Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. november 21. 19:06 Vállalat

Miért kergeti el magától az új tankolási limittel a Mol a fuvarozókat?

Péntek óta egy tankolás során legfeljebb 100 liter gázolajat vásárolhatnak a Mol nagynyomású kútoszlopain a fuvarozók, jókora felháborodást okozva az ágazatban. Ez a mennyiségi korlátozás ugyanis nagyjából 300 kilométerenkénti tankolásra kényszeríti a sofőröket, ami időkiesést, feleslegesen megtett kilométereket és végső soron az inflációt erősítő többletköltségeket jelent majd a szállítmányozásban, derül ki a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a NiT Hungary közleményéből.

A lépés hátterében alapvetően azon okok állhatnak, amelyek miatt mintegy ötszáz, a nagy láncoktól független benzinkút üzemanyagellátását is felfüggesztette a mai naptól kezdve a Mol:

  • a hatósági ár miatt megemelkedett az üzemanyag iránti kereslet, miközben szűkültek az importlehetőségek;
  • eljött a júliusban felszabadított stratégiai gázolajkészletek pótlásának ideje;
  • a Barátság csővezetéken csak alacsony nyomáson indult újra kőolajszállítás a múlt heti orosz találat okozta sérülések kijavítása után;
  • és bár a Dunai Finomító karbantartása lezárult, az újraindítás során a kapacitásokat korlátozó többletfeladatok merültek fel.

Noha a közúti áruszállítás intenzitása az év vége felé jellemzően mérséklődik, a karácsony közeledtével mégis kiéleződnek a fuvarozók nehézségei, amit a fogyasztók is érzékelhetnek majd. A tankolás nehézkessé válásával ugyanis lassabban és magasabb költségszint mellett érhetik el az árucikkek azokat a disztribúciós központokat, ahonnan aztán a futárok indulnak a kisáruszállító autókkal a megrendelőkhöz Árvay Tivadar, az MKFE főtitkára szerint.

Árvay kérdéseinkre elmondta továbbá, hogy a biztos kiszolgálás reményében sok vállalkozás a Molnál váltott ki üzemanyagkártyát a közelmúltban, így bizonyos fokig kiszolgáltatott az ágazat a magyar olajcégnek. Felmerülhet azonban más kutak igénybevétele, sőt, a nemzetközi utak esetében az országhatáron kívüli teletankolás lehetősége is adott – a környező országokban Ukrajna kivételével zavartalan az üzemanyagellátás –, ami

a fuvarozóknak jellemzően többletköltséget, a Molnak bevételkiesést, a magyar államnak elmaradó jövedéki adóbevételt eredményez.

Mindezek tükrében nehezen láthatók be a tankolás adminisztratív eszközökkel történő bonyolítása mellett szóló érvek, ami ráadásul a fuvarozókat sem érinti egyöntetűen: az intézkedést leginkább azok a szereplők sínylik meg, akiknek nincsen saját töltőállomásuk, és bár jellemzően néhány gépjárműből álló flottát tartanak fenn, alvállalkozóként gyakran a nagyobb szállítmányozócégeknek is bedolgoznak, így szerves részei a teljes ellátási láncnak.

Az ugyanakkor elképzelhető, hogy a döntéshozók számára jelenleg fontosabb szempont a lakossági dízelellátás biztosítása legalább a mostani szinten, mint akár az előbb felsorolt szempontok összessége. Könnyen belátható ugyanis, hogy nagy elégedetlenséghez vezetne, ha széles körben elérhetetlenné válna a gázolaj az autósok számára – ekkor már aligha lenne olyan kedvező az üzemanyagárstop megítélése.

Ha az üzemanyagellátás biztonsága valóban kockán forog, Árvay szerint alternatíva lehetne a hatósági ár emelésével a benzin- és gázolajhasználat racionalizálására késztetni az ársapka kedvezményezetteit, illetve szűkíteni ezt a kört. A 7,5 tonnánál nagyobb tehergépjárművek már a hatósági árazás egyik első, márciusi finomhangolása során kikerültek az intézkedés hatálya alól, és például a szezon elmúltával kérdéses, hogy mennyiben indokolt a 480 forintos dízel biztosítása a mezőgazdasági gépek tankolásakor.

A tankolás megnehezítése a gépkocsivezetői szakma vonzerejét is kikezdi Árvay meglátása szerint. A sofőrök vezetési és pihenési idejét szigorú szabályok határozzák meg, amelyekkel nehezen egyeztethető össze, ha az akár 1000-1500 literes tank megtöltésére szélsőséges esetekben órákat kell szánniuk a százliterenként leálló kútfej miatt, és közben egyre több időt kell, hogy az utakon töltsenek: 2014-ben egy kutatás szerint még naponta átlagosan 50-150 kilométert tett meg egy tipikus magyar tehergépkocsi-vezető, míg mostanra Árvay legalább 300-400 kilométerre becsüli a napi futásteljesítményt.

Előfordulhatnak továbbá olyan extrém helyzetek, amikor kivételesen fontos és értékes szállítmányok sorsát veszélyezteti az intézkedés – jókora fejtörést okozhat például az Ukrajnába gyógyszereket szállító sofőrök számára a rakomány hűtéséhez és fuvarozásához szükséges mennyiségű gázolaj megvásárlása még a határátlépés előtt, a háború ugyanis az üzemanyagellátást is megtépázta Ukrajnában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA magyar autósok fele nem bírná a piaci benzinárat, 800 forint felett a kétharmaduk nem ülne volán mögéLegalábbis ezt mondják a Reacty Digitallal közösen készített reprezentatív felmérésünk szerint. Leginkább biciklire és tömegközlekedésre váltanának.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA bolti árakon is meg fogjuk érezni, hogy a cégautók kikerültek a benzinárstop kedvezményezettjei közülFolyamatosan szűkíti a kormány azok körét, akik jogosultak a hatósági áron megvásárolni az üzemanyagot, a legutóbbi döntésük hozza vissza az államnak a legtöbb pénzt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMennyivel olcsóbbak az árstopos magyar termékek, mint a szabadpiaci szlovák áruk?Megnéztünk a szlovák és a magyar Lidl árait, látszik-e rajtuk, hogy az árstop miatti veszteséget hogyan kompenzálják.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat árstop benzinárstop fuvarozás hatósági ár közúti árufuvarozás közúti áruszállítás Mol Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.