Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. december 17. 10:02 Világ

A lítiumhiány miatt jövőre még az akkumulátorok is drágulhatnak, erre egy évtizede nem volt példa

Évek óta nem nőtt olyan gyorsan az elektromos járművektől az okostelefonokig számos alapvető terméket energiával ellátó akkumulátorok egyik alapvető összetevőjének az ára, mint az elmúlt időszakban. A lítium az év eleje óta a triplájára drágult, és az ára öt éve a legmagasabb szinten áll.

A drágulás hátterében a kínálat szűkössége és a kereslet folyamatos növekedése áll. A keresletet főleg az elektromos autók iránti igény növekedése és a gyártás felfutása adja, miközben a kínálat több tényező miatt is korlátozott. Egyrészt az elmúlt időszak alacsonyabb árszintje mellett kevesebb volt a beruházás a kitermelésbe. Másrészt viszont a kitermelés gyors beindítását környezetvédelmi aggályok és helyi tiltakozások, valamint az időigényes engedélyezési eljárások is lassítják.

Jelenleg az ezüstös-fehér fémet főként ausztráliai vagy dél-amerikai külszíni bányákban termelik ki. A nyersanyagot aztán Ázsiába szállítják feldolgozásra. Mire a lítium az európai vagy amerikai elektromos autókba kerül, rengeteg szén-dioxid megy ki a levegőbe.

A BloombergNEF kutatócég előrejelzése alapján 2030-ra ötszörösére nő a lítiumion-akkumulátorok gyártásához szükséges ásványi anyagok iránti kereslet.

A drágulás most már ott tart, hogy a nyersanyag költsége ugyan csak egy részét adja ki a lítiumion akkumulátorok árának, a BloombergNEF előjelzése szerint a drágulás 2,3 százalékkal, kilowattóránként 135 dollárra növelheti 2022-re az akkumulátorok árát. A drágulással az évtizede tartó csökkenés trendje törne meg.

Mindez pedig a klímacélokat is negatívan érinti, a közlekedés dekarbonizációja érdekében ugyanis nagyon fontos trend volt, hogy az évek óta csökkenő akkumulátorköltségek következtében az elektromos járművek versenyképesebbé váltak a benzinüzemű autókkal szemben. A BloombergNEF eredetileg 2024-re várta, hogy az ár 100 dolláros szintre csökken, a 2022-es drágulás miatt azonban ez két évet csúszhat.

A Wall Street Journalnek nyilatkozó elemzők szerint ugyanakkor az iparági beruházásoknak köszönhetően jövőre már visszatérhet az ár a drágulás előtti szintre. Az új kitermelés mellett az autógyártó és energetikai cégek a lítium kevésbé környezetterhelő bányászatával és az újrahasznosítással is próbálkoznak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ akkumulátor drágulás lítium Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.