Az otthonunkból eddig csak magát a lakást bérelhettük mástól, ám ha az Ikea kitart legújabb ötlete mellett, akkor a jövőben a bútoroktól a szőnyegig minden mást is bérelhetünk majd.
A vásárolóknak sokszor nincs szükségük arra, hogy sajátjuk legyen a termék, viszont egyre többet gondolnak a bútor kidobásával járó környezetvédelmi következményekre -mondta Jesper Brodin, az Ikea vezérigazgatója a davosi Világgazdasági Fórum panelbeszélgetésén, amiről a Telegraph számolt be.
Éppen ezért a svéd multi különböző „radikális” megoldásokat tesztel. Brodin szerint az érdeklődés nagyon városfüggő. Londonban például nagyon sok az ingázó ember, aki nem akar egy igazi második otthont, ezért itt a lakásbérléssel együtt a bútorbérlés is népszerű lehet, ám minden piacon másra van igény. A japán vásárlóktól például inkább visszavásárolják a bútorokat, amiket aztán újra elad a cég. Belgiumban pedig megjavítják a sérült bútorokat, amiket a cégen keresztül el is adományozhatnak a vevők.
A cél, hogy egy „körkörösebb gazdaságot” alakítsanak ki, amire ma már a vásárlóknak is igényük van. Ennek lényege, hogy a termékeknek minél hosszabb életciklusuk legyen, és miután annak végére is érnek, lehessen belőlük valami más hasznos tárgyat készíteni.
Az Ikea célja, hogy 2020-ig elérje, hogy az általa termelt hulladék 90 százalékát újrahasznosítsa vagy energiát termeljenek belőle.
Brodin szerint ezek az üzleti modellek egy nagyon fontos gazdasági ösztönzőt építenek be, mivel tudatosságra ösztönzik az embereket. Meggyőzheti őket arról, hogy nem kell, hogy minden az „enyém” legyen, hanem inkább legyen minden a „miénk” és aztán amit lehet, hasznosítsuk újra.
Az Ikea világszerte 362 áruházzal rendelkezik, aminek száma a jövőben csak nőni fog. Brodin éppen ezért bízik benne, hogy eredményesek lehetnek a környezettudatosság erősítésének ügyében.
Világ
Fontos