Kínának hatalmas szerepe volt a légi közlekedés fellendülésében az elmúlt évtizedben, azonban a Reuters cikke szerint a koronavírus megjelenése évek óta nem látott lassulást okozhat az iparágon belül.
Eddig a United Airlines, az Air Canada, a Cathay Pacific Airways és a Finnair mondta le kínai járatait a járvány miatt. De lemondások nélkül is csökkenő forgalommal kell számolniuk a légitársaságoknak, hiszen amúgy sem túl népszerű célpont most a kelet-ázsiai ország. Az Egyesült Államok egyelőre nem függesztette fel a Kínába tartó járatokat, de a kormányzat fontolgatta ezt a lépést. Cikkünk írásakor a New York Times összefoglalója alapján:
Úgy tűnik tehát, hogy a 2003 áprilisában csúcsra érő, az utasforgalmat 45 százalékkal visszavető SARS-vírus*A 2001-02-es SARS koronavírus-járvány 8100 embert fertőzött meg, 774-en meghaltak, ami nagyon magas arány, a gazdasági hatások azonban leginkább csak Kínában és Hongkongban mérhetőek, a GDP 1,1, illetve 2,6 százalékos kiesésével. óta ez lehet a legnagyobb jelentőségű világjárvány a légi közlekedési iparág szempontjából.
De hogy érintheti üzletileg az iparágat egy hasonló volumenű válság? A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) felmérése alapján az iparág nyereséges volt az elmúlt 10 évben, pénzügyileg emiatt jobb helyzetben van, mint 2003-ban. Viszont Kína jelentősége is jóval nagyobb most, mint akkor volt, amit az egész piac megérez. Kína a világ második legnagyobb utazási célországa, és a második legnagyobb belföldi légi közlekedési piac. Az IATA adatai alapján egy évtized alatt nagyjából 450 millióval nőtt a Kínába, Kínán belül és az országból más országokba repülő utasok száma.
Emellett az elmúlt időszakban számos tényező nehezítette a légitársaságok helyzetét. Az amerikai-kínai kereskedelmi háború, a lassuló gazdasági növekedés, a Boeing 737 MAX-ok balesetei okozta bizalmatlanság is hozzájárult a profitráták szűküléséhez. A repülőgépgyártási piacon pedig a Boeing és az Airbus megrendelései messze kerültek a 2013-ban és 2014-ben tapasztalt csúcstól, miközben megrendelésállományuk 25 százalékát teszik ki kínai légitársaságok megbízásai.
A légitársaságok közül leginkább a kínaiak érezhetik meg a járvány hatásait. Mikey Boyd, az amerikai Boyd Group International vezetője a Reutersnek azt mondta, eredetileg 8,1 százalékos forgalomnövekedést becsült Kínában 2020-ra, de most már csak ennek a felére számít. A kínai légitársaságok közül sok ráadásul már a vírus kitörése előtt is veszteségesen működött.
Az európai és amerikai légitársaságok kínai piaci kitettsége alacsonyabb: a Cowen független befektetési bank elemzése szerint a United Airlines, a Delta Airlines és az American Airlines árbevételének nagyjából 2-6 százaléka származik kínai utakból, ugyanakkor természetesen komoly kockázatot jelent a vírus terjedése, ami így más piacokon is komoly visszaesést okozhat.
Az IATA elemzése alapján
hosszabb időtávot nézve a tapasztalat az, hogy a légi közlekedés forgalma a járványok lezajlását követően visszaáll a korábbi szintre.
A SARS esetében ez kilenc hónapot vett igénybe.
„Vissza kellett vágnunk a nemzetközi kapacitásainkat, de gyorsan visszaállt az eredeti állapot” – mondta a Quantas vezérigazgatója a SARS tapasztalatait összegezve. Alan Joyce szerint a MERS, a Zika, a vulkánkitörések és más különleges események miatt már sok tapasztalatuk van abban, hogy hogyan kell az ilyen helyzeteket kezelni.
„A pénzügyi szempontból erős és jól menedzselt repterek és légitársaságok túl tudják élni a légi forgalom drasztikus visszaesését. A gyenge és rosszul működő társaságok fognak szenvedni”
– mondta Shukor Yosof, a malajziai központú Endau Analytics vezetője a Reutersnek.
Világ
Fontos