Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2017. október 10. 10:34 Világ

Megvalósult a legenda: létezik a bolygó hollandi, ráadásul négy is van belőle

A világ egyetlen kikötőjében sem köthet ki mostantól két észak-koreai, egy comore-szigeteki és egy Szent Kitts és Nevis lobogójával jelzett teherhajó. A rendkívül szigorú szankcióról az ENSZ biztonsági tanácsa döntött hétfőn, miután a gyanú szerint az érintett tengerjárók a nemzetközi tiltás ellenére árut szállítottak Észak-Koreából.

Az ENSZ az elmúlt években számos szankcióval sújtotta Észak Koreát a kommunista állam nukleáris kísérletei miatt. Az eddigi legszigorúbb intézkedések idén augusztusban léptek életbe, amikor is teljesen megtiltották a szén, a vas, az ólom és a tenger gyümölcseinek a kihozatalát. A lépés nagyon érzékenyen érintette az ország gazdaságát, becslések szerint ugyanis Észak Korea teljes, 3 milliárd dolláros éves exportjának harmadát ezek a termékek adják.

A gazdasági nyomásgyakorlás célja az lett volna, hogy a kommunista rezsimet párbeszédre kényszerítse, ezt azonban nem sikerült elérni. Phenjan kifejezetten agresszíven reagált: azzal fenyegették meg az Egyesült Államokat, hogy „ezerszeresen fognak megfizetni” országuk szuverenitásának megsértéséért. A szintén nem a visszafogottságáról híres Donald Trump amerikai elnök az észak-koreai keménykedésre hasonló választ adott, aminek eredményeként a következő hetekben rendre atomcsapásokkal fenyegette egymást a két ország.

Phenjan ráadásul úgy gondolta, hogy szavait nyomatékosítani kell, és szeptember elején kísérleti hidrogénbomba-robbantást hajtott végre. Erre válaszul érkezett az ENSZ újabb szankciócsomagja, amely már a textilexportot is tiltólistára helyezte, a nyersolaj bevitelének pedig felső határt szabott.

A hajók kikötői kitiltását a szankciók betartását felügyelő szakértői bizottság vezetője jelentette be, Hugh Griffiths arról azonban nem beszélt, hogy pontosan milyen termékeket szállítottak a tengerjárók. Korábban voltak már hírek arról, hogy egyes hajók rendre megsértik a szankciókat, saját üzemanyagtartályukban dízelolajat szállítva az Észak-Koreába. A Reuters által felvázolt módszer lényege, hogy a tengeri járművek eredetileg távolabbi úti célt adnak meg, és ennek megfelelő mennyiségű üzemanyagot tankolnak, majd menet közben változtatnak az útirányon, és végül (féltanknyi dízellel) Észak-Koreában kötnek ki.

Nagy valószínűség szerint most azonban nem erről volt szó: az érintett hajók nem a beviteli, hanem a kihozatali szankciókat szeghették meg. Erre utal legalábbis, hogy döntését tiltott áru szállításával indokolta az ENSZ.

Érdekes kérdés, hogy a tengerjárók végül hol kötnek majd ki, és mi lesz az általuk szállított áruval. Mindenesetre létezik egy 17. századi tengerészlegenda, egy hajóról, ami arra ítéltetett, hogy az idők végezetéig hajózzon a világ tengerein. Most kiderült, hogy a bolygó hollandi tényleg létezik ráadásul nem is csak egy ilyen hajó van.

Fotó: AFP/Europress

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ ensz észak-korea hajózás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.