Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. június 9. 13:20 Élet, Világ

Amszterdamban elkezdték kiskertekre cserélni a városi parkolóhelyeket

A tavalyi amszterdami önkormányzati választás kampányában a közepes méretű zöld párt (a 2017-es parlamenti választáson kilenc százalékos támogatottsággal az ötödik helyen végeztek), a GroenLinks azt az ígéretet tette, hogy megszüntetnek 10 ezer parkolóhelyet a város központjában.

A városi választást végül 20 százalékos támogatottsággal meg is nyerte a párt, részben a kampányban komolyabb feltűnést keltő ígéret miatt. A parkolóhelyek csökkentésére a GroenLinks szerint azért van szükség, mert becslésük alapján a parkoló kocsik a közterek akár 30-40 százalékát is elfoglalhatják a belvárosban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBicikligyártásban még a franciákat és a hollandokat is megelőzhetjükHa tényleg évi 1 millió bringát fog készíteni a világ legnagyobb gyártója Gyöngyösön, akkor az európai negyedik hely is meglehet.

A tervek szerint évente nagyjából 1500-zal csökkentik a parkolóhelyek számát, 2025-ig több mint 11 ezer belvárosi parkolóhelyet szeretnének megszüntetni. Nem az autósok parkolási lehetőségeinek szűkítése a cél, hanem a parkolási engedélyek kiadásának szigorításával érnék el, hogy kevesebben parkolhassanak.

Jelenleg 133 ezer parkolási engedély van kiadva Amszterdamban, ennél több nem is lesz, a belvárosi részeken pedig a parkolási helyek célzott csökkentésébe kezdenek. Az amszterdami városháza úgy számol, hogy ha nem bocsát ki új engedélyt. Ha valaki elköltözik, eladja az autóját vagy meghal, az önmagában jelentősen csökkentené a parkolási engedélyek számát. Az újonnan Amszterdamba költözőknek ugyanakkor lesz lehetőségük engedélyt szerezni, viszont egy ilyen megszerzésének a jövőben akár két évre is nőhet a várakozási ideje. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElektromos biciklivel és festőrobottal nőtt 5,5 milliárdos céggé a GepidaElőször arra jöttek rá, hogy egyszerűbb alkatrészeket importálni, és abból rakni össze a bicikliket. Ma már 110 embernek adnak munkát, és Új-Zélandon is az ő bringáikat veszik.

A megüresedett helyeket pedig igyekeznek hasznosítani. Persze nem minden helyet tudnak közvetlenül átalakítani, de az egyik városnegyedben elkezdték tesztelni a parkolás felszámolását. A korábbi parkolóhelyeket kiskertek, padok vagy akár mini játszóterek lepték el.

“A parkoló autók olyanok, mint a kerítések, elválasztják egymástól a szomszédokat” – mondta a CityLaben megjelent cikk szerint Katelijne Boerma, Amszterdam kerékpározásért felelős polgármestere. Boerma szerint az autóktól mentesített részek olyanokká váltak, mint a parkok, mivel hirtelen foglalkozni, törődni kezdtek ezekkel a részekkel az emberek, mert úgy érezték, hogy a közösség kezébe kerültek. A kezdeti eredményekről egy videó is készült:

Amszterdamban a bicikli számít a legfontosabb közlekedési eszköznek, a napi utazások 65 százalékát biciklin teszik meg a helyiek. Az autóktól megtisztított részeken a bicikliknek is sokkal több hely lett. A parkolóhelyek felmázolásától azt is várják, hogy a gyalogosoknak is jóval több szabad hely fog jutni.

Élet Világ Amszterdam bicikli Hollandia kerékpár Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2020. október 21. 13:47 Élet

A magyar fiatalok gyors ütemben közelítenek Nyugat-Európához

A magyar fiatalok gondolkodása a tipikus élethelyzetekről már csak körülbelül 12 éves csúszásban van Nyugat-Európához képest.

Stubnya Bence
2020. október 20. 16:43 Adat, Élet

A természeti erőforrások felélése árán nőtt a magyar gazdaság

Európa-bajnokok voltunk az erőforrások felhasználásában, miközben lebetonoztuk az országot a régiós átlagnál alacsonyabb gazdasági növekedésért cserébe.

Debreczeni Anna
2020. október 19. 12:14 Élet, Támogatói tartalom

Egy adatvizualizáció többet mond ezer szónál – a hálózattudomány közel áll a művészethez

Az információk 90 százalékát vizuálisan fogadjuk be, ezért a hálózatok működését is képekben megjelenítve lehet a legjobban megérteni. Ehhez vizuális szótárt kellett kidolgozni, a munka eredményei most láthatóak először.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2020. október 20. 06:47 Vállalat, Világ

A tudomány szerint lehetetlen, az Alibaba alapítója mégis kilapítaná a világot

Jack Ma a világ egyik leggazdagabb üzletembere megtörné a multik uralmát a kkv-k kereskedelmének felfuttatásával, de forradalmának kifutása erősen kétséges.

Torontáli Zoltán Váczi István
2020. október 19. 06:49 Közélet, Vállalat

Milliárdokat fizet a kormány, hogy az egyik magyar gyárból egy másikba vigyék a termelést

A kormány odaadja a pénzünket egy új összeszerelő üzemnek, de fogalmunk sem lehet, hogy ez jó-e nekünk. Az eddigi sárvári bérgyártóknak valószínűleg rossz.

Stubnya Bence
2020. október 17. 07:10 Podcast

Van, amiben már felzárkóztunk, de a 2020-as évek nagy kérdése, hogy a fenntarthatóságot is elérjük-e

A mai G7 podcastban a jövő héten megjelenő, idén 30 éves Társadalmi Riport új számáról beszélgetünk Tóth István Györggyel, a kötet egyik szerkesztőjével.