Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. június 9. 13:20 Élet, Világ

Amszterdamban elkezdték kiskertekre cserélni a városi parkolóhelyeket

A tavalyi amszterdami önkormányzati választás kampányában a közepes méretű zöld párt (a 2017-es parlamenti választáson kilenc százalékos támogatottsággal az ötödik helyen végeztek), a GroenLinks azt az ígéretet tette, hogy megszüntetnek 10 ezer parkolóhelyet a város központjában.

A városi választást végül 20 százalékos támogatottsággal meg is nyerte a párt, részben a kampányban komolyabb feltűnést keltő ígéret miatt. A parkolóhelyek csökkentésére a GroenLinks szerint azért van szükség, mert becslésük alapján a parkoló kocsik a közterek akár 30-40 százalékát is elfoglalhatják a belvárosban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBicikligyártásban még a franciákat és a hollandokat is megelőzhetjükHa tényleg évi 1 millió bringát fog készíteni a világ legnagyobb gyártója Gyöngyösön, akkor az európai negyedik hely is meglehet.

A tervek szerint évente nagyjából 1500-zal csökkentik a parkolóhelyek számát, 2025-ig több mint 11 ezer belvárosi parkolóhelyet szeretnének megszüntetni. Nem az autósok parkolási lehetőségeinek szűkítése a cél, hanem a parkolási engedélyek kiadásának szigorításával érnék el, hogy kevesebben parkolhassanak.

Jelenleg 133 ezer parkolási engedély van kiadva Amszterdamban, ennél több nem is lesz, a belvárosi részeken pedig a parkolási helyek célzott csökkentésébe kezdenek. Az amszterdami városháza úgy számol, hogy ha nem bocsát ki új engedélyt. Ha valaki elköltözik, eladja az autóját vagy meghal, az önmagában jelentősen csökkentené a parkolási engedélyek számát. Az újonnan Amszterdamba költözőknek ugyanakkor lesz lehetőségük engedélyt szerezni, viszont egy ilyen megszerzésének a jövőben akár két évre is nőhet a várakozási ideje. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElektromos biciklivel és festőrobottal nőtt 5,5 milliárdos céggé a GepidaElőször arra jöttek rá, hogy egyszerűbb alkatrészeket importálni, és abból rakni össze a bicikliket. Ma már 110 embernek adnak munkát, és Új-Zélandon is az ő bringáikat veszik.

A megüresedett helyeket pedig igyekeznek hasznosítani. Persze nem minden helyet tudnak közvetlenül átalakítani, de az egyik városnegyedben elkezdték tesztelni a parkolás felszámolását. A korábbi parkolóhelyeket kiskertek, padok vagy akár mini játszóterek lepték el.

“A parkoló autók olyanok, mint a kerítések, elválasztják egymástól a szomszédokat” – mondta a CityLaben megjelent cikk szerint Katelijne Boerma, Amszterdam kerékpározásért felelős polgármestere. Boerma szerint az autóktól mentesített részek olyanokká váltak, mint a parkok, mivel hirtelen foglalkozni, törődni kezdtek ezekkel a részekkel az emberek, mert úgy érezték, hogy a közösség kezébe kerültek. A kezdeti eredményekről egy videó is készült:

Amszterdamban a bicikli számít a legfontosabb közlekedési eszköznek, a napi utazások 65 százalékát biciklin teszik meg a helyiek. Az autóktól megtisztított részeken a bicikliknek is sokkal több hely lett. A parkolóhelyek felmázolásától azt is várják, hogy a gyalogosoknak is jóval több szabad hely fog jutni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ Amszterdam bicikli Hollandia kerékpár Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Jandó Zoltán
2024. november 7. 11:42 Élet, Vállalat

Módosítani kell a palackvisszaváltási jogszabályt

A változtatás főleg technikai, de azoknál a palackoknál fontos, amelyeket nem bezúznak-újrahasznosítanak, hanem tisztítanak és újratöltenek.

Stubnya Bence
2024. november 6. 15:41 Élet

Négy nap alatt tízezer gyorshajtás: a lengyel példa is mutatja, hogy lehet javítani

A rendőrség is meglepődött, hogy élesítés után a tesztidőszakhoz képest nem csökkent az új sebességmérők által lefotózott gyorshajtók száma.

Torontáli Zoltán
2024. november 5. 13:08 Adat, Élet

Nem lesz megfizethető lakhatás, amíg ilyen kevés lakás épül

Az építési kedv továbbra is mérsékelt, miközben a kereslet egyre nagyobb, jövőre pedig jön az állami élénkítés.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 8. 14:48 Közélet, Vállalat

Csak közpénz milliárdokkal lehetne fenntartani a Dunaferrt, de ez nem magyar sajátosság

A Liberty szintén vergődő cseh és román cége is folyamatos állami szerepvállalással maradt eddig életben, de nem sokkal jobb a helyzet Nyugat-Európában sem.

Stubnya Bence
2024. november 8. 10:34 Adat, Közélet

Lakásárcsökkenés kellene Budapesten, hogy teljesüljön a kormány célja

Nagy Márton azt szeretné, hogy egymillió forint alatt maradjon a lakáson négyzetméterára a fővárosban, de átlagosan már most is felette van.

Mészáros R. Tamás
2024. november 8. 04:31 Közélet, Világ

Az infláció miatt megválasztották az embert, aki növelni fogja az inflációt

A tőzsdék optimistán, a kötvénypiacok óvatosan fogadták Trumpot, miután tervei növekvő hiányt, magasabb inflációt és magasabb kamatszintet hozhatnak, ami a forintot is gyengíti.