Csak Ukrajnán keresztül jön vezetékes orosz gáz Európába
Tegnap óta kizárólag az Ukrajna alatt futó Testvériség vezetéken keresztül küld gázt Európába a Gazprom. Ha az ukránoknak és az oroszoknak év végéig nem sikerül megegyeznie a szállítások folytatásáról, jövőre lehet olyan időszak, amikor egyáltalán nem kap vezetékes orosz gázt a kontinens.
Mi történt? Karbantartás miatt leállt a gázszállítás a Fekete-tenger alatt futó Török Áramlaton. Ez az a vezeték, amelyen Magyarország is kapja az orosz földgáz nagy részét, így jelenleg hazánkba sem szállít a Gazprom, és az országból nagyjából kétszer annyi földgáz megy ki, mint amennyi bejön.
A háború előtt négy vezetéken érkezett orosz gáz Európába. A Fehéroroszországon keresztül Lengyelországba befutó, de a német ellátásban is fontos Jamalon már 2022 májusában leállította a tranzitot a Gazprom. Az Északi Áramlaton pedig nyáron kezdett el akadozni az ellátás, amely végül a vezeték felrobbantása után ősszel teljesen leállt.
Számokban: a covid előtt még nemritkán napi 400-500 millió köbméter orosz gáz érkezett a kontinensre. A járvány miatt visszaeső kereslet hatására ez csökkent, de még 2020-2021-ben is jellemzően 350 és 450 millió köbméter között mozgott.
Az oroszok már jóval a háború előtt elkezdték csökkenteni a szállításokat, az útvonalak fokozatos kiesése után azonban teljesen bezuhant az európai orosz vezetékes gázimport. Az elmúlt bő másfél évben soha nem ment 100 millió köbméter fölé a napi behozatal, az átlag pedig a 75 milliót sem ért el.
Az Északi Áramlat felrobbantása óta az orosz gáz fele Ukrajnán, a másik fele a déli útvonalon, a Török Áramlaton keresztül érkezik. A karbantartással ez utóbbi esik ki, ami azt jelenti, hogy napokig legfeljebb 35-40 millió köbméter behozatallal számolhatunk. Ez a tizede sincs a gázválság előtti importnak.
Felülnézet: bár Európa legkésőbb a 2006-os és 2009-es gázkrízisek és ellátási problémák óta tisztában volt az orosz szállítások kockázataival, az oroszok részesedése az EU gázellátásában 2021-ig nem csökkent érdemben.
A háború kirobbanása után azonban az unió rohamtempóban kezdett el dolgozni az orosz gáz kiváltásán. Részesedésük az importból a 2021-es negyven százalékról két év alatt 8 százalékra esett. Igaz, ez csak a vezetékes gáz, a behozatal további 6 százaléka szintén Oroszországból érkezett, csak hajókon LNG formájában.
Mi várható? Az év végén lejár az Ukrajna és Oroszország közötti gáztranzit-szerződés, és főleg ukrán részről nem is nagyon mutatkozik hajlandóság a megállapodás meghosszabbítására. Ez azt jelentené, hogy a bő fél évszázada először tartósan leállhatnak az orosz szállítások ezen az útvonalon.
Bár sokan reménykednek benne – magyar oldalról is –, hogy végül megegyeznek a felek, ha erre nem kerül sor, az komoly ellátási kockázatot jelentene. Az egy dolog, hogy 2025-től a mostanihoz hasonló tervezett leállások idején néhány napra teljesen orosz gáz nélkül maradna Európa, de egy nem várt esemény akár tartósan is kiütheti az orosz importot.
Nem átverés az ingyenes vagy majdnem ingyenes ajánlat, de érdemes megérteni a dolog hátterét is - hívja fel írásában a figyelmet a Green Policy Center szakértője.