Olcsóbbak lehetnek a Kínából rendelt áruk a Vörös-tengeri válság végével
Ismét zavartalanul haladhatnak a kereskedelmi hajók az Ádeni-öbölben és a Vörös-tengeren – ezt ígérték a húszik a gázai tűzszünet megkötésének napján. A húszik ígérete szerint ezentúl kizárólag izraeli hajókat támadnak a térségben.
Előzmények: 2023 ősze óta több mint száz, nemzetközi kereskedelmet folytató hajót támadtak meg a húszik ezen a területen, több alkalommal rakétákkal és drónokkal. A támadókat az Iráni Forradalmi Gárda több parancsnoka és tanácsadója aktívan segítette a háttérből. Az Ázsiából Európába tartó konténerhajóknak ezért biztonságosabb volt megkerülniük Afrikát.
Miért fontos ez? A vörös-tengeri hajóforgalom Európát közi össze az ázsiai gyárakkal és a közel-keleti olajmezőkkel, a globális kereskedelem közel harmadát bonyolítja le.
A hosszabb útvonal növelte a károsanyag-kibocsátást is. 2024 első felében 23 millió tonnával nőtt a hajózás károsanyag-kibocsátása az előző évhez képest, a konténerszállító hajóké pedig 15 százalékkal.
Reakció: „Afrika megkerülése legalább egy héttel hosszabbá tette ezt a négy-öt hetes kereskedelmi útvonalat. A húszik bejelentésének a következménye egy elképesztően nagy, 20 százalékos költségcsökkentő tényező” – mondta a G7 kérdésére Muhi Gergely, az Equilor vezető elemzője.
Donald Trump lépéseinek azonban ennél is nagyobb hatása lehet a világkereskedelemre Muhi szerint: sokkal kevesebb áru mehet Kínából az Egyesült Államokba, ami a világ többi részén további költségcsökkenést, az olcsóbbá váló termékek pedig végső soron deflációt, dezinflációt okozhatnak.
Számokban: a támadássorozat jelentős bevételkiesést okozott Egyiptom számára, amely a Szuezi-csatornán áthaladó hajókból korábban évi 9,4 milliárd dollár bevételre tett szert. A dél-izraeli Eilat kikötőjének forgalma eleinte 85 százalékkal visszaesett, később pedig csődöt jelentett emiatt.
A Vörös-tengeren a támadások idején áthaladó hajók biztosításának ára a hajók értékének egy százalékára emelkedett, ami dollármilliós tétel.
Mi következik? Azt egyelőre nem tudni, hogy a törékeny tűzszüneti megállapodás után a nagy hajózási társaságok mikor látják ismét biztonságosnak a Szuezi-csatornán keresztüli útvonalra irányítani a hajókat.
A húszik továbbra is fenntartják, hogy egy esetleges brit vagy amerikai támadás esetén az ő hajóik sem lesznek biztonságban a Vörös-tenger déli részén.