maradni a tavalyi eredménytől.

Ebben persze nem csak a kínai vámszabályok változása játszik szerepet. Az amerikai autógyártás költségeit várhatóan Trump acélipari vámjai jelentősen meg fogják növelni, és az Egyesült Államok elnöke néhány hete kilátásba helyezte az autóimport alapos megvámolását is. Mindeközben Európában egymást érik a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos botrányok és a környezetvédelmi normákat érintő szigorítások, ami a néhány éve még nagy népszerűségnek örvendő dízelmotorok hirtelen piacvesztéséhez vezettek.

A Daimler az elsők között jelezte, hogy rontani fogják a pénzügyi eredményeit Trump védővámjai és az azokat megtorló hasonló lépések, de ezzel biztosan nem lesz egyedül. A német autógyártók (a BMW, a Daimler és a Volkswagen) négy üzemet működtetnek az Egyesült Államok területén, munkát adva közvetlenül 36,5 ezer, a beszállítókon keresztül pedig további 80 ezer amerikainak.

Tavaly ezekben a gyárakban összesen 804 ezer járművet gyártottak le, azonban ennek csak kevesebb, mint a felét adták el az USA-n belül. A maradék, közel félmillió autót exportálták, többek között épp azokba az országokba – Kanadába, Mexikóba, Kínába és az EU tagállamaiba –, amelyeket Trump vámintézkedései egyre inkább arra késztetnek, hogy korlátozzák az amerikai áruk behozatalát.

Összesen tehát 116 500 munkahelyet érinthet az Egyesült Államokban, ha a német autógyárakat szorult helyzetbe hozó kereskedelmi harcok nem csillapodnak.

Mercedeseket számos országban gyártanak, így a Daimler amerikai nehézségeinek világszerte lehetnek következményei. A vámok miatt a globális gyártás átszervezésére kényszerülhetnek, ami akár a termelés növelését is okozhatja bizonyos országokban. A Daimler Magyarországon is fontos foglalkoztató, a kecskeméti üzem jelenleg 4223 alkalmazottnak ad munkát, de két év múlva egy új gyáregység megnyitásának köszönhetően további 2500 munkahellyel fog bővülni a vállalat. Az azonban kérdéses, hogy az itthoni gyár profitál-e vagy veszít a piaci körülmények változásán.

A német autógyárak abban bízhatnak, hogy az USA németországi nagykövete, a Trumppal közeli kapcsolatban álló Richard Grenell azért lobbizik, hogy teljesen elvessék a  járműimportot érintő EU-s és amerikai vámokat. Az elképzelést a német kormány is támogatja, bár ez nem sokat számít, mert a döntés Európai Bizottság jogkörébe tartozik. Tehát további tagállamokat is az ügy mellé kellene állítani, amiben viszont nem mindannyian érdekeltek, főleg, mióta a Trump által bevezetett acélipari védővámok az Európából importált termékeket is sújtják.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autóipar Daimler Donald Trump külkereskedelem védővám Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2025. április 7. 05:55 Világ

1909-be viszi vissza az amerikai gazdaságot Trump vámháborúja

Bár egyesek abban reménykednek, hogy lehet tárgyalni a vámokról, Trump nem enged. Pártja és a vállalatok sem képesek vagy hajlandók hatni rá.

Hajdu Miklós
2025. április 6. 11:19 Világ

Az egyik amerikai vám miatt csökken az olajár, a másik miatt mégis drágulhat itthon a tankolás

Többéves mélypont közelébe süllyedt az olaj ára a Trump-vámok bejelentése után, de egy másik beharangozott vám miatt a benzinkutakon mégis drágulás jöhet.

Al-Hilal István
2025. április 5. 06:05 Világ

Milyen világgazdasági hatásai lesznek Trump vámjainak?

Az amerikai vámok komoly fenyegetést jelentenek a globális növekedésre, de sok múlik majd az országok válaszreakcióin is.

Fontos

Bucsky Péter
2025. április 8. 06:05 Adat, Közélet

Nem az árrés nagysága dönti el, kit kényszerít árcsökkentésre a kormány

Ha ismét le kell győzni az inflációt, akkor az sem baj, ha emiatt a fapados megoldások irányába kénytelenek mozdulni a kereskedők és a szolgáltatók.

Jandó Zoltán
2025. április 7. 16:42 Közélet, Vállalat

Lázár János úgy csinál, mint aki nem érti, hogyan működik a NER

Nekimenne az építőipari multiknak a miniszter, de javaslatával a „luxizó” NER-milliárdosoknak sokkal több kényelmetlenséget okozhat.

Jandó Zoltán
2025. április 7. 11:29 Pénz

Mészáros Lőrinc is tízmilliárdokat bukik éppen Trump vámjai miatt

Donald Trump vámjai olyan tőzsdepánikhoz vezettek világszerte, amilyet az utóbbi években a covid és az ukrajnai háború kezdetén láthattunk.