Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. december 4. 09:52 Világ

A Kaukázust is célozzák Magyarország vasútfejlesztési tervei

Magyarországot érdekli, hogy csatlakozzon a Baku-Tbiliszi-Kars vasútvonalhoz – erről a bakui magyar nagykövet, Szederkényi Viktor beszélt a Trend nevű azeri hírügynökségnek. Szederkényi szerint a vonalhoz való csatlakozásunk rendszeresen szerepel a közelebbről meg nem határozott “politikai találkozóik” napirendjén.

A dél-kaukázusi régiót átszelő, több mint 800 kilométer hosszú vasútvonalat 2017-ben adták át. A megépítés tervéről először 1993-ban tárgyalt egymással Azerbajdzsán, Grúzia és Törökország, miután a Hegyi-Karabahért vívott azeri-örmény háború miatt nemcsak Azerbajdzsán, hanem az azt támogató Törökország is lezárta az Örményországgal közös határát. Ez a helyzet pedig azóta is változatlan, mivel az örmények nem hajlandók feladni az Azerbajdzsán területén szerzett pozícióikat. A kaukázusi országokon áthaladó vasúti kereskedelem korábban Örményországon keresztül, a Kars-Gyumri-Tbiliszi vonalon haladt.


Videó az átadásról. 

Az Örményországot elkerülő új vasútvonal végül tavaly készült el, és jelentősen lerövidítette a Törökország és Ázsia közötti vasúti szállítást. Vasúton így Dél-Koreából 15 nap alatt juthat egy el teherszállítmány Isztambulba, míg tengeren ez nagyjából kétszer ennyi idő lenne. A tehervonatokat erre a célra épített hajók viszik át a Kaszpi-tengeren Azerbajdzsán és Kazahsztán között.

A projektet eleinte az Egyesült Államok és az Európai Unió sem támogatta az örmények megkerülése miatt. A vonal átadását azonban már az EU is üdvözölte, mert fontos szerepe lehet az EU-tagállamok külkereskedelmében Közép-Ázsiával és a Távol-Kelettel.

A vonal átadása tavaly ősszel. Fotó: Facebook/Recep Tayyip Erdogan

A bakui nagykövet, Szederkényi Viktor azt mondta, hogy Magyarországnak az a célja, hogy Azerbajdzsán kapuja lehessen az uniós piacokhoz, és hisz abban, hogy Azerbajdzsán pedig Magyarország kapuja lehet az ázsiai kereskedelemhez. Azt mondta, hogy Magyarországnak minden olyan infrastrukturális beruházás fontos, amely összeköti Európát Ázsiával, de egyéb részletek nem derültek ki arról, hogy pontosan mikor és hol csatlakozhatnánk a vonalra (ezzel kapcsolatban írtunk a Innovációs és Technológiai Minisztériumnak). Cikkünk megjelenése után a Külgazdasági és Külügyminisztérium annyit írt a projektről, hogy “Magyarország követi minden Európát és Ázsiát összekötő infrastrukturális projekt alakulását, hiszen a szállításai távolság és idő rövidülésével közelebb kerülhet egymáshoz a két földrész”.

Az elmúlt években a magyar kormánynak több jelentős vasútfejlesztési terve is volt. A legismertebb a Budapestet Belgráddal összekötő vonal felújítása, korszerűsítése. A több mint 500 milliárd forintos beruházás 85 százaléka kínai hitelből valósulhat meg. A beruházásról Matura Tamás, a Corvinus Egyetem oktatója azt írta egy 2016-os tanulmánykötetben, hogy projektet a kínaiak javasolták, hogy a pireuszi kikötői befektetésüket hosszú távon életképessé tegyék, és Kínának fontosabb is, mint Magyarországnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKarácsonyra dőlhet el, ki nyeri az 500 milliárd forintos közbeszerzéstHa minden a tervek szerint alakul, december 20-án hirdetnek eredményt a Budapest-Belgrád magyar szakaszának korszerűsítésére kiírt tenderen. A kockázatot mi futjuk, de nyerünk valamit?

