Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2024. június 5. 11:36 Világ

Csak Ukrajnán keresztül jön vezetékes orosz gáz Európába

Tegnap óta kizárólag az Ukrajna alatt futó Testvériség vezetéken keresztül küld gázt Európába a Gazprom. Ha az ukránoknak és az oroszoknak év végéig nem sikerül megegyeznie a szállítások folytatásáról, jövőre lehet olyan időszak, amikor egyáltalán nem kap vezetékes orosz gázt a kontinens.

Mi történt? Karbantartás miatt leállt a gázszállítás a Fekete-tenger alatt futó Török Áramlaton. Ez az a vezeték, amelyen Magyarország is kapja az orosz földgáz nagy részét, így jelenleg hazánkba sem szállít a Gazprom, és az országból nagyjából kétszer annyi földgáz megy ki, mint amennyi bejön.

  • A háború előtt négy vezetéken érkezett orosz gáz Európába. A Fehéroroszországon keresztül Lengyelországba befutó, de a német ellátásban is fontos Jamalon már 2022 májusában leállította a tranzitot a Gazprom. Az Északi Áramlaton pedig nyáron kezdett el akadozni az ellátás, amely végül a vezeték felrobbantása után ősszel teljesen leállt.

Számokban: a covid előtt még nemritkán napi 400-500 millió köbméter orosz gáz érkezett a kontinensre. A járvány miatt visszaeső kereslet hatására ez csökkent, de még 2020-2021-ben is jellemzően 350 és 450 millió köbméter között mozgott.

  • Az oroszok már jóval a háború előtt elkezdték csökkenteni a szállításokat, az útvonalak fokozatos kiesése után azonban teljesen bezuhant az európai orosz vezetékes gázimport. Az elmúlt bő másfél évben soha nem ment 100 millió köbméter fölé a napi behozatal, az átlag pedig a 75 milliót sem ért el.
  • Az Északi Áramlat felrobbantása óta az orosz gáz fele Ukrajnán, a másik fele a déli útvonalon, a Török Áramlaton keresztül érkezik. A karbantartással ez utóbbi esik ki, ami azt jelenti, hogy napokig legfeljebb 35-40 millió köbméter behozatallal számolhatunk. Ez a tizede sincs a gázválság előtti importnak.

Felülnézet: bár Európa legkésőbb a 2006-os és 2009-es gázkrízisek és ellátási problémák óta tisztában volt az orosz szállítások kockázataival, az oroszok részesedése az EU gázellátásában 2021-ig nem csökkent érdemben.

  • A háború kirobbanása után azonban az unió rohamtempóban kezdett el dolgozni az orosz gáz kiváltásán. Részesedésük az importból a 2021-es negyven százalékról két év alatt 8 százalékra esett. Igaz, ez csak a vezetékes gáz, a behozatal további 6 százaléka szintén Oroszországból érkezett, csak hajókon LNG formájában.

Mi várható? Az év végén lejár az Ukrajna és Oroszország közötti gáztranzit-szerződés, és főleg ukrán részről nem is nagyon mutatkozik hajlandóság a megállapodás meghosszabbítására. Ez azt jelentené, hogy a bő fél évszázada először tartósan leállhatnak az orosz szállítások ezen az útvonalon.

  • Bár sokan reménykednek benne – magyar oldalról is –, hogy végül megegyeznek a felek, ha erre nem kerül sor, az komoly ellátási kockázatot jelentene. Az egy dolog, hogy 2025-től a mostanihoz hasonló tervezett leállások idején néhány napra teljesen orosz gáz nélkül maradna Európa, de egy nem várt esemény akár tartósan is kiütheti az orosz importot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMost látszik, mennyire megütötte az oroszokat, hogy nem veszik a gázukat EurópábanAz európai piac összeomlása miatt lett közel negyed évszázadnyi nyereséges működés után 2023-ban veszteséges a Gazprom orosz gázóriás.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegvan a recept, hogyan lehet leválni az orosz gázról: politikai akarat, kényszer, beruházásokNem akkor, amikor mondták, de rendkívül gyorsan kiváltotta az orosz földgázimportot Lengyelország. Sokat segített, hogy évek óta készültek erre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA háború óta még többet is fogyaszt Európa abból az orosz gázból, amit most szankcionálnaMíg az orosz vezetékes gáztól a 2021-es 40 százalékról 2023-ra százalékra csökkentette függőségét az EU, az LNG importja nőtt is az elmúlt években.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ földgáz gazprom orosz gáz orosz gázimport Oroszország Ukrajna Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2025. május 14. 12:10 Világ

Zakatol a háború, dübörög a diplomácia, az orosz gazdaság köhög

Mindenki Trump kegyeit keresi, de ha létre is jön az isztambuli orosz-ukrán találkozó, nem valószínű, hogy sokkal közelebb kerülünk a békéhez.

Mészáros R. Tamás
2025. május 12. 16:39 Világ

Növelheti a kínai fegyverek népszerűségét a rövid indiai-pakisztáni háború

Kelendőbbek lehetnek az élesben korábban nem bizonyított kínai fegyverek, miután valószínűleg ezeknek köszönhetők a kezdeti pakisztáni légi sikerek.

Mészáros R. Tamás
2025. május 12. 12:05 Világ

Miután megdrágította az EU a kínai e-autókat, elkezdtek benzinest hozni

Nem sikerült megállítani a terjeszkedést, a kínai márkák piaci részesedése öt százalék fölé emelkedett.

Fontos

Jandó Zoltán
2025. május 13. 15:33 Adat, Közélet

Nem tetszik a Fradinak, hogy több fiatal magyar focistát kell játszatnia

Az MLSZ azt szeretné, hogy a klubok ne a kiöregedő légiósokra. alapozzanak, miközben irdatlan közpénz folyik az utánpótlásba.

Váczi István
2025. május 13. 13:42 Adat, Vállalat

Könnyebben találhat magyar dolgozókat egy kínai autógyár Pécsen, mint a BYD Szegeden

Nem tett le a kormány a pécsi autógyártásról, de nem világos, miért lenne jó, ha még erősebben függene a szektor szerencséjétől a magyar gazdaság.

Stubnya Bence
2025. május 13. 05:50 Közélet, Vállalat

Magyar beszállítókat és fejlesztést ígér a BYD Szegedre, de induláskor még az összeszerelés lesz a fókusz

A szegedi beruházás munkaerőpiaci előnyei az országon kívül csapódnak le, a magyar beszállítók megjelenése és a helyi k+f csak évek múlva jön szóba.