Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. február 7. 12:44 Világ

Konténerszállásokba terelnék a kamionosokat, akik nem feltétlenül örülnek ennek

Tavaly ősszel szigorodott és élesedett az Európai Unióban az az új szabályozás, amely megtiltja, hogy a kamionsofőr a fülkében aludjon, ha 45 óránál hosszabb pihenőt kell tartania, illetve meghatározott időközönként a munkaadójának haza is kell őt juttatnia. A szabály több szempontból is erősen megosztja a fuvarozói közösséget, hiszen elsősorban azokat a sofőröket (és munkaadóikat) érinti, akik jellemzően Nyugat-Európában teljesítik a fuvarokat, de valamelyik kelet-európai országban bejegyzett cég munkavállalói.

Rengeteg részletkérdés ad okot vitára: a keleti munkavállalókat nehezebb és főleg költségesebb rendszeresen hazajuttatni, mint a nyugatiakat (akik lényegében otthon vannak), ez a keletiek szerint versenyhátrány, a nyugatiak szerint viszont a sofőr érdeke, hogy ne lehessen hónapokig arra kényszeríteni, hogy egy fülkében éljen.

A fenti gazdasági és szociális szempontok mellett számos gyakorlati probléma is felmerül, az autópályák közelében ugyanis messze nincs elég szálláshely, ahova kamionnal el lehet jutni, a sofőrök gyakran szívesebben aludnának az általuk megszokott fülkében, mint egy alacsonyabb szintű panzióban, és ha elhagyják alvásidőre a szerelvényt, akkor annak biztonságáról gondoskodni kell.

Egy német vállalkozás, a Roatel (a név a road és hotel szavak egyesítése) azonban ebben a helyzetben nagyszerű üzleti lehetőséget lát: ahogy a Die Welt írja, ráállt arra, hogy használt konténerekből alakít ki kisebb, moduláris szállásokat. Egy-egy konténerben akár négy, egyenként 28 négyzetméteres szobát is ki tudnak alakítani külön fürdőszobákkal, de az üzleti terv lényegesebb eleme, hogy a konténereket gyorsan igény szerint tudják mozgatni, oda telepítik, ahol igény van rájuk.

Egy éjszakáért jelenleg minimum 49 eurót kérnek, ami nem tűnik soknak, csakhogy a rendkívül költségérzékeny kelet-európai fuvarcégeknek minden bizonnyal mégis az, hiszen ők ahhoz képest nézik az új helyzetet, hogy korábban a fülkében (kvázi külön költségek nélkül) szállásolták el a sofőrjeiket. A szabályok szerint a szállás díját a munkaadóknak kell állniuk, ám végső soron elég nehéz követni, hogy a megnövekedett költségeket legalább részben nem terhelik-e át a sofőrökre. A magyar gyakorlat szerint például a sofőrök minimálbérre vannak bejelentve, és a jövedelmük nagyobb részét adómentesen adható napidíj formájában kapják, de mivel ez az összeg nem kötelező elem, csak adható, ezzel sok esetben jól lehet variálni.

A nyugat-európai székhelyű munkaadók ebből a szempontból sokkal kedvezőbb helyzetben vannak, nekik ugyanis elég a telephelyükre visszajuttatni a sofőröket meghatározott időközönként, és így szállást nem kell fizetniük. Ez természetesen akkor is így van, ha a cég alkalmazottja egy kelet-európai, de formálisan kint élő munkavállaló.

Németországban a kamionok parkolása nagyon problémás, megoldatlan kérdés, becslések szerint naponta 120 ezer kamion parkol az autópályák környezetében, de ehhez csak 625 erre kialakított parkoló van. A Roatel becslése szerint az autópályás szállások az igények körülbelül 1 százalékát elégítik ki jelenleg, vagyis az üzleti modelljük arra épül, hogy gyors ütemben rengeteg szállást kell kiépíteni. Egy konténer lerakásához jóval egyszerűbb megszerezni az engedélyeket, mintha panziókat kellene építeni, különösen akkor, ha a parkoló magánkézben van.

A konténerszállások automata módon működnek, applikációból lehet foglalni a helyeket, de a be- és kijelentkezést is a telefonra küldött kódok használatával oldják meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért fojtogatják a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányok?A német, francia és osztrák kormány vezetésével olyan szabályozást vittek keresztül az EU-ban, amely viccet űz a közös piacból, és adminisztratív eszközökkel igyekszik a sikeres keleti közúti fuvarozó cégeket kiszorítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzért fogják megfojtani a közép-európai sikerágazatot a nyugati kormányokNyugat-Európának a keleti munkavállaló nagyon kell, a keleti versenytárs viszont nagyon nem, de ennek racionális oka van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSuttyomban minden magyar kamionos 25 százalék kedvezményt kap a német közúti bírságokbólA fuvarozásban sokszor hivatkozik egyenlő bánásmódra Németország, az egyik fontos hivatala azonban mégis elismeri, hogy ez nem mindig humánus.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ kamion konténer németország parkoló Roatel sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.