Hírlevél feliratkozás
Avatar
2021. július 31. 17:06 Világ

Párizs megmutatja, mit lehetne kezdeni az olyan városi sztrádákkal, mint a budapesti Rákóczi út

Párizs polgármestere, Anne Hidalgo az egyik legambiciózusabb városvezetési célját szeretné megvalósítani a 2014-es megválasztása óta. A terv az autók minél szélesebb körű kiszorítása, és az eredeti elképzelések szerint a munkálatok a francia fővárosban rendezett 2024-es nyári olimpiai játékokra fejeződnének be.

A fejlesztés leglátványosabb része a leghíresebb út, a Champs-Élysées átalakítása lesz. A tervek szerint a most kétszer négy sávos (ebből egy-egy parkolósáv) sugárút, ami csaknem autópályaként szeli ketté a területet, három év alatt lényegében teljesen átalakul – döntő részben egy óriási parkká.
Ahogy legutóbb az osztrák Der Standard is írta helyi riportjában, pillanatnyilag úgy néz ki, hogy a munkálatok nem fognak teljes egészében befejeződni az eredeti terveknek megfelelően, azaz a Párizsi olimpiai játékok nyitányára. A kivitelezők szerint ugyanis az út Concorde téri végét 2024-ig már nem lehet használatra átadni.

Ez azért lényeges, mert a Concorde tér a főváros egyik legnagyobb, de mindenképpen ikonikus tere, ahol valaha királyok tették a fejüket a guillotine alá, és az olimpiai játékok több számát is itt tartanák meg. A tervek szerint a gördeszka, a 3×3-as kosárlabda, de még a BMX versenyek pályáit is itt szeretnék felépíteni, és ezek állandó létesítmények maradnának, vagyis az olimpia után a városlakóknak adják át közparkként.

Az olimpiai játékok menetrendjéhez való igazodás ugyanakkor csak jelképes jelentőségű, a komplex fejlesztések lényege sokkal inkább az, hogy az autók szerepe belátható időn belül csökkenjen a városban. Párizs jól ismert nevezetességeit – például Budapesthez hasonlóan – többnyire nagyon forgalmas utak kötik össze, és ezen szeretne a városvezetés alapvetően változtatni.

Párizs legelőkelőbb sugárútja jelenleg csaknem városi sztrádaként funkcionál, úgy vezeti a hatalmas forgalmat, mint például Budapesten a Rákóczi út. A Champs-Élysées-n naponta 72 ezer autó halad át a 6+2 sávon keresztül. Ezt radikálisan lecsökkentik, az összesen 8 sávból csak 2×2 marad, ami gyakorlatilag értelmetlenné teszi, hogy a területet autóval szeljék át, viszont a gyalogosforgalom és főleg a turizmus jóval nagyobb teret kaphat.

A Champs-Élysées Párizsban. Fotó: AFP/Europress

A Concorde tér és a Roosevelt tér közötti részt már most is parkos részek határolják, de a fejlesztés után egy olyan, még egységesebb 24 hektáros közparkká alakul, ahol 360 új fát is ültetnek. Az út két oldalán a ma sem keskeny járdák még jóval szélesebb hosszanti terekké alakulnak át, ahova az utcai üzletek bérlői is jobban kitelepülhetnek, de az egész átrendezés lényege az lesz, hogy az út végig egy teraszokkal teletűzdelt nagy gyalogos sétánnyá változik.

Az út másik végén lévő híres Diadalív körüli széles körforgalomból is kiszorulnak majd az autók, legfeljebb két sáv maradhat meg. Az így megnyíló szabad részeken nyáron homokos strandot, télen jégpályát terveznek kialakítani. Vége lesz azoknak a híres fotóknak, amelyeken rengeteg autó köröz a híres emlékmű körül.

Autók a párizsi Diadalív körül. Fotó: AFP/Europress

Ahogy a Der Standard is rámutat, még Párizsban sem sokan vannak tisztában azzal, hogy ezek az alapvető változtatások meglepő módon nem a szociáldemokrata-zöld városvezetés fejéből pattantak ki. A szocialisták számára ugyan fontos szempont volt a város vonzóbbá tétele a turisták számára, ám

az átalakításokat a Champs-Élysées üzlettulajdonosai találták ki.

Ők ugyanis azt is tudják, hogy bár Párizs leghíresebb útja jól néz ki a képeslapokon, és a turistáknak is kötelező végigmenni rajta, maguk a párizsiak már egy ideje nem nagyon járnak oda sétálni és vásárolni – főleg azért, mert csendesebb és barátságosabb helyet is tudnak találni, mint egy soksávos sztráda.

Márpedig a boltosok számára a helyi vásárlók visszacsábítása üzletileg létfontosságú lesz, a Champs-Élysées-n ugyanis egy négyzetméter üzlet havi bérleti díja jelenleg 1500 euró (azaz 540 ezer forint) körül van. A fejlesztést így valójában a párizsi felső középosztály és a luxuscikkek vásárlóközönsége, azaz a legvagyonosabb rétegek igénye hozta létre, a boltosok ugyanis tudják, hogy ők ma már elvárják, hogy igényes és zöld környezetben szolgálják ki őket.

Így ér össze a vagyonosok és a városi zöld szemléletű politikusok célja, a város 200 millió eurót fordít az átalakításokra.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOslo példáján elképzelheted, hogy milyen lenne a sétáló BudapestNem sétálóutcákat építettek és nem tiltották ki az autókat, azok mégis eltűntek a belvárosból. Ha nem is közvetlenül, de rengeteg ötletet lehetne Budapestre szabva átvenni, hogy élhetőbb legyen a város.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ átalakítás autó Champs-Élysées Párizs Városfejlesztés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2024. május 24. 13:41 Adat, Világ

Kolozsváron metrót építenek annyi pénzből, amennyiért a Déli Körvasutat fejlesztik Budapesten

Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy a budapesti vasútfelújítás nem is érinti a vonal teljes hosszát, akkor olcsóbbra jön ki a kolozsvári metróépítés kilométerenkénti költsége.

Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.

Mészáros R. Tamás
2024. május 22. 05:13 Pénz, Világ

Egyre többen védelmezik a készpénzt, már csak az a kérdés, ki ellen

Magyarországra a Mi Hazánk hozta be, de sok más országban is téma a készpénzhez való jog védelme.

Fontos

Stubnya Bence
2024. május 24. 10:23 Adat, Élet

A fiatalok több mint fele legszívesebben elköltözne Magyarországról

Csak a ciprusi fiatalok között vannak vannak többen a magyaroknál a külföldre költözést tervezők az Európai Unió tagországainak mezőnyében.

Stubnya Bence
2024. május 24. 05:10 Adat, Élet

Gyorsabban jövünk ki a megélhetési válságból a várakozásokhoz képest

Egyre több jel utal arra, hogy a tavalyi sokk után bátrabban fogyasztunk az év elején, mint ami várható volt. Kár, hogy az ipar közben mélyrepülésben van.

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.