Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. szeptember 25. 13:28 Vállalat

Az európai akkugyártás legnagyobb reménységét is elérte az autóipar válsága

Leépít és stratégiát vált az európai akkumulátorgyártás zászlóshajója, miután a svéd Northvoltot is elérte a villanyautó- és akkumulátorgyártás visszaesése.

Mi történt? A Northvolt leépíti az összes alkalmazottjának körülbelül ötödét. Az akkumulátorgyártó vállalat hétfői bejelentése alapján 1600 munkahelyet szüntet meg három telephelyén, köztük ezret Észak-Svédországban, Skellefteåban, ahol a cég legnagyobb üzeme van, írja a Reuters.

  • A cég egyben felfüggeszti a gyár bővítését is, és arra fókuszál, hogy felfuttassa a termelést a 16 gigawattóra (GWh) éves akkumulátorcella-gyártási kapacitású skellefteå-i üzemében. A cég jelenleg 1 GWh-t termel, és az üzemet eredetileg 60 GWh-s kapacitásra tervezték felfuttatni, ami évi egymillió villanyautó kiszolgálását tenné lehetővé.

Tágabb kontextus: a Northvolt néhány hete jelentette be, hogy a költségcsökkentés keretében stratégiát is vált: ahelyett, hogy megpróbálna a teljes iparági vertikumban – a bányászattól az újrahasznosításig – jelen lenni, az akkumulátorgyártásra fog koncentrálni.

  • A cég a kutatás-fejlesztési projektjeit is takaréklángra teszi, a bejelentések alapján viszont nem egyértelmű, hogy mi lesz a Németországban, Kanadában és Lengyelországban létrehozandó új üzemeinek sorsa.

Előzmények: nyáron a BMW minőségi problémák miatt visszavont egy kétmilliárd eurós megrendelést a svéd cégtől. Az Európai Unió 2017-ben indította el az európai akkumulátorszövetség (European Battery Alliance) nevű programot, amelynek keretében eleinte 20 milliárd euróval támogatta az európai akkumulátorgyártást, de az európai gyártás egyelőre nem túl sikeres.

Miért fontos ez? A Northvolt – amelynek az egyik befektetője a Volkswagen – az egyik legjelentősebb európai akkumulátorgyártó startup, kulcsfontosságú az ázsiai (például kínai) gyártóktól való függőség csökkentésében. Ez egy európai uniós célkitűzés, amit a magyar kormány nem szeret.

Felülnézet: egyre több villanyautó- és akkumulátorgyártó vállalat szorul rá költségcsökkentésre és leépítésekre mostanában. 

  • Az iparág szenvedésének oka, hogy az elektromos autók az eredeti előrejelzéseknél lassabban fogynak, eközben pedig a kínai gyártók is megjelentek az európai piacon, ezzel komoly árversenyt okozva. A globális akkupiacot még mindig kínai (CATL, BYD) és dél-koreai (LG, Panasonic) szereplők dominálják.

Mi várható? Egy európai szabályozás miatt a gyártók több új elektromos modellt dobhatnak piacra, ami az akkumulátorok keresletét is megdobhatja, ahogy erről korábban részletesebben is írtunk.

  • Emellett állami segítséget is kap az iparág. Németországban nemrég jelentettek be egy céges autókra vonatkozó támogatási programot. Más támogatási programok is felmerültek, de a német kormánykoalíció megosztott ezzel kapcsolatban, írja a Bloomberg

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre messzebb kerül Európa a saját akkuipar kiépítésétőlA kínai versenytársak és az amerikai állami támogatások miatt szenvednek az európai szereplők, megrendeléseket buknak és beruházásokat halasztanak el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szenvedő magyar iparnak is jó hír, hogy a németek visszahozzák az e-autók állami támogatásátNagy Márton uniós szintű támogatást szeretne, de a németnek is örülhet, mert a német e-autó piac az uniós piac harmadát tette ki júliusban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat akkumulátorgyártás Európa northvolt Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. december 2. 16:58 Közélet, Vállalat

Még idén több ezer Petőfi Sanyi, Széchenyi Pisti és Liszt Feri készül

Továbbá Brunszvik Rézi, Batthyány Lojzi, és Jókai Mór is. Tíz centis méretben fröccsöntött műanyagból, valamivel kevesebb mint 29 millió forintért.

Hajdu Miklós
2024. november 28. 16:28 Vállalat, Világ

Ez nem Kurzarbeit-válság: tömegeket bocsátanak el német nagyvállalatok

Éles különbség a német ipar mostani és 2020-as válsága között, hogy számos vállalat megválik a korábban nagy nehézségek árán toborzott dolgozóitól.

Torontáli Zoltán
2024. november 28. 06:01 Tech, Vállalat

Tucatjával menekülnek Szlovákiába a magyar webáruházak

Kedvezőbb az adók összetétele, nem rángatják egyik napról a másikra a szabályokat, és barátságosabb a hatósági ügyintézés.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. december 2. 06:06 Élet

Újra lehet napelemet telepíteni állami támogatással, akkumulátor nélkül?

A jövőre induló Vidéki Otthonfelújítási Programban benne van a napelem, elég furcsa módon mindenféle kötöttség nélkül.

Gajda Mihály
2024. december 1. 06:05 Pénz, Világ

A tengeri útvonal, amely Amerikának is egyre fontosabb

Az Egyesült Államok olajexportjának felfutásával egyre több szállítmány használja a Panama-csatorna mellett az Afrikát megkerülő útvonalat is.

Stubnya Bence
2024. november 30. 06:02 Podcast

„A kínaiak le fogják tarolni a piacot” – mekkora a baj az európai autóiparban?

Honnan ered a magyar gazdaságot is sújtó járműipari válság, és mennyire kell tartani a kínai konkurenciától? Autópiaci szakértőket kérdeztünk a G7 Podcastban.