A háború miatt mélyponton lévő orosz turizmusnak tehet be még jobban a Krími híd elleni ukrán támadás, de igazán a szimbolikus értéke nagy az ellenoffenzíva kudarcai és a NATO-csúcs csalódásai után. Az orosz katonai logisztikát érdemben egyelőre nem érintik a fejlemények, de a Krím fokozatos elvágása komoly fenyegetés.
Mi történt? A két halálos áldozattal (egy a hídon áthaladó autóban halt meg a két szülő, 14 éves lányukat kórházban ápolják) járó hétfői támadás a Krímhez közelebbi részen történt: a félszigetre menő közúti pálya két szegmense használhatatlan lett. A másik irányú közúti és a vasúti pálya nem sérült meg.
Miért fontos? A 2019-ben megnyitott (az átadási ünnepségen Putyin vezetett át egy teherautóval a hídon) Krími híd szimbolikus jelentősége mellett a fő összeköttetést jelenti Oroszország és a Krím között, aminek a háborús logisztikában is nagy szerepe van.
Miért célpont? A Krím visszafoglalását Ukrajna továbbra is alapvető katonai célnak tekinti, a Kercsi-szoroson átívelő hidat pedig legitim katonai célpontnak. Az ukrán támadást Oroszország „terrorista merényletnek” nyilvánította.
Reakciók: Putyin hétfő este tart megbeszélést a krími helyzetről. A háborús héjává vált Medvegyev orosz exelnök megtorlást és az ukrán „terroristák és rokonaik” házainak felrobbantását követeli. Az, hogy az oroszok hétfőn felmondták az ukrán gabonaegyezséget, feltehetően a támadás nélkül is megtörtént volna.
Háborús következmények: a közúti híd sérülése önmagában csekély hatású, hiszen az orosz logisztika vasúti alapon szervezett. A Krím fontos logisztikai bázis és sérülékeny pontjai jó támadási célpontot jelentenek, de az igazán hatékony fellépéshez az ukrán hadseregnek közelebb kellene kerülnie.
Az ukrán stratégia: a június elején indított, de azóta a nagy eszközveszteségek miatt újratervezett és lejjebb tekert ukrán ellentámadás egyik célja az Azovi-tenger megközelítése lenne, hogy a fő orosz logisztikai vonal a tengerparton már HIMARS precíziós rakétákkal is belőhető legyen. Ha a Krímet és az ott kiépített orosz bázisokat is sikerülne elvágni, az Herszon és Zaporizzsja megyékben is nagyon súlyos gondokat okozna számukra.
Földrajzi esélyek: a Krím körül az elmúlt hónapokban folyamatosan építették a védvonalakat az oroszok, de a félszigetet földrajzi okok miatt nem könnyű ellátni. Három jelentősebb út vezet ki innen, a most újra megtámadott kercsi híddal együtt:
The Kerch Strait Bridge is a logistically significant object.
Russia will only have 1 ground supply line – the costal highway on the Sea of Azov – to sustain (or evacuate) its tens of thousands of troops in occupied Kherson & Crimea if UKR manages to degrade/destroy the bridge. pic.twitter.com/f2Uaj6XE5u
— George Barros (@georgewbarros) July 17, 2023
Előzmények: a 2022. októberi támadás után a Krími híd több mint egy hónapra használhatatlanná vált. A közúti és a vasúti forgalom később újraindult, de az acélszerkezetek olyan mértékben sérültek, hogy egyes források szerint a nehéz katonai vasúti szállítmányok azóta sem haladnak át rajta.
Video shot from the railway span on Russia’s Crimea bridge shows trains still running but a roadway span damaged. No through vehicle traffic at the moment. pic.twitter.com/BSfEYffmsA
— Christopher Miller (@ChristopherJM) July 17, 2023
Közvetlen következmények: az orosz hatóságok néhány órára teljesen leállították a forgalmat, és a Krímen nyaralóknak azt javasolták, ne hagyják el szállásaikat. Délelőtt a forgalom újraindult, de a híd sérülése miatt alternatív módokon:
Turisták a megszállásban: az ukrán hatóságok két hete kitettek egy szarkasztikus videót, amiben „a várható viharos időjárásra” hivatkozva senkinek nem ajánlották a krími nyaralást – többek között a tavaly nyári, krími légibázis elleni támadás után pánikban menekülő orosz nyaralók képeivel.
☄️Увага усім небажаним гостям!☄️
Минулого року ми вас попереджали – забиратися з Криму.
Цьогорічний прогноз також невтішний – вас чекає ШТОРМова погода.⚡️https://t.co/YHVqg3iBAA pic.twitter.com/vls1R5ltek— UA_StratCom (@StratCom_AFU) July 3, 2023
Számokban: az orosz turisták száma a Krímben már eddig is a korábbi töredékére zuhant: 2019-ben az orosz idegenforgalom közel ötöde ide irányult, most azonban a részesedés már csak egy százalékot tesz ki.
Világ
Fontos