Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. május 6. 17:33 Vállalat

Egész Európa elfordult a dízeles autótól, már az eladásokból is látszik

Egyre kevésbé vesznek dízelmotorral személyautót az európaiak a kontinens autógyártóit tömörítő szövetség, az ACEA legújabb statisztikái szerint. Pedig pár éve pedig még megtörhetetlennek tűnt a dízelmotorok népszerűsége.

A dízeles motorok főleg azért indultak el a világ körüli hódító útjukra, mert a benzinesekhez képest jobb a fogyasztásuk. Csakhogy ezt az előnyt a szigorodó környezetvédelmi normák közepette a gyártók csak újabb és újabb bonyolult, drágán javítható alkatrészek beépítésével tudták fenntartani, sőt, csaltak is. Ráadásul a gyártók minden igyekezete ellenére több városból ki is tiltják a környezetszennyező dízeles kocsikat, nemrég még Budapesten is kilátásba helyezte ezt a főpolgármester. Mindez nem tett jót a dízeles technológia hírének, és időközben az eleve tisztább működésű benzinmotorok is hatékonyabbak lettek (igaz, emiatt nőttek a szervízköltségeik is).

Az adatok mindenesetre arra utalnak, hogy a dízelmotorok körüli negatív hírek és botrányok Európa-szerte megtették a hatásukat. Uniós szinten 17 százalékkal kevesebb új dízelautót állítottak forgalomba 2018 első negyedévében 2017 azonos időszakához képest, míg a benzineseket tekintve 15 százalékos növekedést mért az ACEA – ezek a trendek szinte minden uniós tagállamban, Magyarországon is jellemzőek.

 


A változásoknak miatt 2017 és 2018 első negyedéve között a dízeles személyautók részesedése az új autók piacán 46 százalékról 38-ra csökkent az EU-ban, míg a benzinesek aránya 49 százalékról 56-ra nőtt. Az alternatív, hibrid és elektromos hajtású kocsik aránya még mindig viszonylag alacsony, 5 százalék körül állt mindkét vizsgált időpontban, tehát a magas vételár, a korlátozott hatótávolság és a hiányos töltési infrastruktúra még mindig akadályozza az elterjedésüket.

 

Magyarországon a 2017 elején az újonnan forgalomba helyezett személygépkocsik körülbelül egyharmada volt dízeles, az idei első negyedévben viszont már a negyedrészt sem érte el a dízel-technológia piaci részedése. A benzinesek aránya ezzel szemben 62 százalékról 71-re nőtt, az elektromos, hibrid és más alternatív hajtású autók elterjedtsége pedig az unióshoz hasonló 5 százalék körüli szintre állt be.

 


Egyelőre nem teljesen világos, hogy mi lesz az autógyártók reakciója ezekre a trendekre. A Volkswagen például továbbra sem szabadul a dízelbotránytól, ráadásul a konszern bizonyos kisebb autóiba már nem is szerel dízelmotort. Eközben pedig a Bosch, az autóipar egyik legmeghatározóbb beszállítója és fejlesztője továbbra is elkötelezett a dízeltechnológia iránt és fáradhatatlanul igyekszik azon a legújabb megoldásaival, hogy bebizonyítsa, a dízelmotoroknak van jövője.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar dízel dízelbotrány Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. április 7. 16:42 Közélet, Vállalat

Lázár János úgy csinál, mint aki nem érti, hogyan működik a NER

Nekimenne az építőipari multiknak a miniszter, de javaslatával a „luxizó” NER-milliárdosoknak sokkal több kényelmetlenséget okozhat.

Vámosi Ágoston
2025. április 4. 11:21 Adat, Vállalat

Sikerülhet ellenszélben külpiacra lépniük a magyar vállalkozásoknak?

Örök téma a magyar cégek exportjának fellendítése, egy budapesti üzleti rendezvényen egyebek mellett arról lesz szó, hogyan kerülhetők el a folyamat buktatói.

Váczi István
2025. április 2. 14:26 Vállalat

Újra azzal úszta meg a sokmilliárdos büntetést a Mercedes, hogy feldobta kartelltársait

Olcsóbban akarták letudni a roncsautókkal kapcsolatos kötelezettségeiket a gyártók, de lebuktak, mert a Mercedes kibeszélt a kartellből – nem először.

Fontos

Jandó Zoltán
2025. április 7. 11:29 Pénz

Mészáros Lőrinc is tízmilliárdokat bukik éppen Trump vámjai miatt

Donald Trump vámjai olyan tőzsdepánikhoz vezettek világszerte, amilyet az utóbbi években a covid és az ukrajnai háború kezdetén láthattunk.

Mészáros R. Tamás
2025. április 7. 05:55 Világ

1909-be viszi vissza az amerikai gazdaságot Trump vámháborúja

Bár egyesek abban reménykednek, hogy lehet tárgyalni a vámokról, Trump nem enged. Pártja és a vállalatok sem képesek vagy hajlandók hatni rá.

Fazekas Dóra
2025. április 6. 06:01 Közélet

Trump fúj ébresztőt a klímapolitikának?

A háborús gondolkodás, a kockázatok kiszámítása nagyobbat lendíthet a klímaváltozás elleni erőfeszítéseken, mint az összes eddigi próbálkozás együttvéve.