Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. május 13. 14:28 Élet, Világ

Péntektől megnyílik az osztrák-német határ, Magyarország felé is tárgyalhatnak

Ausztria és Németország május 15-től, azaz péntektől lényegében feloldja a két ország között március közepén életbe léptetett határzárat – közölte az osztrák Szövetségi Kancellária. A határon két hónapig ellenőrzés volt, és az áruszállítás mellett a magánszemélyek csak a munkába járás, illetve még néhány hasonlóan indokolható esetben járhattak át rajta.

A német vagy osztrák lakcímmel rendelkező állampolgárok az Európa-szerte szokásos gyakorlat szerint eddig csak két hetes karanténba vonulással térhettek haza. Péntektől azonban már csak szúrópróbaszerű ellenőrzések lesznek, vagyis a határ majdnem a járvány előtti szabad mozgást biztosítja majd (a teljes nyitás pedig június 15-től várható). A lépés kölcsönös, tehát oda-vissza mindenkire érvényes, és a felek hangsúlyozták is, hogy más országokkal is így próbálnak majd megállapodni.

Ha a számokat nézzük, akkor rögtön érthetővé válik, hogy Ausztriának miért fontos minél gyorsabban megnyitni az északi határait. Tavaly május és október között 79 millió vendégéjszakát értékesítettek Ausztriában, és ennek 37,4 százalékát a német turisták fizették ki. A belföldi, azaz osztrák utazók 30 százalékot képviseltek, a harmadik helyen álló hollandok viszont már csak 5 százalékot.

Németországnak azért fontos a határ megnyitása, mert a német turisták hagyományosan legfontosabb célországai a mediterrán térségben egyelőre elérhetetlenek, az utazási hajlandóság viszont megvan, nekik legalább valamit fel tudnak kínálni. A Boden-tó környéki osztrák, német és svájci települések már napok óta erősen lobbiztak a nyitás érdekében, számukra különösen fontos a szabad átjárás.

Az osztrák nyitás azonban pillanatnyilag nem jelenti azt, hogy a németek el tudnak jutni például Olaszországba, mert az osztrák sajtó szerint az olasz határ megnyitása az ottani járványügyi mutatók miatt nincs napirenden. Sőt, Németország a határnyitás ellenére sem javasolja senkinek, hogy június közepe előtt külföldre utazzon.

Számunkra azonban sokkal érdekesebb, hogy az osztrák politikusok – például a Kurier szerint – azt mondják, a némethez hasonló kétoldalú megállapodásokat szorgalmaznak Svájccal, Liechtensteinnel és a keleti szomszédaikkal is, ahol a járványügyi számok ezt megengedik. A keleti szomszédokat nem nevesítik külön (Magyarország mellett Szlovákia és Csehország is alacsony fertőzöttségi mutatókkal rendelkezik pillanatnyilag).

Az osztrák-német határ megnyitása egy további fontos dolgot is jelez: a hasonló lépéseket az egyes országok a saját feltételeik szerint kezdik el végigvinni, vagyis nincs összehangolt uniós stratégia. Az Európai Bizottság ugyan próbált mindenki számára használható általános protokollt kicsikarni magából (angolul innen letölthető), az elemzők szerint az országok mégis inkább a saját fejük után mennek.

Az unió mindenesetre a Bloomberg tudósítása szerint jelezte, hogy sértené a belső mozgás szabadságát, ha egy ország állampolgárság alapján megkülönböztetné, hogy kiket enged be a területére. Ez pedig azt jelenti, hogy ha Ausztria és Magyarország például megnyitja a határait, akkor ezzel automatikusan megnyílik a Magyarország és Németország közötti, Ausztrián keresztüli utazás lehetősége is, minden uniós állampolgárnak. Ez egyre több ország belépésével egyre bonyolultabbá teszi az ügyeket.

A turizmus leállása a mediterrán országokat sújtja a leginkább, az unió soros elnökségét betöltő Horvátország pedig nagyon aktív a helyzet megoldásában. Gari Cappelli horvát turisztikai miniszter azt mondta, mindenki egyetért abban, hogy a határok megnyitását egységesen kell kezelni az unióban, de rögtön hozzá is tette, hogy ha nincs megegyezés, akkor Horvátország kétoldalú megállapodásokban fogja biztosítani, hogy be lehessen utazni az országba.

Elisabeth Köstinger osztrák turisztikai miniszter ugyanezt mondja, aki szerint az uniós egység “abszolút kívánatos”, de nem azt jelenti, hogy minden ország egyszerre nyitja meg a határait, hanem azt, hogy egységes alapelvek szerint.

A horvát gazdaság 20 százalékát a turizmus adja, és a jelenlegi becslések szerint idén a bevételek 75 százaléka ki fog esni, ami az IMF szerint 9 százalékos GDP visszaeséshez is vezethet. A horvátok nagyon szeretnék elérni, hogy az északra fekvő országokból folyosókon keresztül el lehessen érni a tengerpartot, de ezt a törekvést nem mindenki nézi jó szemmel.

Heiko Maas német külügyminiszter például óva intett attól, hogy egyfajta verseny alakuljon ki a turistákért, arra figyelmeztetve, hogy az ausztriai Ischgl síterep hogyan vált pillanatok alatt az európai koronavírus-járványt kirobbantó egyik gócponttá.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ ausztria Európai Unió határ Horvátország járvány koronavírus németország turizmus Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. május 21. 16:34 Élet, Világ

Nem sietik el a boltokban használt vékony műanyag zacskók betiltását

Az Európai Unió tesz egy nagy lépést a műanyag hulladék csökkentése érdekében, de nagyon lassan és sok szempontból kritizált módon.

Torontáli Zoltán
2024. május 18. 05:41 Élet, Vállalat

Jön a szigorítás, hogy ne lehessen bármit kovászos kenyérnek hívni

Az Agrárminisztérium belenyúl a nagy magyar kovászkáoszba, de a jellemzően családi vállalkozásként működő kis kézműves pékségek mégsem lehetnek igazán boldogok.

Hajdu Miklós
2024. május 17. 13:32 Élet

Tisztulni kezd az őskáosz az elektromos rollereknél

Két hónap múlva már csak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással lehet bizonyos elektromos rollerekkel közlekedni.

Fontos

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.

Váczi István
2024. május 22. 17:06 Közélet, Pénz

Jó üzlet Magyarországnak a kínai hitel? Nagyot lódított Lázár János

Lehet, hogy az autópályák szépen termelik a bevételeket, de attól még nem lesz jobb üzlet a vasúti fuvarozás - márpedig kínai kölcsönből idehaza vasút épül.

Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.