Míg az Ikeának 255 áruháza van Európában, a dán gyökerű Jysknek majdnem 3100, a svédek éves bevétele azonban csaknem hatszor nagyobb (25,56 milliárd, illetve 4,48 milliárd euró). A német Die Welt most annak kapcsán jelentette meg az öt legnagyobb európai lakberendezési boltlánc adatait, hogy a Jysk végre ott is átnevezi magát. Eddig ugyanis Dänisches Bettenlager néven futott.
A lista második helyén az osztrák XXX-Lutz áll (8,77 milliárd euró bevétel, 941 bolt), a negyedik a brit Sainsbury’s (3,1 milliárd euró, 740 bolt), az ötödik pedig a német Otto (2,37 milliárd euró és 196 bolt).
A Jysk vezérigazgatója a lapnak azt mondta, 50 országban vannak már jelen, és mindenhol átnevezték magukat Jyskre, egyedül Németországban maradt meg a régi elnevezés, ez lesz a program utolsó lépése. Az új brand bevezetését a dán családi vállalkozásnál Magyarországon azért nem láttuk, mert hozzánk (több más országhoz hasonlóan) már eleve Jysk név alatt jött be a cég.
A Jysk szó egyébként nem mozaik, és nem is kitalált, Lars Larsen ugyanis 1979-ben a céget Jysk Sengetøjslager néven alapította Dániában. A Jysk azt jelenti, hogy Jyllandról, azaz a Dánia legnagyobb részét alkotó félszigetről származik, a Sengetøjslager jelentése pedig ágyneműtartó. Amikor Larsenék 37 évvel ezelőtt megjelentek a német piacon, lényegében csak lefordították a nevet németre, miután azonban a vállalkozás európai multivá nőtte ki magát, egységes és modern brandet kellett bevezetni.
A cég vezetése tisztában van azzal, hogy sok országban a vásárlóknak fogalmuk sincs, mit jelent a Jysk szó, és egyes nyelveken még a kiejtés is nehézkes, a rövid és egyedülálló márkanév használatának azonban így is jóval több lesz az előnye, mint a hátránya.
A Jysk egyébként a bevételének körülbelül negyedét szerzi Németországban. Gyakorlatilag mindenhol bővülni szeretne, a jelenlegi 3085-ről 5000-re tervezi növelni a boltok számát, továbbra is Európa marad a fő célpontja, de Oroszország és Törökország is a célkeresztben van, a hosszabb távú tervek pedig Ázsiai terjeszkedésről is szólnak.
Ahogy arról korábban részletesen is írtunk, Magyarország egyértelműen IKEA-ország, ugyanis a svéd bolthálózat piaci részesedése nálunk a legnagyobb Európában. Az utóbbi években egyenesen duplázódott ez az arány, 11-ről 22 százalékra nőtt, de ez megfelel az európai átlagnak, a kontinensen ugyanis általános jelenség, hogy a svédek a piaci növekedésnél nagyobb mértékben fejlődnek.
A magyar Jysk Kft. a cégbírósági adatok szerint a 2020 augusztusával zárult pénzügyi évben 51,4 milliárd forint árbevétel mellett 7,1 milliárd forint üzemi szintű nyereséget könyvelt el, előbbi 13, utóbbi pedig 20 százalékos növekedést takar egyetlen év alatt.
Világ
Fontos