Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. január 24. 19:12 Vállalat, Világ

Nem lehet árat emelni, a gyártóknak-kereskedőknek kell lenyelni a vörös-tengeri válság árát

Olyan világpiaci helyzet állt elő, amelyben rengeteg nagy amerikai és európai gyártó-kereskedő vállalatnak nagy költségnövekedést okoz a vörös-tengeri válság (a jemeni húszi lázadók támadják a kereskedelmi hajókat, amelyek nagy része csak Afrikát megkerülve jut el a céljához), ám ezt mégsem tudják áthárítani a vevőkre.

Számokban: békés időkben a világkereskedelem 12 százaléka megy át a Vörös-tengeren, hogy aztán a Szuezi-csatornán átjutva a Földközi-tengerre érjen. Ennek értéke évi ezer milliárd dollár. Afrika kikerülése 6500 kilométerrel és 10-12 nappal növeli meg a szállítást, ennek üzemanyag-többletköltsége hajónként egymillió dollár. A légi szállítás azonban nem alternatíva, mert 10-12-szer drágább, mint a tengeri.

Felülnézet: a koronavírus-járvány utáni magas infláció miatt a fogyasztás világszerte csökkent, ebben a helyzetben árat emelni nem nagyon lehet, ám a kereskedőcégek épp azért tudnak most megküzdeni a helyzettel, mert a járvány miatt az ellátási lánc fejlesztésére kényszerültek.

Alulnézet: a német Intersport a Reuters hírügynökségnek azt mondta, az elmúlt hetekben növelte a készleteit, és bár az még így is alacsonynak mondható, ezzel is elboldogul, és nem emel árat.

  • A magyar Suzuki-gyár termelése napokig állt a zavarok miatt, de a márkakereskedésekben ennek nem látszott következménye. A szintén érintett IKEA épp ma jelentett be árcsökkentést.

Mi várható? Általános fogás lehet, hogy a cégek idén nem akcióznak annyit, mint az az évnek ebben a szakában szokás, így magasabban tarthatják a készleteiket. Több cég próbálkozik a beszerzését közelebb hozni, azaz kihagyni a távol-keleti beszállítókat, de ez csak erősen korlátozott lehetőség a nagy többletköltségek miatt.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAfrikát kerülgetik a teherhajók, az IKEA és az Electrolux késésekre figyelmeztetNem biztonságos hajózni a Vörös-tengeren a jemeni húszik támadásai miatt, aminek ellátási gondok és újabb áremelkedés lehet a következménye.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ Afrika beszállítók Ikea Intersport kereskedelem suzuki tengerhajózás vörös-tengeri válság Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Pintér Róbert
2024. május 12. 05:19 Tech, Vállalat

Kedves magyar cégvezető, mikor ébredsz rá, hogy nem lehet megúszni a digitalizációt?

Románia azért is előzhette a kanyarban Magyarországot, mert romlik a magyar kkv-k versenyképessége, aminek szerves része a digitalizáció alacsony szintje.

Hajdu Miklós
2024. május 9. 13:33 Vállalat

A mostani miniválság mutatja, miért veszélyes az akkugyáraknak való kiszolgáltatottság

A hazai ipar és gazdaság erősen megérzi az akkumulátorok iránti kereslet mostani, enyhe gyengélkedését is, ami figyelmeztető jel a jövőre nézve.

Stubnya Bence
2024. május 8. 10:13 Közélet, Vállalat

Folytatódnak az áremelések, amik miatt megorrolt a bankokra és a telekomcégekre a jegybank

Átlagosan 28 százalékkal kerülnek többe idén a nagyobb bankoknál nyitható egyszerűbb számlák tavalyhoz képest.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. május 10. 17:14 Közélet, Pénz

Újabb haladékot kaphatnak a lakossági hiteltörlesztők Nagy Márton szavai alapján

Valószínűtlen, hogy nem hosszabbítja meg a a kamatstop hatályát legalább az év végéig a kormány.

Hajdu Miklós
2024. május 10. 14:02 Közélet

Furcsa szimbóluma lesz a magyar-kínai közeledésnek a cseresznye és a marhasperma

Infrastrukturális beruházások előkészítése mellett a cseresznye és a szarvasmarhafélék örökítőanyagának kiviteléről is megállapodott a magyar kormányfő a kínai elnökkel.

Jandó Zoltán
2024. május 10. 10:14 Adat

Ötszázszor több tao-pénz jutott a felcsúti focinak, mint az országos átlag

Az egy lakosra jutó tao-támogatás Felcsúton meghaladta a 20 millió forintot.