Hivatalossá vált az eddig még csak sejtett járműipari beruházás: a kínai BYD Szegeden építi meg az első európai autógyárát, jelentette be Szijjártó Péter, hangsúlyozva, hogy az üzemben autók, és nem akkumulátorok gyártása történik majd – ezt már korábban is közölte a minisztérium és a szegedi önkormányzat, a beruházás közelében élők aggodalmaira reagálva.
Háttér: A „kínai Toyotaként” emlegetett BYD az idén jócskán megerősítette magyarországi jelenlétét. A vállalat akkumulátor-összeszerelő üzem építését jelentette be a nyáron Fóton, majd ősszel megkezdődött a márka elektromos autóinak magyarországi forgalmazása, szinte egy időben az elektromos autózás népszerűsítésére indított 60 milliárd forintos program bejelentésével.
Miért fontos ez? A BYD a villanyautó-szegmens kulcsszereplőjévé vált, a lítiumbányászattól a mikrocsip-, akku- és autógyártásig házon belül zajlik a gépkocsik előállításának szinte teljes folyamata, amivel erőssé vált a megfizethetőbb kategóriákban. A kormány anyagi támogatással is ösztönzi a beruházást, ennek mértéke azonban még nem nyilvános.
Számokban: egyelőre kevés konkrétum ismert, mindenesetre ezres nagyságrendben jöhetnek létre új munkahelyek a szegedi gyárban a BYD közleménye szerint. Becslések szerint a gyártókapacitás évi 200 ezer gépkocsi előállítására lehet majd elegendő, ez meghaladja a győri Audi teljesítményét, ahol tavaly 171 134 darab autót szereltek össze.
Mi várható? A magyar gazdaság egyik legnagyobb beruházásaként emlegeti Szijjártó Péter a projektet, a magyar járműipar súlya és kitettsége Németország mellett Kína irányába tehát jócskán növekedhet. A kínai autóipar térhódításával kapcsolatban ugyanakkor az Európai Uniónak vannak kifogásai, a Bizottság októberben szubvencióellenes vizsgálatot indított az akkumulátoros elektromos járművek Kínából történő behozatalát illetően.
Vállalat
Fontos