Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

A teljes magyar és nemzetközi médián végigsöpört múlt héten, hogy a Gazprom leállítja a gázszállítást Ausztria felé. A sztori előzménye, hogy az OMV pert nyert az orosz óriáscég ellen, amelynek 230 millió eurót kellene így fizetnie, de várhatóan nem fog.

  • Az elmúlt napok szállítási adatai alapján azonban az látszik, hogy egyáltalán nem csökkentek a Gazprom Ukrajnán keresztüli gázszállításai, ahogy az Ausztriába keletről beérkező gázmennyiség sem lett érdemben kevesebb.

Miért fontos ez? Ausztria hagyományosan Oroszországból szerzi be a fölgáz jelentős részét (pdf). A háború előtt a fogyasztás 80 százalékát fedezték orosz forrásból. Ez 2022 után ideiglenesen csökkent, ám később újra nőtt, és a Gazprom részesedése az idén augusztusban is 82 százalék volt az importból.

  • A Gazprom-szállítások leállításáról szóló bejelentését követően Karl Nehammer osztrák kancellár azt mondta, hogy számítottak a lépésre, így az ország megtette a szükséges előkészületeket. „Egyetlen otthon sem marad hidegen” – fogalmazott.
  • Az oroszok jelentős részesedése ellenére az elemzések is azt mutatják, hogy az osztrák kancellárnak igaza van. Sőt, még az sem okozna komoly gondot, ha a teljes ukrán gáztranzitot felszámolnák, ami néhány hónapon belül meg is történhet.

Számokban: a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont (REKK) még nyáron elemezte, hogy milyen hatása lenne az ukrán tranzit kiesésének. Arra jutottak, hogy nem okozna ellátásbiztonsági problémát, és 2025-ben ugyan átmenetileg megemelné a régiós árakat, de 2030-ra ez a hatás is eltűnne.

  • Az elemzés szerint az európai árakra már nincs nagy hatással az orosz gáz. Az uniós beszerzési költségeket szinte egyáltalán nem érintené a változás. Ha a kereslet alacsony marad 5, ha érdemben nő, és a világpiaci kínálat is kedvezőtlenül alakul, akkor 20 százalékkal emelkedének a kiadások.
  • A leginkább érintett kelet-közép-európai országokban is hasonló a helyzet. A különbség annyi, hogy itt alacsony kereslet esetén is 10 százalékkal nőne a régiós „gázszámla”.

Mi várható? Ettől azonban már csak azért sem kell rövidtávon tartani, mert a nagy felhajtás ellenére egyelőre ugyanannyi gázt szállítanak az oroszok Ukrajnán keresztül, mint amit korábban megszokhattunk.

  • A gáz ráadásul Szlovákián keresztül eljut Ausztriáig is, és minden jel szerint az országban is marad, ahol tárolókba helyezik, vagy a tárolókban lévő gáz helyett égetik el. Azaz, ha a mennyiségeket nézzük, lényegében nem sok minden változott.
  • A legfontosabb változás az lehet, hogy a vevő valószínűleg nem az OMV, ahogy eddig, hanem más kereskedők. Ez azonban az ellátásbiztonság és az ár szempontjából is irreleváns, így ha marad a jelenlegi felállás, akkor rövidtávon nem lesz hatása az OMV-Gazprom csörtének.

Felülnézet: hosszabb távon azonban lehet. A vita akár ahhoz is vezethet, hogy januártól tényleg teljesen leállnak az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül.

  • Az ukránok ugyanis már régen jelezték, hogy nem kívánják fenntartani a tranzitot. Egy lehetséges megoldásnak tűnt, hogy egy harmadik szereplő lép be az orosz és ukrán felek közé, aki az orosz-ukrán határon átveszi a gázt, és leszállítja azt Európába az ukrán hálózaton.
  • Az uniós vevők szempontjából ezzel maradna a korábbi felállás, és az orosz-ukrán kettősnek sem kellene közvetlenül egymással bizniszelnie.
  • A legesélyesebb jelölt egy ilyen közvetítői szerepre szakértők szerint épp egy osztrák vállalat, például az OMV lehetett volna. Az elmúlt hetek eseményei azonban valószínűleg csökkentik az esélyét annak, hogy az osztrákok oldják meg az ukrán tranzit kérdését.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉrthetetlen, hogy mire kell a Szijjártó által szerzett orosz gázAz egész ország nem fogyaszt jelenleg annyi gázt, amennyit az elérhető információk alapján az MVM Oroszországból vásárol.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA földgáznál már lazán kiválthatná a kormány az orosz szállításokatAz orosz gáz nagy részét már akkor is nélkülözni lehetne, ha a külügyminiszter tárgyalásain lebeszélt ügyleteknek csak a fele valósul meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCsak Ukrajnán keresztül jön vezetékes orosz gáz EurópábaHa az ukránoknak és az oroszoknak nem sikerül megegyeznie a szállítások folytatásáról, jövőre lehet olyan időszak, amikor egyáltalán nem kap vezetékes orosz gázt a kontinens.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ ausztria földgáz gazprom OMV orosz gáz orosz gázszállítás Ukrajna Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Stubnya Bence
2024. november 11. 06:06 Közélet, Világ

Szétesett a német jelzőlámpa, de tényleg jó ez Magyarországnak?

Hiába reméli Nagy Márton, nem úgy tűnik, hogy több járműipari támogatás lesz a német kormányválságból. Azért így is van, aminek örülhet.

Gajda Mihály
2024. november 9. 17:40 Világ

A tengerszoros, amelynek lezárásától a legjobban fél a világ

A Hormuzi-szoroson halad át a világ kőolajforgalmának ötöde, ennek veszélyeztetése pedig fontos ütőkártya az Izraellel konfrontálódó Irán kezében.

Fontos

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Elek Péter
2024. november 15. 16:11 Közélet

Lesz helikopterpénz a lakosságnak és a cégeknek, de ez nagyon sokba fog nekünk kerülni

Csak akkor érhető el a jövőre tervezett gyors gazdasági növekedés, ha a költségvetés és a jegybank is elkezdi szórni a pénzt.

Váczi István
2024. november 15. 12:49 Adat, Közélet

Nem látszik a béke a jövő évi magyar költségvetésen

Elvileg visszavette a kormány a honvédelmi kiadásokat a büdzsé első verziójához képest, de így is kifejezetten sokat szán honvédségi beszerzésekre.