Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. február 13. 17:19 Pénz

Itthon is visszajöhet az infláció, ha sokáig marad a húszi porszem a világgazdaság gépezetében

Megint elszálltak a globális tengeri szállítmányozási díjak, ugyanakkor még egyáltalán nem biztos, hogy ez jelentősebb inflációt fog eredményezni Európában, mint a covid utáni időszakban.

Mi történt? Az importáló magyar vállalatoknak is nőttek a szállítási költségei az elmúlt időszakban, miután a húszik vörös-tengeri támadásai miatt jelentősen emelkedtek a tengeri szállítmányozási díjak.

  • A Magyar Szállítmányozók Szövetségének tagjai a normál fuvardíjhoz képes nagyságrendileg kétszeres-háromszoros díjakat tapasztalnak – mondta Pekár János, a szövetség főtitkára a Pénzcentrumnak.
  • Egyre több Magyarországon működő vállalat számára is érezhető problémákat okoz a helyzet a szállítási idők és a díjak növekedése formájában – mondta nemrég Szijjártó Péter Brüsszelben.

Előzmények: a jemeni húszi lázadók december eleje óta támadják drónokkal és rakétákkal a vörös-tengeri útvonalon haladó teherhajókat. Az útvonalon a világkereskedelem 12-15 százalékát lefedő termékmennyiség halad keresztül.

  • Január közepén a logisztikai problémák miatt egy hétre felfüggesztették a Vitara és S-Cross modellek gyártását az esztergomi Suzuki-gyárban.

Miért fontos ez? Egy IMF-tanulmány szerint az elmúlt két évben az európai infláció növekedését 40 százalékban az importárak növekedése okozta.

  • Egy másik IMF-tanulmány szerint a fuvarozási díjak duplázódása az infláció körülbelül 0,7 százalékpontos növekedésével jár együtt.

Felülnézet: a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) nemrég publikált előrejelzése szerint a tengeri szállítási díjak a közelmúltban megduplázódtak, ami 5 százalékkal emelheti az importtermékek árát az OECD-tagállamok körében.

  • Ez egy év alatt 0,4 százalékponttal emelheti az inflációt, ez azonban az OECD főközgazdászának CNBC-nek adott nyilatkozata szerint nem az alapforgatókönyvük.
  • Az infláció növekedéséhez az járulna hozzá, ha a díjak huzamosabb ideig magasabbak maradnának.

Tágabb kontextus: az IMF és egyes elemzők előrejelzései is csak kockázatként, és nem a legvalószínűbb forgatókönyvként tekintenek rá, hogy az infláció visszatér Európában.

Igen, de: a Goldman Sachs január végi elemzése egyáltalán nem számít nagyobb inflációra.

  • Azzal érvelnek, hogy most a díjak növekedése nem jár együtt gyárleállásokkal és a kereslet növekedésével, mint 2021-ben, és önmagában a tengeri szállítási díjak növekedése elhanyagolható mértékben emeli az inflációt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚgy elszálltak az árak, hogy már a gyerekeken is spóroltunkA játékpiac általában válságtűrő, ezúttal azonban olyan mértékű volt az alapvető cikkek inflációja, hogy ebben a szektorban is láthatóan csökkent a kereslet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz infláció logisztika szállítmányozás tengeri szállítmányozás Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Hajdu Miklós
2024. május 10. 17:14 Közélet, Pénz

Újabb haladékot kaphatnak a lakossági hiteltörlesztők Nagy Márton szavai alapján

Valószínűtlen, hogy nem hosszabbítja meg a a kamatstop hatályát legalább az év végéig a kormány.

Hajdu Miklós
2024. május 8. 15:13 Pénz

A magas magyar áfa olyan drog, amiről nehéz lejönni

A kormány igyekszik minimalizálni a vállalati nyereségek adóztatását, emiatt nincs tér adócsökkentésekre sem a jövedelmeknél, sem a fogyasztásnál.

Mészáros R. Tamás
2024. május 8. 05:43 Pénz, Vállalat

Az OTP-t is érintheti, hogy fogy a türelem az Oroszországban üzletelő európai bankokkal szemben

A Raiffeisen, az Unicredit és az OTP is hatalmas profitot csinál az orosz piacon – amit az európai szabályozók igyekeznek keményebb eszközökkel megvágni.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 13. 13:31 Adat

Sosem fűtünk már úgy, mint a rezsiemelés előtt

Kissé emelkedett ugyan a lakosság téli földgázfelhasználása az előző télhez képest, de még így is látványosan elmaradt a rezsiemelés előtti időszakban megszokottól.

Pintér Róbert
2024. május 12. 05:19 Tech, Vállalat

Kedves magyar cégvezető, mikor ébredsz rá, hogy nem lehet megúszni a digitalizációt?

Románia azért is előzhette a kanyarban Magyarországot, mert romlik a magyar kkv-k versenyképessége, aminek szerves része a digitalizáció alacsony szintje.

Jandó Zoltán
2024. május 11. 05:24 Vállalat

Az egyik leggazdagabb magyar vette meg a bukott ásványvízkirály jachtját

Hivatalosan is új tulajdonoshoz került az Aquarius-Aqua bukásának jelképévé váló luxusjacht. A hajót át is nevezték: néhány napja már nem Cassiopeiának, hanem Aragónak hívják.