Deborah Macgillivray amerikai írónő nagyon meglepődött, amikor nemrég meglátta, hogy az Amazonon 2630 dollárért árulják az egyik, 2009-ben megjelent könyvét. Igencsak furcsállta az esetet, hiszen az Amazon óriásira nőtt online áruházdzsungelének egy másik sarkában ugyanezt a könyvet ugyanabban az időpontban akár 99 centért is meg lehetett vásárolni. Igaz, ott fizetni kellett még majdnem 6 dollárt a szállításért, míg a 2630 dolláros eladó olyan gáláns, hogy ingyen adja postára a csomagot.
Átverés vagy egy mesterségesen megteremtett arbitrázs üzlet? Ezt a kérdést feszegeti a New York Times cikke, amely részletesen bemutatja, hogyan próbálnak élelmes kereskedők palira venni néhány vevőt, és hogyan asszisztál mindehhez az Amazon.
A magas árképzésre elsősorban az ad lehetőséget, hogy az Amazon könyves részlege mára egy hatalmas és eléggé átláthatatlan webáruáz lett.
Egykor a könyv volt a társaság elsőszámú terméke, Jeff Bezos cége ezzel robbant be a piacra, és ezzel alapozta meg Bezos vagyonát, aki mára a világ leggazdagabb embere lett. Az Amazon az új könyvek amerikai piacának ma mintegy felét tartja ellenőrzése alatt, és ez soha nem látott koncentrációt jelent.
Az Amazon azonban már jó ideje nemcsak közvetlenül értékesít, hanem külső könyvkereskedőknek is piacteret biztosít, ahol majdhogynem bárki bármilyen könyvet eladhat. Mivel a cég bevételeinek döntő része már régóta nem a könyvesboltból származik, az Amazon kevesebb figyelmet fordít arra, hogy rendet vágjon a hatalmas kínálatban.
Így fordulhat elő, hogy ugyanarra a könyvre keresve a potenciális vevők nem mindig ugyanazt a találati listát látják.
Az ügyeskedő eladók ezért megpróbálják az olcsón elérhető könyveket is extrém drágán eladni. A 2600-szoros árkülönbség direkt ilyen nagy, mert azt a látszatot keltik vele, mintha valami ritkaságról lenne szó.
Aki pedig nem figyel, az beugorhat a trükknek.
A New York Times több olyan kereskedőt is talált, aki konzekvensen alkalmazza a taktikát, azaz csupa olcsón hozzáférhető könyvet kínál jó drágán. A lélektani határ 600 dollár felett van, úgy tűnik, hogy ez az az érték, amely megteremti az olyan ritkaság látszatát, amelyért érdemes a vevőnek a zsebébe nyúlnia.
Nem meglepő módon az eladókkal a lap nem tudott kapcsolatba lépni, a nekik küldött e-mailekre nem jött válasz. Mindenesetre az amazonos profiljuk általában tele van elégedett vevők ezreinek 90 százalékban pozitív visszajelzéseivel, és általánosságban is elmondható, hogy nagyon profi kereskedők benyomását keltik.
Az Amazon azt mondja a jelenségre, hogy aktívan monitorozza az értékesítők gyakorlatát, és a cég szabályait megszegőket törli a rendszeréből. Arról azonban nem mond az Amazon semmit, hogy pontosan mivel lehet megszegni a szabályokat. Azt pedig elég nehéz megítélni, hogy mikor számít tisztességtelennek, ha valaki talál egy palimadarat, aki 2630 dollárt hajlandó kifizetni egy egyébként 1 dollárért is kapható könyvért. Másrészt mivel a rendszerben tízezer számra vannak eladók, a monitorozás eleve nehéz ügy.
Az értékesítő szempontjából persze érthető a taktika, egy 10 dolláros könyvre elég egyetlen vevőt találni 610 dollárért, máris megvan a nagy üzlet. Sokkal egyszerűbbnek tűnik, mint ugyanezt a 600 dollárt 6 dolláronként összekalapozni, és egyelőre úgy tűnik, hogy az Amazon algoritmusai nem tudnak megküzdeni az ügyeskedők kiszűrésével.
Élet
Fontos