Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. március 20. 13:36 Világ

Pálmaolajjal gyártó multikat vizsgáztatott a Greenpeace, a felük megbukott

Tizenhat fogyasztási cikkeket gyártó multitól kérte a Greenpeace, hogy korábbi ígéretükhöz híven tegyék átláthatóvá a pálmaolaj-beszállítói hálózatukat, azonban a vállalatok fele ennek nem tett eleget – közölte hétfői jelentésében a környezetvédő csoport. A mulasztók között van a Nutellát gyártó Ferrero, a Hershey, a Pepsi, a Kraft Heinz, a Kellogg’s, a Johnson & Johnson, a brit PZ Cussons és az amerikai Smucker’s is.

A Financial Times cikke szerint a másik nyolc vállalat – a Colgate-Palmolive, a General Mills, a Mars, a Mondelez, a Nestlé, a P&G, a Reckitt Benckiser és az Unilever – ugyan közzétette a listát a pálmaolaj-beszállítóiról, ezzel mind a nyolc azt is felfedte, hogy a partnereik között még mindig vannak olyan termesztők, akik erdőirtást folytatnak.

A Ferrero májusra ígérte a közzétételt, míg a Pepsi a következő napokra ígérte a pótlást. A kólagyártó egyébként megerősítette célját, hogy 2020-ig eléri, hogy csak 100 százalékban igazoltan fenntartható pálmaolaj kerüljön a termékeibe. A Hershey az ellátási láncának 99 százalékát feltérképezte, és az ültetvények 16 százalékát beazonosította, de neveket nem tett közzé titoktartási megállapodásaira hivatkozva.

A másik nyolc vállalat viszont példamutató módon transzparenssé tette az ellátási láncát, ami óriási változásokat idézhet elő az iparágban. Elsőként az Unilever és a Nestlé tette közzé a beszállítóinak listáját, amiről korábban itt számoltunk be. A Nestlének egyébként szintén az a kitűzött célja, hogy 2020-tól csak fenntartható pálmaolaj kerülhessen a termékeibe.

Alastair Child, a Mars egyik fenntarthatóságért felelős vezetője azt mondta, a vállalat élni fog a befolyásával, hogy további pozitív változásokat idézzen elő a piacon. Jonathan Horell, a Mondelez fenntarthatósági igazgatója pedig elismerte, hogy még sok a tennivalójuk pálmaolajügyben, és ígéretet tett rá, hogy felgyorsítják a folyamatot a fenntarthatóság elérése érdekében.

Ma már a legtöbb fogyasztási cikk – a jégkrémtől a mogyorókrémen át a szappanig és a samponig – tartalmaz pálmaolajat, aminek az előállítása a felelős az délkelet-ázsiai erdőirtásokért a környezetvédők szerint. Kormányzati becslések szerint Indonéziában körülbelül 24 millió hektárnyi földet, az Egyesült Királyság méretéhez közelítő területet pusztítottak el 1990 és 2015 között a pálmaolaj-termesztés miatt, miközben több mint százezer borneói orangután pusztulhatott el 1999 és 2015 között.

A nyugati fogyasztási cikkeket gyártó multik már egy ideje nyomás alatt vannak, hogy környezetvédelmi és munkaügyi szempontból is csak megfelelő forrásokból szerezzenek be pálmaolajat. Ám a Greenpeace szerint, ha a vállalatok nem teszik átláthatóvá az ellátási láncukat, akkor az erdők pusztítása folytatódni fog.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ erdőirtás fenntarthatóság Greenpeace környezetvédelem pálmaolaj Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2025. március 20. 09:03 Világ

A Marshall-tervnél is nagyobb az új német kormánykoalíció költségvetési csomagja

Ukrajnának máris megszavaztak egy katonai segélycsomagot.

Torontáli Zoltán
2025. március 19. 17:06 Vállalat, Világ

Megbukott Ausztriában az a modell, hogy az ételfutárok alkalmazottként dolgozzanak

A Lieferando elbocsátja az összes alkalmazottját, a futárok csak szerződéses vállalkozóként dolgozhatnak tovább.

Mészáros R. Tamás
2025. március 18. 05:50 Közélet, Világ

Életünk végéig dolgoznunk kell, ha a társadalom ennyire elöregedik

Az öregedő országokban egyre több 65 éven felüli dolgozik és a relatív szegénységben élő idősek aránya is nő.

Fontos

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.