Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. szeptember 22. 13:12 Világ

Egy spanyol városból teljesen kitiltották az autókat, és egyáltalán nem bánták meg

Van egy nyolcvanezres spanyol város, ahol nem zavar senkit az autók zaja, ugyanis azokat teljesen kitiltották.

Miguel Anxo Fernández Lores 1999-ben lett polgármester, amikor még napi 14 ezer autó ment végig egy-egy úton. Miután Lores átvette a városvezetést, rögtön sétálóutcává alakította mind a 300 ezer négyzetméternyi középkori városközpontot, és gránitburkolattal látták el az utcákat. Később kiterjesztették az autómentes övezetet. Így a belvároson egyáltalán nem lehet áthaladni autókkal, csak a város szélén, illetve a föld alatt kialakított parkolókban lehet otthagyni a járműveket.

Az előnyök pedig szemmel láthatóak. Amellett, hogy 2009 óta egyetlen ember sem halt meg közlekedési balesetben, a széndioxid kibocsátás is 70 százalékkal csökkent. A korábbi autóutak közel háromnegyedét már gyalog vagy biciklivel teszik meg az emberek, és miközben a régió többi városában fogy a népesség, Pontevedrában 12 ezerrel nőtt a lakosok száma. Emellett a plázastopnak köszönhetően a kisvállalkozásoknak is jól megy az üzlet, még a Spanyolországban elhúzódó gazdasági válság ellenére is – írja a Guardian.

Pontevedra Wikipedia

Lores a baloldali Galíciai Nacionalista Blokk tagja, ami ritkaság a szilárdan konzervatív beállítottságú északnyugati régióban. A néhány hónapja lemondott Mariano Rajoy miniszterelnök is Pontevedrában született, igaz, a polgármester szerint ő maga nem sokat érdeklődött a helyi városrendezés iránt, amivel Pontevedra egyébként számos díjat nyert.

Vannak persze panaszok is a rendszer ellen, ám ezeket igyekeznek orvosolni. Esküvők idején például az ifjú párnak – de csak nekik – megengedik, hogy autóval végigguruljanak a városon, illetve ugyanígy kivétel vonatkozik a temetésekre is.

A leggyakoribb panasz, hogy az autók kitiltása torlódást okozott a városszélén, ahol nincs elég parkolóhely. Többek szerint probléma, hogy nincs megoldva a tömegközlekedés a város szélétől a belvárosig, de azért azt is elismerik, hogy nagyon élhető lett a város autók nélkül. Az óceánparti Pontevedrában elég gyakran esik az eső, ami miatt sokan autóba ültek korábban, ám ezt egyre kevesebben teszik.

A város átalakítását egyébként a helyi önkormányzat önállóan finanszírozta, a régiós, illetve a központi kormányzattól sem kaptak támogatást.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autómentes övezet környezetvédelem közlekedés Spanyolország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Gajda Mihály
2025. április 1. 17:00 Világ

Épp az ukrajnai háború árnyékában szabadulhat ki Kazahsztán az orosz függőségből

A háború kitörése után Moszkva elvárta volna Kazahsztántól a teljes együttműködést, a közép-ázsiai ország ehelyett viszont megerősítette a kapcsolatatait Kínával és a nyugati országokkal.

Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.