Mérföldkő, hogy Ukrajna F-16-osokat kap, de az orosz légi fölényt ez nem fogja kiegyenlíteni
Az orosz légi fölényt nem fogják kiegyenlíteni az Ukrajnának beígért F-16-osok, az amerikai vadászgépek átadása inkább szimbolikusan jelentős. Az F-16-osok egyelőre főleg a háború utáni ukrán védelmi képességek szempontjából tűnnek fontosnak.
Washington a hétvégén hagyta jóvá, hogy Hollandia és Dánia saját, F-35-ösre cserélni kívánt F-16-osait vagy azok egy részét Ukrajnának adja át. Ezt a hétvégén a két ország meg is ígérte Zelenszkijnek, és az ukrán pilóták kiképzése is elindul, vagy már el is indult.
Miért fontos ez? Az orosz légi fölény miatt Kijev régóta kér nyugati vadászgépeket. A mostani jóváhagyás újabb, bár a kritikák szerint túl kései mérföldkőnek számít az Ukrajnának adott katonai támogatásban a NATO-tagállamok részéről.
A katonai jelentősége ugyanakkor vitatott, mérsékelt és közvetett. Zelenszkij új mérföldkőről beszél, szerinte a gépek a légvédelmet és az ellentámadást is segíteni fogják. Az amerikai hadvezetés ugyanakkor a színfalak mögött kimondja, hogy az F-16-osok nemcsak a mostani ellentámadáshoz nem tudnak hozzájárulni, de összességében sem fogják megváltoztatni a háború menetét.
Az F-16-osok az orosz drónok és cirkálórakéták lelövésében, rakéták és siklóbombák indításában lehetnek jók. Az orosz légelhárítás ereje és a radarelőny miatt ugyanakkor a gépek szerepe behatárolt. Meghatározó lesz az is, hogy milyen fegyverzetet kapnak az ukránok a gépekhez.
Számokban: nagyságrendileg 40-50 F-16-osról lehet szó, de a végleges számok még nem ismertek. Dánia 19 vadászgépre tett ígéretet, ebből az első hatot 2024 elején adnák át. Hollandia később dönt arról, hogy a meglévő 42 F-16-osából hányat ad át.
Igen, de: az első gépeket tehát legkorábban 2024 tavaszán-nyarán vethetik be, a szűk keresztmetszet azonban a pilóták kiképzése. Ehhez alsó hangon 6-12 hónap kellene, de az orosz Szu-35-ösökkel vagy akár a Szu-30-asokkal vívott légi harcokhoz ez nem lenne elegendő tapasztalat. Teljes értékű F-16-os pilóta inkább öt év után lehet valakiből.
A kiképzés Dániában már el is kezdődött, 11 NATO-ország együttműködésében mintegy 70 ukrán katona részvételével, és helyszín lesz később Románia is. Első körben angolul tanulnak, ami nem gyorsítja a dolgot.
Mi következik? Kérdés, hogy az F-16-osok átadása milyen további hatásokkal járhat. Rácz András szerint az ügy igazi jelentősége, hogy ezzel az ukrán légierő hosszabb távon is az F-16-osok mellett köteleződhet el.
„Az Ukrajnának juttatott fegyverszállítmányok arról is szólnak, hogy a háború utáni ukrán haderő milyen gyártók milyen fegyvereit használja majd. Igen valószínű ugyanis, hogy Ukrajna a háború után is egy több százezer fős, jól felszerelt hadsereget fog majd fenntartani, amelyet értelemszerűen át kell majd fegyverezni az ex-szovjet típusokról valami másra. A légierő fő harci repülőgépének kérdése az F-16-osokkal eldőlni látszik” – írja a biztonságpolitikai elemző.
Ukrajna most lehet, hogy jobban járna a Gripenekkel, mert azok lényegében egy autópályáról is fel tudnak szállni, és a karbantartásuk is egyszerűbb. Az F-16-osok mellé Gripeneket is szeretne Zelenszkij, aki vasárnap Stockholmban tárgyalt erről, de konkrét svéd ígéret még csak ukrán pilóták tesztrepüléseire van.
A Mol helyi leányvállalata május óta a szlovén válogatott bronzfokozatú szponzora. Bár a magyar kerékpársport is egyre sikeresebb, itthon nem tolonganak a támogatók.
Évi tízmilliárdokat költ arra a kormány, hogy fejlődő országokból Magyarországra hozzon egyetemistákat, de végzés után nem ösztönzi, hogy itt is helyezkedjenek el.
Még Monacónál is kedvezőbb adózási feltételeket teremtett a kormány a hazai futballban. Ennek is köszönhetően versenyezhet a Fradi már nyugat-európai klubokkal is játékosokért.