Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2022. június 21. 10:55 Világ

A világ legnagyobb óceánjáróját építették, máris hajóroncs lesz belőle

Nem sikerült vevőt találni a világ évek óta épített legnagyobb óceánjáró kaszinóhajóira, a félkész monstrumok így nagy valószínűséggel már azelőtt hajóroncsok lesznek, hogy felavathatták volna őket. A csődben egyaránt benne van a túl nagyra törő, és a Coviddal hatalmasat zuhanó óceánjárók globális ipara, a túlhajtott turizmus bedőlése és a súlyos geopolitikai bizonytalanságok. A volt NDK-ban épített Global Dream sorsa egy korszak jelképe is lehet: a kikötőkben, ahol idáig gazdag kínaiaknak szánt úszóvárosokat építettek, a német haditengerészet korvettjei és tengeralattjárói készülnek majd.

A Global Dreamet és ikerhajóját, a Global Dream II-t Kelet-Németország balti-tengeri kikötőiben építették, Wismarban és Rostockban, abban a warnemündei hajógyárban, ahol a hetvenes években magyar vendégmunkások is szép számmal dolgoztak. A német újraegyesítés után a hajóipar itt is súlyos megpróbáltatásokat szenvedett el, így nagy várakozás fogadta, amikor 2016-ban a maláj hátterű Genting felvásárolta a gyárakat, létrehozva a hongkongi-német MV Werften konszernt.

A Genting alapvetően a kaszinóbizniszben nőtt 10 milliárd dolláos vállalatbirodalommá úgy, hogy a kínai származású alapító Lim Ko-Tung ócskavaskereskedőből lett néhány évtized alatt Malajzia leggazdagabb üzletembere. Az Ausztráliától Amerikáig érő szerencsejáték-birodalmukon túl egy idő után egyre mindenbe fektettek a pálmaolaj-ültetvényektől a bevásárlóközpontokig, és a 2010-es években az akkor dinamikusan fejlődő óceánjáró-építésbe is belefogtak.

Miután megvették a volt keletnémet hajóipar maradékának javát, közel 2,5 milliárd eurót ruháztak be, de a német állam is jelentős összeggel és hitelgaranciával támogatta, hogy a válságrégiónak számító Mecklenburg-Pomeránia tartományban újra rendületet adjanak az ágazatnak. Ennek lett volna grandiózus eredménye a 2018-ban építeni kezdett Global Dream és az egy évvel később startoló ikerhajó, a Global Dream II.

A Global Dream Wismarban. A világ legnagyobbja lett volna. Fotó: Gregor Fischer / AFP.

A két hajót egyenként is a világ legnagyobb befogadóképességű óceánjárójának tervezték. A 342 méteres hossz, 46,4 méteres szélesség, 208 ezer tonna bruttó űrtartalom alapján is bőven top 10-esek, de az utaskapacitás egyenesen új kategóriát jelentett volna a tömegesített luxushajózásban. Mindkét óceánjárón 9000 fizetős utassal számoltak, őket 2500 fős személyzet látta volna el – összehasonlításul: a jelenlegi legnagyobb hajókon 6-7 ezer utasférőhely van. A túlzás nélkül városnyi ember úgy fért volna el, hogy nagyobbrészt a megszokottnál kissé zsúfoltabb, négyszemélyes kabinokat alakítottak volna ki. Az óriás óceánjárókat kifejezetten az ázsiai piacra tervezték: leginkább Sanghajból vitték volna a fizetőképes kínai utasokat a Dél-kínai-tengert is érintő luxusutazásokra.

A szórakoztatóipari komplexumokkal, kaszinókkal, színházzal, luxuséttermekkel ellátott nagy óceánjárók és a rájuk épülő tengeri turizmus dinamikusan fejlődött 2019 előtt, az ázsiai kereslet pedig különösen gyorsan nőtt. Nem véletlenül bírálták a súlyosan szennyező iparágat egyre gyakrabban: a több ezer utast szállító hajóóriások napi több tonna szemetet termelnek, aminek a nagyja a tengerben végzi, és közben a szén-dioxid-kibocsátás egy főre számítva annyi, mint amennyit egy ember a fogyasztásával otthon egész évben bocsájt ki. A jelenséget éppen a hajók rapid méretnövekedése tette igazán ijesztővé: míg korábban a nagy tengerjárók űrtartalma jellemzően 30 ezer tonna körül volt, az ezredforduló környékén átlépték a 100 ezer tonnát, most pedig már a 200-250 ezres tartományban mozognak.

