A német Die Welt ma részletes cikket közölt arról a jelenségről, hogy az élelmiszergyártók egyre gyakrabban csökkentik a termékek mennyiségét, miközben szinten tartják, vagy egyenesen emelik azok árát. Tipikusan ilyen a 100 darabos papírzsebkendő 90 darabosra vágása, vagy egy 175 grammos termék 150 grammra csökkentése, a módszer magyar elnevezése a zsugorinfláció.
Ezeket a fogásokat viszonylag nehéz észrevenni, mivel a mennyiségi csökkentés nem okozza a csomagolás látványos zsugorodását, a csomagár pedig ugyanaz marad – bár ma már az sem szúr szemet, ha némileg emelkedik. (Magyarországon minden árcímkére kötelező kitenni a fajlagos, 1 kilogrammra, 1 iterre, 1 darabra stb. érvényes árakat is, ezek követésével esetleg könnyebb lehet a módszert tetten érni, de úgy sem könnyű.)
A cikk legérdekesebb része azonban nem a zsugorinfláció, hanem az, hogy Lionel Souque, a többek között a Penny-t is magába foglaló REWE Csoport vezérigazgatója kitálal benne: egy konkrét példán keresztül vezeti le azt a gyanúját, hogy egyes gyártók ráültek az inflációs vonatra, vagyis igyekeznek pénzügyi eredményt javítani azzal, hogy most nincs az a vad áremelés, amit a vevők ne vennének szinte természetesnek.
A Funny-Frisch márkájú chipsekről van szó, amelyeket az Intersnack Deutschland SE gyárt. A cég nemrég élt a zsugorinflációs módszerrel, 250-ről 215 grammra, 175-ről 150 grammra, illetve 50-ről 40 grammra csökkentette a zacskók tartalmát, ezzel 16-25 százalékos áremelést hajtott végre (amely természetesen nem tilos, még akkor sem, ha így nehezebb észrevenni).
Az indokok a szokásosak: a nyersanyagárak, az energiaárak, a csomagolóanyag-árak és a logisztikai költségek is nőttek.
Annak érdekében, hogy a magas minőséget tartani tudjuk, kénytelenek voltunk a költségnövekedéshez igazítani a csomagolás tömegét
– mondta a gyártó a lapnak.
Csakhogy Souque azt is elmesélte az újságírónak, hogy az Intersnack valóban már szeptemberben jelezte az áremelési és átcsomagolási igényét, ami végső soron 100 grammra vetítve 22 eurócent áremelést jelentett, viszont
a saját márkás terméküknél csak 5 eurócent volt az emelés.
Azt kérdeztem magamban, honnan van ez a 17 centes eltérés?
– mondta Souque a lapnak.
Mivel nekünk sok beszállítónk van, különböző országokban is jelen vagyunk és a saját márkás termékek kapcsán belelátunk a folyamatokba, értjük, hogy mi indokolt, és mi nem
– tette hozzá.
Az indokolatlan áremelés ugyanakkor jól működő szabadpiaci viszonyok között az élelmiszer kiskereskedelemben gyakorlatilag nehezen értelmezhető, hiszen az árak szabad versenyben alakulnak ki.
Világ
Fontos