Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. március 20. 13:36 Világ

Pálmaolajjal gyártó multikat vizsgáztatott a Greenpeace, a felük megbukott

Tizenhat fogyasztási cikkeket gyártó multitól kérte a Greenpeace, hogy korábbi ígéretükhöz híven tegyék átláthatóvá a pálmaolaj-beszállítói hálózatukat, azonban a vállalatok fele ennek nem tett eleget – közölte hétfői jelentésében a környezetvédő csoport. A mulasztók között van a Nutellát gyártó Ferrero, a Hershey, a Pepsi, a Kraft Heinz, a Kellogg’s, a Johnson & Johnson, a brit PZ Cussons és az amerikai Smucker’s is.

A Financial Times cikke szerint a másik nyolc vállalat – a Colgate-Palmolive, a General Mills, a Mars, a Mondelez, a Nestlé, a P&G, a Reckitt Benckiser és az Unilever – ugyan közzétette a listát a pálmaolaj-beszállítóiról, ezzel mind a nyolc azt is felfedte, hogy a partnereik között még mindig vannak olyan termesztők, akik erdőirtást folytatnak.

A Ferrero májusra ígérte a közzétételt, míg a Pepsi a következő napokra ígérte a pótlást. A kólagyártó egyébként megerősítette célját, hogy 2020-ig eléri, hogy csak 100 százalékban igazoltan fenntartható pálmaolaj kerüljön a termékeibe. A Hershey az ellátási láncának 99 százalékát feltérképezte, és az ültetvények 16 százalékát beazonosította, de neveket nem tett közzé titoktartási megállapodásaira hivatkozva.

A másik nyolc vállalat viszont példamutató módon transzparenssé tette az ellátási láncát, ami óriási változásokat idézhet elő az iparágban. Elsőként az Unilever és a Nestlé tette közzé a beszállítóinak listáját, amiről korábban itt számoltunk be. A Nestlének egyébként szintén az a kitűzött célja, hogy 2020-tól csak fenntartható pálmaolaj kerülhessen a termékeibe.

Alastair Child, a Mars egyik fenntarthatóságért felelős vezetője azt mondta, a vállalat élni fog a befolyásával, hogy további pozitív változásokat idézzen elő a piacon. Jonathan Horell, a Mondelez fenntarthatósági igazgatója pedig elismerte, hogy még sok a tennivalójuk pálmaolajügyben, és ígéretet tett rá, hogy felgyorsítják a folyamatot a fenntarthatóság elérése érdekében.

Ma már a legtöbb fogyasztási cikk – a jégkrémtől a mogyorókrémen át a szappanig és a samponig – tartalmaz pálmaolajat, aminek az előállítása a felelős az délkelet-ázsiai erdőirtásokért a környezetvédők szerint. Kormányzati becslések szerint Indonéziában körülbelül 24 millió hektárnyi földet, az Egyesült Királyság méretéhez közelítő területet pusztítottak el 1990 és 2015 között a pálmaolaj-termesztés miatt, miközben több mint százezer borneói orangután pusztulhatott el 1999 és 2015 között.

A nyugati fogyasztási cikkeket gyártó multik már egy ideje nyomás alatt vannak, hogy környezetvédelmi és munkaügyi szempontból is csak megfelelő forrásokból szerezzenek be pálmaolajat. Ám a Greenpeace szerint, ha a vállalatok nem teszik átláthatóvá az ellátási láncukat, akkor az erdők pusztítása folytatódni fog.

Világ erdőirtás fenntarthatóság Greenpeace környezetvédelem pálmaolaj Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 19. 10:13 Piac, Világ

Most már akár le is csukhatják Elon Muskot, a Tesla vezérét

Komolyra fordult Elon Musk Tesla kivásárlási blöffje: nem volt jó ötlet felelőtlenül üzengetni a közösségi médiában.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 19:21 Világ

Egy Angliában dolgozó EU-s munkás több adót fizet, mint egy átlagos angol

Az unióból érkező bevándorlók jóval többet fizetnek, mint az unión kívülről érkezők.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 17:17 Élet, Világ

Elmaradó fizetés, 16 órás munkanap, palackba pisilés és félelem – így működik az Amazon házhoz szállítása

Az alvállalkozókon óriási a nyomás, a futárok sokszor embertelen körülmények között dolgoznak.

Fontos

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 06:53 Élet

A matematika megmondja, miért nem viheted fel a repülőre a kézipoggyászodat

Nincs elég tárolórekesz és nincs kényszerítő szabály sem. Viszont őrült jó üzletet lehet csinálni a kézipoggyászos felfordulásból.

Bucsky Péter
2018. szeptember 17. 06:45 Állam

Még többet költ az állam a Red Bull Air Race-re, valószínűleg szabálytalanul

Az eddig sejtettnél harmadával többe kerül a budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. A szerződés ráadásul szinte semmilyen számszerűsíthető konkrétumot nem tartalmaz, de azért azt kiköti, hogy a kormánymédiánál kell a hirdetési pénzeket elkölteni.

Fabók Bálint Kasnyik Márton
2018. szeptember 14. 06:52 Állam

A kormány úgy csinál, mint akinek egyáltalán nincs szüksége a magyar közgazdaságtanra

Felmerült, hogy a kormány megszüntetné a legeredményesebb közgazdasági kutatóintézetet, a Corvinust pedig egy alapítványba játszanák át. Megrendítő csapás lehet a magyar közgazdaságtannak.