A világ egyetlen kikötőjében sem köthet ki mostantól két észak-koreai, egy comore-szigeteki és egy Szent Kitts és Nevis lobogójával jelzett teherhajó. A rendkívül szigorú szankcióról az ENSZ biztonsági tanácsa döntött hétfőn, miután a gyanú szerint az érintett tengerjárók a nemzetközi tiltás ellenére árut szállítottak Észak-Koreából.
Az ENSZ az elmúlt években számos szankcióval sújtotta Észak Koreát a kommunista állam nukleáris kísérletei miatt. Az eddigi legszigorúbb intézkedések idén augusztusban léptek életbe, amikor is teljesen megtiltották a szén, a vas, az ólom és a tenger gyümölcseinek a kihozatalát. A lépés nagyon érzékenyen érintette az ország gazdaságát, becslések szerint ugyanis Észak Korea teljes, 3 milliárd dolláros éves exportjának harmadát ezek a termékek adják.
A gazdasági nyomásgyakorlás célja az lett volna, hogy a kommunista rezsimet párbeszédre kényszerítse, ezt azonban nem sikerült elérni. Phenjan kifejezetten agresszíven reagált: azzal fenyegették meg az Egyesült Államokat, hogy „ezerszeresen fognak megfizetni” országuk szuverenitásának megsértéséért. A szintén nem a visszafogottságáról híres Donald Trump amerikai elnök az észak-koreai keménykedésre hasonló választ adott, aminek eredményeként a következő hetekben rendre atomcsapásokkal fenyegette egymást a két ország.
Phenjan ráadásul úgy gondolta, hogy szavait nyomatékosítani kell, és szeptember elején kísérleti hidrogénbomba-robbantást hajtott végre. Erre válaszul érkezett az ENSZ újabb szankciócsomagja, amely már a textilexportot is tiltólistára helyezte, a nyersolaj bevitelének pedig felső határt szabott.
A hajók kikötői kitiltását a szankciók betartását felügyelő szakértői bizottság vezetője jelentette be, Hugh Griffiths arról azonban nem beszélt, hogy pontosan milyen termékeket szállítottak a tengerjárók. Korábban voltak már hírek arról, hogy egyes hajók rendre megsértik a szankciókat, saját üzemanyagtartályukban dízelolajat szállítva az Észak-Koreába. A Reuters által felvázolt módszer lényege, hogy a tengeri járművek eredetileg távolabbi úti célt adnak meg, és ennek megfelelő mennyiségű üzemanyagot tankolnak, majd menet közben változtatnak az útirányon, és végül (féltanknyi dízellel) Észak-Koreában kötnek ki.
Nagy valószínűség szerint most azonban nem erről volt szó: az érintett hajók nem a beviteli, hanem a kihozatali szankciókat szeghették meg. Erre utal legalábbis, hogy döntését tiltott áru szállításával indokolta az ENSZ.
Érdekes kérdés, hogy a tengerjárók végül hol kötnek majd ki, és mi lesz az általuk szállított áruval. Mindenesetre létezik egy 17. századi tengerészlegenda, egy hajóról, ami arra ítéltetett, hogy az idők végezetéig hajózzon a világ tengerein. Most kiderült, hogy a bolygó hollandi tényleg létezik ráadásul nem is csak egy ilyen hajó van.
Fotó: AFP/Europress
Világ
Fontos