Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. január 10. 14:46 Élet, Világ

Úgy küzdenek az elhízás ellen Chilében, hogy ráírják az élelmiszerre, ha egészségtelen

Világszerte egyre több országban válik népbetegséggé az elhízás, mégis eddig kevés helyen tudtak ellene sikeresen fellépni. Chilében, ahol óránként hal meg valaki az elhízás miatt, egy olyan, tudatosabb élelmiszerfogyasztásra ösztönző kampányt vezettek be, amiből már egy év után látszik, hogy sikeres, és amely példát mutathat más országoknak is. Az intézkedéscsomag részeként a 14 év alatti gyermekek hamarosan külön védelmet kapnak: a megjelölt egészségtelen termékeket egyáltalán nem lehet nekik reklámozni, és rajzfilmfigurákkal sem tehetik csábítóbbá számukra a termékeket a gyártók – írja az amerikai RAND kutatóintézet cikke.

A chilei politikusok rájöttek, hogy sürgősen tenniük kell valamit az elhízás ellen, mivel a népesség kétharmada túlsúlyos vagy elhízott. Ez elsősorban az emberek túlzott cukor-, só- és zsírfogyasztásának köszönhető, ami az ultrafeldolgozott élelmiszerekben és üdítőitalokban található meg. A szakértőik tehát arra jutottak, hogy valahogy tudatosabb táplálkozásra kell nevelni a fogyasztókat.

A viselkedési közgazdaságtani tanulmányok szerint az emberekre nagyobb hatással vannak a figyelmeztetések, amelyek megmondják, mit kerüljenek el, mintha arról informálnák őket, hogy mit kell csinálniuk, hogy bizonyos előnyökhöz jussanak. Ebből kiindulva a szakértők úgy döntöttek, inkább arra figyelmeztetik az embereket, hogy mit nem érdemes enni, ahelyett, hogy megmondanák nekik, mit igen.

Az emberek jellemzően automatikusan, megszokásból válogatnak a termékek között, és ritkán olvassák el az összetevőket tartalmazó címkét. Éppen ezért Chilében ezentúl a termékeken látható helyen feltüntetett fekete-fehér stop tábla jelzések hívják majd fel a figyelmet arra, ha egy adott termék már olyan sok sót, cukrot, kalóriát és/vagy zsírt tartalmaz, hogy az növelheti egy krónikus betegség kialakulásának kockázatát.

A könnyen olvasható felíratok spanyolul azt mondják: magas cukortartalmú, magas kalóriatartalmú, magas zsírtartalmú és magas sótartalmú termékekről van szó. Így ösztönzik a fogyasztókat arra, hogy az egészségesebb termékeket válasszák.

Az egy évvel ezelőtti bevezetés óta már most látszik, hogy a kampány pozitívan hatott az élelmiszer-vásárlók viselkedésére: a chileiek közel 40 százaléka azt mondja, hogy figyel a szimbólumokra a vásárlási döntései során.

A kiskereskedelmi adatok is azt mutatják, hogy egyre egészségesebb termékeket vásárolnak a chilei fogyasztók. Ennek pedig egyenes következménye, hogy az élelmiszerszektor példátlan gyorsasággal reformálja meg termékeit, hogy az azok egészségesebbek legyenek, így ne kerüljön rájuk az egészségtelen bélyeg.

Az élelmiszereken feltüntetett figyelmeztetések mellett más törvényeket is hoztak az elhízás megelőzése érdekében. A fekete-fehér jelzéssel rendelkező élelmiszereket például nem lehet 14 éven aluliaknak reklámozni és az iskolában sem árusíthatják őket. Ezentúl rajzfilmfigurákkal sem lehet csábítóbbá tenni a gyerekek számára az élelmiszereket, és azok a reklámokban sem szerepelhetnek. Nemsokára életbe lép egy olyan szabályozás is, aminek értelmében reggel 7 és este 10 óra között nem lehet olyan termékeket reklámozni a tévében, amelyek figyelmeztető jelzést tartalmaznak.

Ugyan az élelmiszeripar valószínűleg nem örülne a figyelmeztető címkék bevezetésének, az intézkedés más országokban is beválhat. Többek között Magyarországon is, ami sajnos eléggé elöl van az OECD elhízottsági rangsorában. Ha az állampolgárok egészsége az első, akkor az élelmiszerszektor úgyis megtalálja a módját, hogy alkalmazkodjon az új szabályokhoz.

Élet Világ Chile egészség élelmiszeripar elhízás prevenció Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2021. július 29. 16:15 Élet

Száz év és egy nap kellett ahhoz, hogy a világ egyik legfontosabb gyógyszerének piacán árverseny induljon

Melyik inzulint kéri, a drágábbat vagy az olcsóbbat? - ezt a kérdést eddig nem tehette fel a patikus, de most már nem kizárt, hogy egyszer ilyen is lesz.

Forint Ferenc
2021. július 26. 09:41 Élet, Fizetett hirdetés

A járványhelyzet hatása a hazai magánegészségügyi szektorra

Amikor nagyon sok fül-orr-gégészeti ellátás szünetelt, vagy csak korlátozottan működött, az intézmény rendelésein résztvevők száma érezhetően megnövekedett.

Tóth István György
2021. július 22. 06:46 Élet

Esélyeink a negyedik hullámmal szemben

Az oltással kapcsolatban passzívabbak a férfiak, a budapestiek és az alacsonyabb társadalmi státusúak. Egy részüket meg lehet győzni, csak nem plakátokkal.

Fontos

Stubnya Bence
2021. július 30. 06:04 Pénz

A szegényebbek és a csokból kimaradók egyre nehezebben jutnak majd hitelhez

A hitelesek egy része már most is érzi a jegybank kamatemelési ciklusának hatásait, amely új korszakot jelent, de mi várható így az ingatlanpiacon?

Hajdu Miklós Kasnyik Márton
2021. július 29. 05:19 Közélet

A melegellenes retorikával akár új szavazókat is próbálhat szerezni magának a Fidesz

A magyar szavazók 15 százaléka nem fideszes, de ellenzi a melegek jogegyenlőségét. Ők és a hezitáló fideszesek lehetnek az LMBTQ-ellenes fordulat precíziós célpontjai.

Avatar
2021. július 28. 16:11 Világ

Most már az EU is azt mondja, hogy a klímaválságra nincs csodaszer, alkalmazkodnunk kell

Az unió nemrég elfogadott adaptációs stratégiája ambiciózus, de kérdés, hogy elég ambiciózus-e? A Green Policy Center elemzése erre keresi a választ.