Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. szeptember 10. 13:31 Élet, Világ

Fiatalon még a KFC-be sem vették fel, most 54 évesen 40 milliárd dollárral vonul nyugdíjba

Jack Ma, az Alibaba alapítója igazán kitartó ember. A semmiből indult, a semmiből építette fel magát és a világ egyik legnagyobb online piacterét. Most pedig, az 54. születésnapján, amikor bejelentette, hogy hátrébb lép a cég mindennapos irányításától, vagyonát majdnem 40 milliárd dollárra (11 ezer 300 milliárd forintra) becsülik.

Ma Hangcsouban született és fiatal korától kezdve az angoltanulásban látta a lehetőséget. A hetvenes években ez egyáltalán nem volt könnyű Hangcsouban, de Ma a város egyik hoteljében a külföldiekkel szóba elegyedve csiszolgatta a nyelvtudását. (Kínában egyébként ez a módszer még az utóbbi időkben is egészen elterjedt volt, a nyelveket tanulók még a nagyobb városokban is gyakran szólították meg a turistákat és hívták meg őket akár egy teára, hogy gyakorolhassanak.)

Ma szívesen körbe is vezette a városban a turistákat, hogy pallérozza tudását, és ha kellett, akár 100 kilométerre is elbiciklizett az ügyfeleihez. Ám a kínai oktatási rendszerbe és később a munkaerő-piacra is nagyon nehezen illeszkedett be. Sosem adta fel, az egyetemi felvételit csak negyedszerre abszolválta, de 1988-ra sikerült megszereznie angoltanári alapdiplomáját.

Közben állás után is nézett, de ahogy egyszer egy interjúban mesélte, 30 helyről is visszadobták az önéletrajzát. A helyi KFC toborzására például összesen 24-en jelentkeztek, ebből 23-an be is jutottak, kizárólag Mát küldték haza. Később a Harvard Business Schoolba állítólag tízszer adta be a jelentkezését, de soha nem jutott be.

Az internettel egy amerikai kirándulás alkalmával találkozott először, 1995-ben, és nagyon felkeltette az érdeklődését, hogy akkor még szinte semmilyen kínai tartalom nem volt a hálón. A többi innentől kezdve már legenda: 20 ezer dolláros kölcsönt felvéve Ma elkezdett kínai weboldalakat fejleszteni, 1999-ben pedig Hangcsouba visszatérve megalapította az Alibaba piacteret a nagy- és kiskereskedők kiszolgálására.

Az Alibaba éves bevétele jelenleg 40 milliárd dollár, adózott nyeresége pedig közel 10 milliárd dollár. Több mint 60 ezren dolgoznak a cégnél, amelynek vezetésétől Ma most bejelentése szerint fokozatosan visszavonul. Operatív szempontól az első ember a 46 éves Daniel Zhang lesz, aki már 11 éve dolgozik az Alibabánál, Ma pedig 2020-ig formálisan még megtartja igazgatósági tagságát.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ Alibaba internetes kereskedelem Jack Ma Kína visszavonulás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. szeptember 11. 05:13 Élet, Közélet

Építünk ide egy nagy lakóparkot, az óvoda, az orvos és a közlekedés meg legyen a város baja

A beruházókat semmi sem kötelezi arra, hogy a közcélú igényeket figyelembe vegyék, így csak akkor építenek óvodát vagy rendelőt, ha nekik is megéri.

Stubnya Bence
2024. szeptember 9. 04:48 Élet

Akkor is drágítja a lakásokat és albérleteket az Airbnb, ha a lobbi az ellenkezőjét mondja

A rövidtávú lakáskiadás tiltása kis mértékben csökkentheti a lakbéreket és az ingatlanárakat, de az igaz, hogy a lakhatási válságot sehol nem ez oldja meg.

Vermes Nikolett
2024. szeptember 8. 04:46 Élet

Mit keresnek privát séfek a magyarok konyhájában?

Nem csak a felső tízezer körében nő az igény a privát séfek által biztosított prémium gasztronómiai szolgáltatások iránt.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. szeptember 13. 15:41 Adat, Vállalat

Egyedül Szíjj László örülhet a mai építőipari adatnak

Miközben továbbra is szenved a hazai építőipar, nagyot ugrott a megrendelésállomány két állami óriásprojektnek köszönhetően, amelyeket a Duna Aszfalt nyert el.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 13. 11:18 Vállalat

Innen szép nyerni, de van-e még visszaút a Dunaferr számára?

Nem tudnak mit kezdeni a mélyben lévő acélárakkal, a Dunai Vasműben lényegében csak állagmegóvás történik, akárcsak a tulajdonos más közép-európai üzemeiben.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 12. 16:03 Vállalat, Világ

Alig lesz hozzáadott érték a BYD magyar gyárában, ha a kínai kormányon múlik

Állítólag arra kéri a kínai kormány az autógyártókat, hogy ne vigyék ki az országból a technológiájukat, külföldön szigorúan csak összeszerelést végezzenek.