Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2024. október 4. 14:42 Világ

Elbukott a magyar-német blokk, jöhet a kínai ellencsapás az autóipari vámok miatt

A mai szavazással eldőlt, hogy érvényben maradnak a kínai elektromos autókra kivetett uniós vámok, ami növeli az EU és Kína közötti kereskedelmi háború esélyét.

Mi történt? Pénteken szavaztak a tagállamok képviselői arról, hogy érvényben maradjanak-e a júniusban ideiglenesen bevezetett kiegészítő vámok, amelyeket a kínai autógyártók állami támogatására hivatkozva vetett ki az Európai Bizottság.

  • A Reuters értesülései szerint csak Német- és Magyarország, Málta, Szlovákia és Szlovénia szavazott nemmel, ami kevés volt az állandó életbe lépés megakadályozására. Ez a leosztás megfelel az előzetes értesüléseknek, azaz nem sikerült újabb szövetségeseket megnyerni.

Számokban: a 10 százalékos alapvámon felül a Kínából importált e-autóira a Teslának 7,8 százalékos extra vámot kell fizetnie, a BYD-nél ez 17, a Geelynél 18,8, a SAIC-nál (ahova az MG márka is tartozik) 35,3 százalék, míg másoknál (például Chery, BMW, Great Wall, Volkswagen) 20,7 százalék.

Miért fontos ez? A lépés célja, hogy kiegyenlítse az esélyeket az európai gyártók számára hazai pályán az állami hátszelet élvező kínai versenytársakkal szemben.

  • Figyelmeztető jel ugyanakkor, hogy a nagy német gyártók ellenezték a vámok kiszabását, tartva attól, hogy a kínai ellenlépések miatt még inkább veszélybe kerül amúgy is csökkenő kínai piaci részesedésük.

Mi várható? Az Európai Bizottság fenntartaná a párbeszédet a kérdésben, Kína ugyanakkor válaszként már eddig is célba vett európai agrár- és autóipari termékeket, és további hasonló intézkedések jöhetnek.

  • Bár kiterjedt kereskedelmi háború nem áll Kína érdekében, az autók a kevés olyan termékcsoport egyike, ahol az EU kereskedelmi többletre képes Kínával szemben, így a kínai válasz kifejezetten rosszul érintheti az európai gyártók egy részét, főként a németeket.

Tágabb kontextus: a magyar kormány részben pont emiatt ellenezte a vámok fenntartását, annak ellenére, hogy ha a vásárlók európai gyártású autókat vesznek a megdráguló kínaiak helyett, az a magyar jármű- és akkuiparnak is segíthet.

  • Kifejezetten magyar szempontból nehezen megvonható a mérleg, de a kormány amúgy is a globális szabadkereskedelem fennmaradása mellett kardoskodik, egyre inkább széllel szemben.

Igen, de: korábbi vámháborús tapasztalatok szerint az intézkedés sikere minimum kétséges, a védővámok elkényelmesíthetik az uniós gyártókat, míg a kínaiak közül a versenyképesebbek maradhatnak talpon, a jövőben még nagyobb kihívást támasztva.

Alulnézet: a friss adat szerint augusztusban a magyar ipar továbbra is szenvedett, mindenféle összevetésben csökkent a teljesítménye, és ugyanez mondható el 2024 első nyolc hónapjáról is.

  • Ennek legfontosabb oka az exportpiacok gyengélkedése, ezen a júliustól hatályos vámok sem segítettek, egy kiterjedtebb kereskedelmi konfliktus pedig még ronthatja is a kilátásokat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA hangosan vétózó Magyarországgal is túl kicsi lehet a német tábor a kínai vámok ellenA Kínában gyártott e-autók vámjának drasztikus emelése erősen megosztja a tagállamokat, nekünk vélhetően az lenne jó, ami a német iparnak, és így is viselkedünk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElkezdődött a harc a kínai elektromos autók ellen, kétélű fegyverekkelAz Európai Bizottság védővámokat vetett ki, noha korábban ezek más szektorokban nem jártak sikerrel. Alternatív eszközök viszont nem nagyon vannak az EU kezében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa megpróbálja Kína ellen fordítani a fegyvert, amellyel Kína legyőzte EurópátA kínai autóipar felemelkedésében kulcsszerepet játszott a kikényszerített technológiatranszfer, Európa most a kínai elektromosautó-gyártókat próbálja ugyanerre ösztökélni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autóimport autóipar európai bizottság kereskedelmi háború Kína vámok védővámok Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.