Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. december 6. 15:25 Vállalat

Sorra mennek tönkre a magyar fuvarozók a gazdaság zsugorodása miatt

Az árbevétel-arányos profit a magyar közúti fuvarozásban átlagosan mindössze 3-5 százalék körül volt korábban, de az utóbbi időben ez az arány még alacsonyabbá válhatott – nyilatkozta a fuvarozási szektor számára átfogó szolgáltatást nyújtó Eurowag cégcsoport Magyarországért felelős igazgatója, Kálmán László.

Számokban: Magyarországon jelenleg mintegy 19,5 ezer közúti fuvarozói engedéllyel rendelkező vállalkozás van, a járvány utáni időszakban, azaz körülbelül két éve viszont még 21 ezer volt.

  • A hétköznapi szóhasználattal kamionnak hívott (CE) kategóriában 90 ezer vontató van a cégeknél, az ennél kisebb teherautók számát 500 ezerre becsülik.
  • A piacon rendkívül sok a kis családi vállalkozás, amely jellemzően csak pár kamionnal fuvarozik, a nagyobb szereplők száma jóval kevesebb, de ezek nagy flottákat üzemeltetnek – így jön ki végül, hogy az egy cégre jutó kamionok száma mindössze 7.

Felülnézet: a fuvarozó cégeknek szinte minden fontosabb költségnél jelentős emelkedéssel kellett szembenézniük. Az üzemanyag mellett most már döntő elemmé drágult az útdíj, de emelni kell az alkalmazottak bérét és alaposan drágult a kamionok lízingdíja is.

Alulnézet: a fuvarozók jelentős része azért van csapdában, mert nem tudja a megrendelőkre hárítani a nagyobb költségeket, hiszen a magyar gazdaság teljesítményének csökkenésével a fuvarok iránti kereslet is érdemben mérséklődik. A folyamat jól követi az általános gazdasági trendet: Magyarországon a visszaesés jóval nagyobb, mint Európában.

 
  • Senki nem gondolt volna erre korábban, de a több mint 10 éve tartó krónikus és nagyon súlyos kamionsofőr-hiány is enyhülni kezdett, mert csökken a fuvarok mennyisége, illetve 1500 fuvarozócég el is tűnt a piacról (pontosabban az új cégek és a megszűnők egyenlege ennyi).

Tágabb kontextus: az ipari és építőipari szállítások iránti kereslet esett vissza leginkább, a piacon a nagy szegmensek közül egyedül a kiskereskedelemben és az ahhoz kapcsolódó e-kereskedelmi szállításokban van bővülés. Utóbbiakat azonban jellemzően néhány nagy szereplő végzi, a kis- és közepes vállalkozások erre a növekedésre nem tudnak felülni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKamionsofőr már rég nincs elég, most már kamion sincsCsak két dolog hiányzik ahhoz, hogy a fuvarpiac működjön, a kamion és a sofőr. Hogyan fordulhat elő, hogy óriási a kereslet, van gyártókapacitás, mégis egyre nehezebb árut szállítani?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSokallod a kamionokat a magyar utakon? Az igazán forgalmas viszonylatok máshol vannakVisszaesett az EU-n belüli közúti teherfuvarozás tavaly, a határokat átlépő legforgalmasabb viszonylatok jól mutatják Németország központi szerepét az ágazatban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat csőd fuvarozás kamion kereslet közúti áruszállítás munkaerőhiány sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. december 10. 06:02 Pénz, Vállalat

Kiszűrhetné az ezermilliárdos csalásokat a kormány, de nem akarja

Könnyen el lehetne érni, hogy ne történjenek a brazil kötvényes cégek sztorijához hasonló ügyek, de a kormány nem ebbe az irányba indult el.

Stubnya Bence
2024. december 5. 09:57 Vállalat

Még a lengyel gyárától is szabadulna a Northvolt, de az biztos, hogy nem a kínaiak fogják megmenteni

A svéd cég csődje arra utal, hogy nincs koherens uniós stratégia az akkumulátorgyártási értéklánc kiépítéséhez, az új Európai Bizottság azonban újra nekifutna a dolognak.

Stubnya Bence
2024. december 4. 14:12 Adat, Vállalat

Leépítésekre számítanak az autóiparban, de az ipar egészében nem látszanak a sötét felhők

Novemberben csak a német, osztrák, belga és lengyel iparcégek voltak pesszimistábbak a magyaroknál.

Fontos

Trippon Mariann
2024. december 10. 15:50 Pénz

Meddig gyengül még az euró a dollárral szemben?

Az euróövezetben gyorsabban csökkenhet az alapkamat, mint az Egyesült Államokban, ennek ellenére valószínűleg nem sokat erősödik már a dollár.

Torontáli Zoltán
2024. december 10. 13:32 Élet, Közélet

Nehezen találnak gazdára az energetikai ingyenmilliók, és ez mindannyiunknak sokba kerül

Már nem rohannak a háztartások úgy a támogatásokért, mint régebben.

Jandó Zoltán
2024. december 9. 13:26 Adat

Külföldre megy a gáz a magyar tárolókból, ezért apad rohamosan a készletszint

Bár a tavalyinál és a tavaly előttinél kedvezőtlenebb időjárás is szerepet játszik abban, hogy gyorsan fogy a gáz a magyar tárolókból, messze nem ez a fő ok.