Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. november 4. 12:45 Világ

Többet vonatoztak, de az autót nem tették le a németek a kilenc eurós vonatjegy miatt

Németország a következő évet újabb kedvezményes tömegközlekedési díjszabás bevezetésével indítja, noha az idei nyári kísérlet a kilenc euróért árusított, összes helyi, helyközi és regionális vasúti járatra érvényes bérlet számos kétséget vet fel az intézkedéssel kapcsolatban. A kormány az idei és a jövő évi kedvezményekkel is az infláció okozta nehézségeket és a széndioxid-kibocsátást kívánja mérsékelni, azonban a június és augusztus közötti tapasztalatok tükrében kérdéses, hogy az olcsó bérletekkel valóban elérhetők-e ezek a célok.

A vasúti személyforgalom kétségtelenül megnövekedett a kilenc eurós bérlet bevezetésével, a járvány előtti utolsó év, 2019 nyarához képest átlagosan 44 százalékkal több, legalább harminc kilométeres utazást regisztrált a német statisztikai hivatal. A hirtelen megnövekedett utasszámmal azonban a vasúttársaság csak jókora nehézségek árán tudott megbirkózni, ami kihatott a szolgáltatás színvonalára: a késések mellett előfordult például, hogy a szerelvények zsúfoltsága miatt a szolgáltató kénytelen volt lebeszélni a bicikliszállításról az utasokat. A kedvezmény továbbá a német vasúttársaság (a Deutsche Bahn) gazdálkodását is megbillentette, a jegyárakból befolyó bevételek csökkentek, a többletterhelés pedig többletkiadásokhoz vezetett, így a központi költségvetésből 2,5 milliárd euróval kellett kisegíteni a céget, amit zöld párti politikusok is kritikusan értékeltek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSem az olcsó német bérlet, sem a luxemburgi ingyenes tömegközlekedés nem lett egyértelmű sikertörténetNémetországban és Luxemburgban sem látszik egyelőre, hogy a kedvezményes vagy ingyenes tömegközlekedés megoldást jelentene a túlzott autós forgalomra.

Mindeközben a hivatalos statisztikák szerint az autós forgalom nem csökkent, ráadásul a gyakoribbá vált zsúfoltság és késések miatt kevésbé optimális körülmények között közlekedő vasúti szerelvények energiaszükséglete is megnövekedhetett – a környezetvédelmi célok teljesülése tehát erősen kétséges, igaz, a német közlekedési cégeket egyesítő VDV becslése szerint összességében 1,8 millió tonnával kevesebb széndioxid került a légkörbe az intézkedés jóvoltából. Az inflációt ugyanakkor sikerült mérsékelni a kilenc eurós bérletekkel (a kölni Német Gazdaságkutató Intézet számításai szerint júniusban 2 százalékponttal), ám vitatott kérdés, hogy ugyanennyi ráfordítással, de más módszerekkel nem lehet-e hatékonyabban enyhíteni az áremelkedés okozta terheket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNagyon népszerű volt, de szeptembertől nem biztos, hogy marad a 9 eurós bérlet NémetországbanA liberális pénzügyminszter szerint a lakosság potyautas hozzáállását nem lehet fenntarthatóan finanszírozni. A zöldek és a szocdemek hosszabbítanák a kedvezményt.

A jövő januártól bevezetett, Deutschlandticket”-nek nevezett 49 eurós bérlet már a buszjáratok igénybevételére is feljogosítja az utasokat. Az intézkedés becsült költsége három milliárd euróra rúg, amit a szövetségi és a tartományi költségvetések együttesen fedeznek majd, továbbá Berlin még évi egy milliárd euróval szállhat be a kedvezmény finanszírozásába. A kormány szándékai szerint ugyanis a mostani árfolyam mellett körülbelül húszezer forintos bérlet már nem csak átmeneti, hanem állandó része lesz a tömegközlekedési bérletkínálatnak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ ingyenes tömegközlekedés közlekedés németország tömegközlekedés vasút Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.