Szlovéniában a magyar kormány 200 millió eurót kínált fel a Divaca-Koper vasútvonal kétvágányosítására, cserébe azért, hogy magyar építőipari cégek is részt vehessenek a kifizetődőnek ígérkező vasútépítésben, és pozíciókat szerezzenek a koperi kikötőnél is. Miután azonban nem Orbán Viktor közeli szövetségese, Janez Jansa tudott kormányt alakítani, a magyar miniszterelnök arról beszélt az Index cikke szerint, hogy Koper helyett ma már az olasz Trieszt kikötőjében látja inkább a magyar tengeri kaput.

Szintén jelentős beruházást jelenthet az Orbán által beharangozott Budapest-Varsó és a Budapest-Kolozsvár gyorsvasút. Egy kormányhatározatban a kolozsvári vonallal kapcsolatban a nagysebességű vasút kifejezés szerepel, ami alatt általánosságban minimum 200 kilométer/órás sebességet lehetővé tévő pályát értenek.

A varsói vasútról Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter azt mondta, hogy a Budapest-Pozsony-Brno-Varsó útvonalon fog haladni, és a végsebessége 250 kilométer/óra felett lesz. A 160-170 kilométeres magyar szakasz általunk becsült költsége 1100 milliárd forint.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRekordalagutat fúrnak a Vértes alá, ha a kormány komolyan gondolja a tervétA tervek alapján akár tíz kilométeres alagút is épülhet a Dunántúlon a Budapest-Varsó gyorsvasút megépítéséhez. Ez még jobban megdobja majd a költségeket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzermilliárdos kaland lehet a varsói gyorsvasút magyar szakaszaÚj pályára lesz szükség, ha a varsói gyorsvasút magyar szakaszát 250 km/óránál nagyobb sebességre akarják építeni. A költség 1100 milliárd forint körül lehet.

 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Azerbajdzsán Grúzia Törökország vasút vasúti közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2025. február 5. 18:30 Világ

Megvalósuló összeesküvés-elmélet? Ukrán érdek, hogy menjenek bányászni amerikai cégek

Úgy tűnik, mintha kiárusítaná országát az ukrán elnök, de a szóban forgó lelőhelyek vagy orosz megszállás alá kerültek, vagy tőke és szaktudás kell a kiaknázásukhoz.

Vámosi Ágoston
2025. február 5. 15:03 Világ

Itthon cégek kísérleteznek vele, a spanyol kormány viszont országosan rövidítené a munkahetet

A munkaidő-csökkentés több nyugat-európai országban is napirenden van. A spanyol javaslatnak viszont először át kell mennie a parlamenten, ahol a kormánypártnak nincs többsége.

Váczi István
2025. február 5. 13:44 Világ

Amit Trump szeretne, azért a NATO szétbombázta Szerbiát

Saját mércéjéhez képest is hajmeresztő ötlettel állt elő az amerikai elnök a Gázai övezet jövőjével kapcsolatban, de nehéz elképzelni a megvalósulását.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. február 7. 05:30 Adat, Élet

Jóval nagyobb élelmiszer-drágulást mértünk, mint amire a hivatalos adatok alapján számítottunk

Egyetlen év alatt 40-ről 70 forintra ugrott a tojás, 250-ről 330 forintra a tej ára, és sok más termék is magas inflációt jelez.

Jandó Zoltán Vámosi Ágoston
2025. február 6. 17:17 Közélet, Vállalat

Úgy tűnik, a főváros nyert, de lehet még csavar a mini-Dubaj-ügyben

Bár Gulyás Gergely szerint a NER-es üzleti körök nem akarják majd megvenni a rákosrendezői ingatlanokat, erre nem lehet mérget venni.

Avatar
2025. február 6. 16:24 Élet

Már kevésbé támogatja a lakossági parkolást hat budapesti kerület

Jelentős változásokat hozott 2025 a lakossági parkolásban, több fővárosi kerület is csökkentette a korábban nyújtott kedvezmények mértékét.