Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. november 4. 12:45 Világ

Többet vonatoztak, de az autót nem tették le a németek a kilenc eurós vonatjegy miatt

Németország a következő évet újabb kedvezményes tömegközlekedési díjszabás bevezetésével indítja, noha az idei nyári kísérlet a kilenc euróért árusított, összes helyi, helyközi és regionális vasúti járatra érvényes bérlet számos kétséget vet fel az intézkedéssel kapcsolatban. A kormány az idei és a jövő évi kedvezményekkel is az infláció okozta nehézségeket és a széndioxid-kibocsátást kívánja mérsékelni, azonban a június és augusztus közötti tapasztalatok tükrében kérdéses, hogy az olcsó bérletekkel valóban elérhetők-e ezek a célok.

A vasúti személyforgalom kétségtelenül megnövekedett a kilenc eurós bérlet bevezetésével, a járvány előtti utolsó év, 2019 nyarához képest átlagosan 44 százalékkal több, legalább harminc kilométeres utazást regisztrált a német statisztikai hivatal. A hirtelen megnövekedett utasszámmal azonban a vasúttársaság csak jókora nehézségek árán tudott megbirkózni, ami kihatott a szolgáltatás színvonalára: a késések mellett előfordult például, hogy a szerelvények zsúfoltsága miatt a szolgáltató kénytelen volt lebeszélni a bicikliszállításról az utasokat. A kedvezmény továbbá a német vasúttársaság (a Deutsche Bahn) gazdálkodását is megbillentette, a jegyárakból befolyó bevételek csökkentek, a többletterhelés pedig többletkiadásokhoz vezetett, így a központi költségvetésből 2,5 milliárd euróval kellett kisegíteni a céget, amit zöld párti politikusok is kritikusan értékeltek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSem az olcsó német bérlet, sem a luxemburgi ingyenes tömegközlekedés nem lett egyértelmű sikertörténetNémetországban és Luxemburgban sem látszik egyelőre, hogy a kedvezményes vagy ingyenes tömegközlekedés megoldást jelentene a túlzott autós forgalomra.

Mindeközben a hivatalos statisztikák szerint az autós forgalom nem csökkent, ráadásul a gyakoribbá vált zsúfoltság és késések miatt kevésbé optimális körülmények között közlekedő vasúti szerelvények energiaszükséglete is megnövekedhetett – a környezetvédelmi célok teljesülése tehát erősen kétséges, igaz, a német közlekedési cégeket egyesítő VDV becslése szerint összességében 1,8 millió tonnával kevesebb széndioxid került a légkörbe az intézkedés jóvoltából. Az inflációt ugyanakkor sikerült mérsékelni a kilenc eurós bérletekkel (a kölni Német Gazdaságkutató Intézet számításai szerint júniusban 2 százalékponttal), ám vitatott kérdés, hogy ugyanennyi ráfordítással, de más módszerekkel nem lehet-e hatékonyabban enyhíteni az áremelkedés okozta terheket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNagyon népszerű volt, de szeptembertől nem biztos, hogy marad a 9 eurós bérlet NémetországbanA liberális pénzügyminszter szerint a lakosság potyautas hozzáállását nem lehet fenntarthatóan finanszírozni. A zöldek és a szocdemek hosszabbítanák a kedvezményt.

A jövő januártól bevezetett, Deutschlandticket”-nek nevezett 49 eurós bérlet már a buszjáratok igénybevételére is feljogosítja az utasokat. Az intézkedés becsült költsége három milliárd euróra rúg, amit a szövetségi és a tartományi költségvetések együttesen fedeznek majd, továbbá Berlin még évi egy milliárd euróval szállhat be a kedvezmény finanszírozásába. A kormány szándékai szerint ugyanis a mostani árfolyam mellett körülbelül húszezer forintos bérlet már nem csak átmeneti, hanem állandó része lesz a tömegközlekedési bérletkínálatnak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ ingyenes tömegközlekedés közlekedés németország tömegközlekedés vasút Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.