Az amerikai F-35-ös napjaink egyik legkorszerűbb vadászgépének számít, az Egyesült Államokon kívül már nyolc másik ország is szolgálatba állította, és továbbiak is megrendelték, köztük a térségünkben Lengyelország. Eddig már legalább 435-öt leszállítottak belőle, ám érdekes módon a nagyszériás gyártáshoz szükséges engedélyt még mindig nem kapta meg a Lockheed Martin – és nagyjából egy évig még nem is fogja.
Az amerikai harcirepülőgép-programoknál megszokott, hogy egy típust egy ideig azt követően is csak kisebb szériákban állítanak elő, hogy megfelelt a főbb teszteken, és már aktív szolgálatba is lépett. A gyártás felpörgetéséhez külön engedélyre van szükség, amelyhez azt kell bebizonyítani, hogy a típus minden tekintetben megfelel a vele szemben támasztott követelményeknek. A radarok számára nehezen észrevehető, azaz lopakodó képességekkel rendelkező F-35-ös esetében ez azt jelenti, hogy
képes áthatolni a potenciális ellenségek – leginkább Oroszország és Kína – legfejlettebb légelhárító rendszerein.
Ugyanis ha nem képes erre, akkor valószínűleg nem érdemes belőle annyit szolgálatba állítani, mint amennyit a tervek korábban előirányoztak. (A külföldi igényekkel is számolva jelenleg több mint 3000 F-35-ös legyártását tervezik.)
Békeidőben ezt természetesen élesben nem lehet kipróbálni, csak olyan szimulátorokkal, amelyekbe betáplálják az ellenséges légvédelmi rendszerek ismert paramétereit. Nos, ez az, ami a korábban felvázolt menetrenddel szemben még el sem kezdődött, így a teljes sebességű gyártás decemberre várt jóváhagyása akár 13 hónappal is késhet – írja a Bloomberg.
Ez a Lockheed Martin számára azért rossz hír, mert ez a gyártási fázis a legjövedelmezőbb. Mellesleg pedig a döntés szimbolikus ereje is nagy lenne, hiszen azt mutatná, hogy a 428 milliárd dolláros programmal sikerült elérni a kitűzött célokat.
Igaz, az újabb halasztás aligha ér bárkit is meglepetésként, aki akár csak távolról is követte a folyamatos csúszásokkal küzdő program sorsát. Amikor a Lockheed Martin 2001-ben elnyerte a vadászgépprogramot, még 2012-re volt kitűzve a teljes sebességű gyártás kezdete. Ennek nyomán a cég most éppen a 11. kisszériás gyártási cikluson dolgozik.
Az F-35-öst az amerikai légierő és a tengerészgyalogság egyébként már élesben is bevetette közel-keleti célpontok ellen, ám ezeknél legfeljebb minimális légvédelmi ellenállással kellett számolni.
Világ
Fontos