Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. január 25. 15:36 Élet, Világ

Ha továbbra is ekkora autókat veszünk, akkor szét kell bányászni a Földet, hogy elektromosak lehessenek

Egy Amerikában dolgozó kutatókból összeállt csoport olyan tanulmányt készített, amely arra koncentrál, hogy milyen hatása lehet az elektromos közlekedésnek a világ bányászatára. A pdf-ben innen letölthető anyag egy eddig is elég egyértelmű összefüggést bont ki: az elektromos autók akkumulátoraihoz annál több ritka alapanyag kell, minél nagyobb az autó, és minél többet használják azokat.

A téma nekünk már csak azért is különösen érdekes, mert a magyar ipart éppen teljes gőzzel igyekszünk ráállítani az akkumulátorgyártásra, márpedig környezetvédelmi szempontból egyértelműen kívánatos lenne, hogy minél kevesebbet kelljen gyártani, és ehhez minél kevesebb lítiumot, nikkelt és kobaltot kelljen világszerte bányászni.

A tanulmány kiindulási alapja az, hogy ha a jelenlegi közlekedési igényeinket egy az egyben szeretnénk elektromos hajtásra átállítani, akkor

világszerte 400 új bányát kellene nyitni.

A kutatók szerint azonban egyáltalán nem kellene elfogadnunk, hogy ennek mindenképpen így kell lennie.

Ha ugyanis sikerülne visszafogni a közlekedési aktivitást, illetve annak jelentős részét közösségi közlekedési eszközökre lehetne terelni, és a fennmaradó autóknál az emberek önmérsékletet tanúsítanának, vagyis megelégednének a kisebb modellekkel, akkor összességében drasztikusan csökkenthető lenne az akkumulátor-igény (ami jelen esetben a magyar ipar törekvéseit is keresztbe húzná).

A fejlett világon belül a legnehezebb eset valószínűleg az autóra épülő amerikai társadalom. Ott nagyon jelentős változásokra lenne szükség az autózás csökkentéséhez, de ebből következően ott lehetne elérni a legnagyobb környezetvédelmi eredményeket is.

A kutatók számolása szerint az Egyesült Államoknak 2050-ben 483 ezer tonna lítiumra lesz szüksége, ha a jelenlegi autóállomány a jelenlegi méretű modellekkel megmarad.

Ha csak annyi változna, hogy minden autóhoz elég lenne egy közepes méretű akkumulátor, akkor a lítium igény 306 ezer tonnára csökkenne, ha pedig sikerülne csökkenteni az amerikai autóhasználatot, akkor elég lehetne 188 ezer tonna is.

Ha az amerikaiak átállnának 2050-re a kis autókra, és még a használatot is sikerülne visszafogni, akkor elég lenne évi 80 ezer tonna lítiumot bányászni számukra, vagyis végső soron hatodára lehetne csökkenteni az ezzel együtt járó káros környezeti hatásokat.

A kutatócsoport figyelembe vette, hogy a használt akkumulátorokat újra lehet majd hasznosítani, de a gondot szerintük ez nem csökkenti eléggé. A következő 10-15 évben ez feltétlenül így van, mert addig egyszerűen nem lesz annyi használt akkumulátor, amennyi az újrahasznosítás után fel tudná venni az új autók iránti egyre növekvő kereslet érdemi részét.

A változásnak esélye sincs központi beavatkozás nélkül, hiszen különösen Amerikában a közösségi közlekedés, a kerékpározás és még a gyaloglás infrastruktúráját is óriási pénzekkel kellene megtámogatni, hogy idővel megfelelő alternatívát nyújtson az autókkal szemben.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ Amerika autó bányászat elektromos autó környezetvédelem közösségi közlekedés lítium Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.