Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. március 2. 09:30 Tech

Az Apple elfordult attól az ágazattól, amivel egyre inkább összefonódik Magyarország

Egy hónapja még úgy tűnt, hogy csak késlelteti, a héten viszont lefújta az Apple az önvezető elektromos autó fejlesztésére vonatkozó projektjét. A döntés súlyát jól mutatja, hogy az amerikai vállalat három-négy évvel ezelőtti sajtóértesülések szerint már saját akkumulátortechnológiát is kifejlesztett, amivel csökkenthető az energiatároló berendezések ára és növelhető a gépkocsik hatótávolsága, és az akkori tervek szerint a gyártás az idei évben el is indulhatott volna – ez az időpont tolódott ki először a következő évre, majd a 2026 és 2028 közötti időszakra, mielőtt az Apple teljes visszavonulót fújt.

A Project Titan néven futó fejlesztéshez hasonló sorsra jutott az Aston Martin kínálatának elektrifikációjára vonatkozó elképzelése is a héten: a brit luxusmárka a kereslet visszaesése miatt egy évvel elhalasztja az első elektromos modelljének bevezetését.

A fogyasztói kereslet az elektromos autók iránt, különösen az Aston Martin árkategóriájában, nem olyan, mint amilyennek két évvel ezelőtt gondoltuk.

– mondta Lawrence Stroll, a cég ügyvezetője újságíróknak, amihez hozzátette, hogy a plug-in hibrid járművek iránt sokkal nagyobb az érdeklődés az Aston Martin szegmensében.

A Mercedes-Benz is visszavett az elektromos autókra való átállás üteméből, a Magyarországon is jelenlévő vállalat most azzal számol, hogy az elektromos meghajtású járművek – ide értve a hibrideket is – eladásai 2030-ra elérik az ötven százalékos arányt. Ez öt évvel későbbi időpont, mint amit 2021-ben várt a német gyártó, amikor is 2025-re tervezte elérni az ötven százalékos mérföldkövet főként tisztán elektromos autókkal. Továbbá többek között a Tesla, a General Motors, a Ford és a Renault is visszább vették a villanyautó-eladásokkal kapcsolatos várakozásaikat.

Az ágazat szerte tapasztalható pesszimizmus okai hasonlók: noha az elmúlt években az autógyártók és a beszállítók nagyon számítottak az elektromos járművek iránti jövőbeli keresletre, a kapacitás- és technológiafejlesztési beruházások végül úgy látszik, meghaladják a tényleges fogyasztói igényeket, amelyek tavaly nyárra jócskán megcsappantak. Mindez arra készteti az autógyártókat, hogy újragondolják a gyártási terveket, akár a belső égésű motorok további fejlesztésével is számolva, ahogy azt a Mercedes teszi. 

A nem túl fényes gazdasági körülmények mellett az ellátási láncokban tapasztalható fennakadások, továbbá a Kína és az Egyesült Államok, illetve az Európai Unió közötti kereskedelmi feszültségek sem kedveznek az elektromos autók térhódításának. Sőt, az elektromos autók vártnál lassabb terjedése mellett a hatékonyságukat illető szabályozások várható bevezetése, szigorítása is borúlátóbbá teszi az ágazat szereplőit.

Az európai piacon ráadásul a környezetvédelmi normák alakulása is az elektromos átállás halasztásának kedvez, a belső égésű motorokkal nehezen teljesíthető Euro 7-es szabványok hatályba lépése az eredetileg tervezett 2025-ös időpont helyett az évtized végére tolódhat. A mérséklődő szigor nyomán például a Volkswagen el is halasztotta egy évvel a kisautók kategóriájába szánt elektromos modelljének bevezetését, és egy darabig párhuzamosan fogja kínálni a Poloval, annál valamivel magasabb áron (a piaci fordulat mértékét jól érzékelteti, hogy a Ford másfél éve még az eredetileg tervezettnél is előrébb hozta a Fiesta kivezetését).

A kedvezőtlen körülményeket a beszállítók is érzékelik, a magyarországi akkumulátorgyár-beruházásáról ismert CATL (és a Szegeden autógyárat létesítő BYD is), a koreai LG, valamint az egyik legnagyobb lítium-ellátóként számon tartott Albemarle is az üzleti helyzetük romlását jelzik – utóbbi például a munkaerő-állományának négy százalékát bocsátja el a kereslet és az eladási árak csökkenése miatt.

Kérdés, hogy a romló kilátások mennyiben befolyásolják majd a Magyarországra érkező elektromosautó-ipari beruházások sikerét, amelyekkel kapcsolatban Szijjártó Péter külügyminiszter továbbra is optimista (igaz, egyrészt a nyugati autógyártók kedvezőtlen helyzetéhez hozzájárul a kínai konkurencia megerősödése is, másrészt a tavaly a magyarországi akkumulátor- és járműipar húzta az ipari teljesítményt) – mindenesetre az Apple például inkább a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztésekbe fektet, és legújabb nagy dobása inkább egy virtuális valóságot és háromdimenziós felületeket jól működve kivetítő szemüveg lehet az önvezető elektromos autó helyett.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNagy bajban van a német autóipar, fogynak a megrendelésekA járvány alatt volt kereslet, de nem volt elég alkatrész a gyártáshoz, míg most már fel lehetne pörgetni a gyárakat, csakhogy eltűntek a vevők.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKihalnak a megfizethető kisautók, idő előtt lesz vége a Ford FiestánakNem 2024-ig, csak 2023-ig gyártják a modellt, utána már csak más, elektromos autók jönnek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Apple aston martin elektromos autó villanyautó Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.