Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. december 6. 15:25 Vállalat

Sorra mennek tönkre a magyar fuvarozók a gazdaság zsugorodása miatt

Az árbevétel-arányos profit a magyar közúti fuvarozásban átlagosan mindössze 3-5 százalék körül volt korábban, de az utóbbi időben ez az arány még alacsonyabbá válhatott – nyilatkozta a fuvarozási szektor számára átfogó szolgáltatást nyújtó Eurowag cégcsoport Magyarországért felelős igazgatója, Kálmán László.

Számokban: Magyarországon jelenleg mintegy 19,5 ezer közúti fuvarozói engedéllyel rendelkező vállalkozás van, a járvány utáni időszakban, azaz körülbelül két éve viszont még 21 ezer volt.

  • A hétköznapi szóhasználattal kamionnak hívott (CE) kategóriában 90 ezer vontató van a cégeknél, az ennél kisebb teherautók számát 500 ezerre becsülik.
  • A piacon rendkívül sok a kis családi vállalkozás, amely jellemzően csak pár kamionnal fuvarozik, a nagyobb szereplők száma jóval kevesebb, de ezek nagy flottákat üzemeltetnek – így jön ki végül, hogy az egy cégre jutó kamionok száma mindössze 7.

Felülnézet: a fuvarozó cégeknek szinte minden fontosabb költségnél jelentős emelkedéssel kellett szembenézniük. Az üzemanyag mellett most már döntő elemmé drágult az útdíj, de emelni kell az alkalmazottak bérét és alaposan drágult a kamionok lízingdíja is.

Alulnézet: a fuvarozók jelentős része azért van csapdában, mert nem tudja a megrendelőkre hárítani a nagyobb költségeket, hiszen a magyar gazdaság teljesítményének csökkenésével a fuvarok iránti kereslet is érdemben mérséklődik. A folyamat jól követi az általános gazdasági trendet: Magyarországon a visszaesés jóval nagyobb, mint Európában.

 
  • Senki nem gondolt volna erre korábban, de a több mint 10 éve tartó krónikus és nagyon súlyos kamionsofőr-hiány is enyhülni kezdett, mert csökken a fuvarok mennyisége, illetve 1500 fuvarozócég el is tűnt a piacról (pontosabban az új cégek és a megszűnők egyenlege ennyi).

Tágabb kontextus: az ipari és építőipari szállítások iránti kereslet esett vissza leginkább, a piacon a nagy szegmensek közül egyedül a kiskereskedelemben és az ahhoz kapcsolódó e-kereskedelmi szállításokban van bővülés. Utóbbiakat azonban jellemzően néhány nagy szereplő végzi, a kis- és közepes vállalkozások erre a növekedésre nem tudnak felülni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKamionsofőr már rég nincs elég, most már kamion sincsCsak két dolog hiányzik ahhoz, hogy a fuvarpiac működjön, a kamion és a sofőr. Hogyan fordulhat elő, hogy óriási a kereslet, van gyártókapacitás, mégis egyre nehezebb árut szállítani?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSokallod a kamionokat a magyar utakon? Az igazán forgalmas viszonylatok máshol vannakVisszaesett az EU-n belüli közúti teherfuvarozás tavaly, a határokat átlépő legforgalmasabb viszonylatok jól mutatják Németország központi szerepét az ágazatban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat csőd fuvarozás kamion kereslet közúti áruszállítás munkaerőhiány sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.