Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. június 9. 13:20 Élet, Világ

Amszterdamban elkezdték kiskertekre cserélni a városi parkolóhelyeket

A tavalyi amszterdami önkormányzati választás kampányában a közepes méretű zöld párt (a 2017-es parlamenti választáson kilenc százalékos támogatottsággal az ötödik helyen végeztek), a GroenLinks azt az ígéretet tette, hogy megszüntetnek 10 ezer parkolóhelyet a város központjában.

A városi választást végül 20 százalékos támogatottsággal meg is nyerte a párt, részben a kampányban komolyabb feltűnést keltő ígéret miatt. A parkolóhelyek csökkentésére a GroenLinks szerint azért van szükség, mert becslésük alapján a parkoló kocsik a közterek akár 30-40 százalékát is elfoglalhatják a belvárosban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBicikligyártásban még a franciákat és a hollandokat is megelőzhetjükHa tényleg évi 1 millió bringát fog készíteni a világ legnagyobb gyártója Gyöngyösön, akkor az európai negyedik hely is meglehet.

A tervek szerint évente nagyjából 1500-zal csökkentik a parkolóhelyek számát, 2025-ig több mint 11 ezer belvárosi parkolóhelyet szeretnének megszüntetni. Nem az autósok parkolási lehetőségeinek szűkítése a cél, hanem a parkolási engedélyek kiadásának szigorításával érnék el, hogy kevesebben parkolhassanak.

Jelenleg 133 ezer parkolási engedély van kiadva Amszterdamban, ennél több nem is lesz, a belvárosi részeken pedig a parkolási helyek célzott csökkentésébe kezdenek. Az amszterdami városháza úgy számol, hogy ha nem bocsát ki új engedélyt. Ha valaki elköltözik, eladja az autóját vagy meghal, az önmagában jelentősen csökkentené a parkolási engedélyek számát. Az újonnan Amszterdamba költözőknek ugyanakkor lesz lehetőségük engedélyt szerezni, viszont egy ilyen megszerzésének a jövőben akár két évre is nőhet a várakozási ideje. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElektromos biciklivel és festőrobottal nőtt 5,5 milliárdos céggé a GepidaElőször arra jöttek rá, hogy egyszerűbb alkatrészeket importálni, és abból rakni össze a bicikliket. Ma már 110 embernek adnak munkát, és Új-Zélandon is az ő bringáikat veszik.

A megüresedett helyeket pedig igyekeznek hasznosítani. Persze nem minden helyet tudnak közvetlenül átalakítani, de az egyik városnegyedben elkezdték tesztelni a parkolás felszámolását. A korábbi parkolóhelyeket kiskertek, padok vagy akár mini játszóterek lepték el.

“A parkoló autók olyanok, mint a kerítések, elválasztják egymástól a szomszédokat” – mondta a CityLaben megjelent cikk szerint Katelijne Boerma, Amszterdam kerékpározásért felelős polgármestere. Boerma szerint az autóktól mentesített részek olyanokká váltak, mint a parkok, mivel hirtelen foglalkozni, törődni kezdtek ezekkel a részekkel az emberek, mert úgy érezték, hogy a közösség kezébe kerültek. A kezdeti eredményekről egy videó is készült:

Amszterdamban a bicikli számít a legfontosabb közlekedési eszköznek, a napi utazások 65 százalékát biciklin teszik meg a helyiek. Az autóktól megtisztított részeken a bicikliknek is sokkal több hely lett. A parkolóhelyek felmázolásától azt is várják, hogy a gyalogosoknak is jóval több szabad hely fog jutni.

Élet Világ Amszterdam bicikli Hollandia kerékpár Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2020. június 1. 13:26 Élet

Pont olyan láthatatlanul véd a maszkviselés, mint ahogyan a vírus is terjed

Zárt térben nagyon könnyen emelkedni tud a levegőben lévő vírusos cseppek koncentrációja. A maszkviselésnek az a lényege, hogy ezt megakadályozza.

Torontáli Zoltán
2020. június 1. 07:02 Élet

Megéri leköltözni vidékre, hogy zöldséget és gyümölcsöt termeljünk magunknak?

Két tévhit akadályozza, hogy egy család önellátóvá váljon élelmiszerből. Az egyik, hogy a pázsit helyett káposztát és uborkát kell nézni a ház ablakából, a másik, hogy a kapálásba bele kell rokkanni a cél érdekében. A számok mást mutatnak.

Hajdu Miklós
2020. május 30. 16:31 Élet

Drágulhatnak az italok, mert kevesebb üzemanyag fogy a járvány miatt

Az italgyártók által használt széndioxid jórészt az üzemanyaggyártás melléktermékeként keletkezik, ezért ha nem fogy elég benzin, és nem keletkezik kellő mennyiségű gáz, akkor drágulás lehet a vége.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. június 3. 06:31 Vállalat

Mészáros Lőrinc lehet az ország legnagyobb munkaadója az állam után

A Mészáros-csoport vállalatai összesen mintegy 25 ezer munkavállalót foglalkoztatnak. Ennél több alkalmazottja itthon csak a Magyar Postának van.

Avatar
2020. június 2. 17:35 Vállalat

Nem baj, ha szigorúak a pályázat feltételei

A koronavírus-válság körüli pályázatokban megjelent szempontként, hogy a rossz cégeket nem kell támogatni. Ez nem baj, a szubjektív szempontok viszont rontják a hitelességet.

Váczi István
2020. június 1. 17:40 Világ

Újabb erős érv szól a négynapos munkahét mellett

Sok embernek most vagy pénze nincs, vagy ideje, ami a kelleténél is borúsabbá teszi a turisztikai kilátásokat. Rövidebb munkaidővel ezen is lehetne segíteni.