Az óriási óceánjáróknak azonban nem a környezeti aggályok, hanem a koronavírus tett be igazán. Emlékezetes, hogy 2020 februárjában, a járvány elején éppen egy óceánjáró, a Diamond Princess fedélzetén volt az első Kínán kívüli nagyobb fertőzésgóc, a Japán partjainál veszteglő hajón 712 utas kapta el a vírust, 14-en meghaltak. Később 25 másik óceánjárón is fertőzések törtek ki, a világ legnagyobb társasága, a Carnival felfüggesztette a járatait, az országok is sorra zárták be kikötőiket a külföldről érkező hajók elől. Az addig 150 milliárd dollárosra becsült iparágat pedig alaposan megrengette a pandémia. Bár a nagy hajótársaságok igyekeztek a járványra új kríziskommunikációval reagálni, a veszélyek helyett a Covid szempontból épphogy biztonságos, folyamatosan tesztelt-ellenőrzött buborékoknak kezdték marketingelni az úszó hodályokat, az ágazat renoméja máig nem állt helyre.

A világ nagy hajótemetőibe, mint a törökországi Izmirbe, egymás után érkeztek a forgalomból kivont óceánjárók, a társaságok pedig elkezdték visszamondani a megrendeléseiket. A Global Dream a hírek szerint már háromnegyedrészt kész volt, amikor 2020 tavaszán felfüggesztették a munkálatait, a Global Dream II ennél kezdetibb fázisban tart, ott még csak a hajótest alsó részét építették meg a német kikötőben.

Most már a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a be nem fejezett óriáshajók testét roncsáron fogják elárverezni. A globális nyersanyagválság miatt legalább valamennyit fognak így kapni érte, hiszen az ócskafém is jelentősen drágult az elmúlt hónapokban.

A MV Werften az év elején került csődhelyzetbe. A kijelölt német csődgondnok sokáig bízott abban, hogy lesz vevő a hajógyárakra, múlt pénteken azonban Christoph Morgen bejelentette, hogy a remények elszálltak, minden érdeklődő elállt a vételtől. Kelet-Ázsia továbbra is karanténos időket nyög, a Dél-kínai-tenger politikai feszültsége sem javítja éppen az idegenforgalmi kilátásokat, az ázsiai igényekre szabott óceánjárókat pedig teljesen át kellene tervezni, ha a szintén nem túl jó kilátásokkal kecsegtető amerikai piacon próbálnák meg őket értékesíteni. A hajót, ha nem történik csoda, valamelyik hajóbontóba fogják vontatni, de az is lehet, hogy azok a német dokkmunkások fogják a következő hónapokban a félkész óriásokat szétszedni, akik idáig az építésükön dolgoztak.

A német állam nagyjából 400 millió euró támogatása úszik el a roncshajókkal együtt. Vannak, akik szerint Németország már idáig is jóval többiet áldozott a balti-tengeri hajóipar megmentésére, mint kellett volna – kb. 3000 munkahelyről van szó, fajlagosan tehát ez nem volt túl hatékony munkavédelmi beruházás, főleg, ha figyelembe vesszük a még az ezredforduló előtt hasonló célra elköltött további bő 2 milliárd eurót.

A volt NDK kikötővárosaiban most leginkább abban bíznak, hogy a német hadiipar fogja megmenteni a munkahelyek egy részét. Németország az orosz-ukrán háború hatására úgy döntött, elkezdi modernizálni az évtizedeken át elhanyagolt Bundeswehrt, és masszív hadiipari fejlesztésekbe kezdenek. A mostani évi 50 milliárd eurós védelmi kiadásokat egy különalapból évi 70 milliárdra emelik, nagyjából elérve a NATO által előírt, de a gyakorlatban soha nem teljesített 2 százalékos GDP-arányt. A haderőfejlesztés érinti a német flottát is, arról pedig már megállapodtak, hogy a csődbe jutott cég egyik kikötőjét, a wismari hajógyárat a Thyssenkrupp német hadiipari  onszern veszi át: kínai úszó kaszinók helyett 2024-től tengeralattjárókat és talán K130 Braunschweig osztályú korvetteket fognak itt építeni. Ott a háborús Zeitgeist, Warnemündében pedig az energiaválság hozhat új beruházásokat: a volt rostocki hajógyárban tengeri szélerőműplatformok készülhetnek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ haditechnika hajógyártás németország óceánjáró turizmus Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.