Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. január 24. 19:12 Vállalat, Világ

Nem lehet árat emelni, a gyártóknak-kereskedőknek kell lenyelni a vörös-tengeri válság árát

Olyan világpiaci helyzet állt elő, amelyben rengeteg nagy amerikai és európai gyártó-kereskedő vállalatnak nagy költségnövekedést okoz a vörös-tengeri válság (a jemeni húszi lázadók támadják a kereskedelmi hajókat, amelyek nagy része csak Afrikát megkerülve jut el a céljához), ám ezt mégsem tudják áthárítani a vevőkre.

Számokban: békés időkben a világkereskedelem 12 százaléka megy át a Vörös-tengeren, hogy aztán a Szuezi-csatornán átjutva a Földközi-tengerre érjen. Ennek értéke évi ezer milliárd dollár. Afrika kikerülése 6500 kilométerrel és 10-12 nappal növeli meg a szállítást, ennek üzemanyag-többletköltsége hajónként egymillió dollár. A légi szállítás azonban nem alternatíva, mert 10-12-szer drágább, mint a tengeri.

Felülnézet: a koronavírus-járvány utáni magas infláció miatt a fogyasztás világszerte csökkent, ebben a helyzetben árat emelni nem nagyon lehet, ám a kereskedőcégek épp azért tudnak most megküzdeni a helyzettel, mert a járvány miatt az ellátási lánc fejlesztésére kényszerültek.

Alulnézet: a német Intersport a Reuters hírügynökségnek azt mondta, az elmúlt hetekben növelte a készleteit, és bár az még így is alacsonynak mondható, ezzel is elboldogul, és nem emel árat.

  • A magyar Suzuki-gyár termelése napokig állt a zavarok miatt, de a márkakereskedésekben ennek nem látszott következménye. A szintén érintett IKEA épp ma jelentett be árcsökkentést.

Mi várható? Általános fogás lehet, hogy a cégek idén nem akcióznak annyit, mint az az évnek ebben a szakában szokás, így magasabban tarthatják a készleteiket. Több cég próbálkozik a beszerzését közelebb hozni, azaz kihagyni a távol-keleti beszállítókat, de ez csak erősen korlátozott lehetőség a nagy többletköltségek miatt.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAfrikát kerülgetik a teherhajók, az IKEA és az Electrolux késésekre figyelmeztetNem biztonságos hajózni a Vörös-tengeren a jemeni húszik támadásai miatt, aminek ellátási gondok és újabb áremelkedés lehet a következménye.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ Afrika beszállítók Ikea Intersport kereskedelem suzuki tengerhajózás vörös-tengeri válság Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2024. december 16. 16:41 Adat, Vállalat

Feneketlen kútból kellene felhoznia Szíria gazdaságát az új hatalomnak

Egyelőre bizonytalan Szíria jövője Bassár al-Aszad bukása után. A helyzetet nehezíti, hogy a 2011-ben kitört polgárháború hatalmas károkat okozott az ország gazdaságának.

Jandó Zoltán
2024. december 16. 11:01 Vállalat

Félmilliárdos kedvezménnyel árulják a hetvenéves magyar téglagyárat

Árverésen értékesítik az egykor szebb napokat látott mályi téglagyárat. Az üzem az energiaválság hatására elszálló költségek miatt roppant meg végleg.

Jandó Zoltán
2024. december 13. 06:01 Vállalat, Világ

Heteken belül eltűnhet a csövekből az Európába tartó orosz gáz fele

Minden jel arra utal, hogy nem lesz megállapodás az orosz gáz ukrajnai tranzitjáról, és a felek nem fogják meghosszabbítani a december 31-én lejáró szerződést.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. december 16. 06:08 Adat

Fogynak az olyan magyarok, akik jobban keresnek a románoknál és bolgároknál

A román társadalom több mint fele már lehagyta magyar társait az uniós jövedelmi rangsorban a vásárlóerő-paritáson mért adatok alapján.

Gergely Péter
2024. december 15. 06:00 Pénz

Nem érdemes várni a drága lakáshitelek kiváltásával

Nincs esély arra, hogy a közeljövőben tovább csökkenjenek a lakáshitelek kamatai, így érdemes most kiváltani a régebbi, kedvezőtlenebb feltételű kölcsönöket.

Fazekas Dóra Benyák Barnabás
2024. december 14. 06:03 Tech

Lehet-e a hidrogén az új földgáz?

Egyre fontosabb a hidrogén szerepe a klímaváltozás elleni küzdelemben, de mit várhatunk az alkalmazásától, és mit kell tenni ahhoz, hogy bővülhessen a felhasználása?