Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. június 21. 08:59 Közélet, Világ

Egyre messzebb kerül Európa a saját akkuipar kiépítésétől

Minőségi problémák miatt a BMW visszavont egy kétmilliárd eurós megrendelést Európa legnagyobb akkumulátorgyártójától, a svéd Northvolttól – írta csütörtökön a német Manager Magazin.

Tágabb kontextus: a Bloomberg részletesebb cikke szerint a Northvolt kudarca jól mutatja, hogy milyen nehézkes az európai akkumulátorgyártás felfuttatása. 

  • A Volkswagen akkumulátor üzletágának (PowerCo) ügyvezetője a lap szerint egy stuttgarti konferencián arról beszélt, hogy az európai cégeknek változtatniuk kell a hozzáállásukon, gyorsabbá és költséghatékonyabbá kell válniuk.

Felülnézet: az akkumulátoripar az év elején az egész világon kihívásokkal nézett szembe, az elektromos autók iránti kereslet gyengébb volt a várakozásoknál.

  • Tervezett beruházásainak elhalasztása mellett döntött emiatt több cég is: ide tartozik például az itthon is gyártó koreai SK, de a Stallantis és a Mercedes közös akkumulátorgyártó cége, az Automotive Cells Company is felfüggesztett projekteket, és a VW is mérlegeli ezt.

Előzmények: az Európai Unió 2017-ben indította el az európai akkumulátorszövetség (European Battery Alliance) nevű programot, amelynek keretében eleinte 20 milliárd euróval támogatta az európai akkumulátorgyártást, továbbá az állami és a magánszektor koordinálásával próbált pénzt csatornázni a szektorba.

Igen, de: egyelőre korlátozott sikereket tud csak felmutatni az európai gyártás.

  • Sokkal kevesebb és nehezebben hozzáférhető állami segítséget kapnak az európai szereplők, mint az ázsiaiak, vagy mint amit az USA-ban lehet kapni az elmúlt években. Az amerikai támogatások miatt az európai cégek is inkább Amerikában ruháznak be.
  • Az európai gyártók helyzetét nehezíti az is, hogy a piacvezető ázsiai szereplők egyre hatékonyabban és olcsóbban gyártanak, és a globális termelési kapacitások jelentősen meghaladják a keresletet.

Alulnézet: Magyarország a régión belül is különutas stratégiát választott azzal, hogy kifejezetten ösztönzi az ázsiai  járműi- és akkumulátoripar befektetéseket az elmúlt években, és nem várja ki, hogy az európai iparpolitikai törekvések sikeresek lesznek-e.

Mit mondanak ők? “Európa számára dilemmát jelent, hogy egy teljesen új ipari értékláncot kell kialakítani, és az összes részét egyszerre kell kifejleszteni. Ráadásul ezt elég gyorsan kell megtennünk, ha az amerikai és az ázsiai szereplőkkel szemben piaci részesedést akarunk szerezni” – mondta Ilka von Dalwigk, az uniós programot felügyelő EIT InnoEnergy vezető technológiai és szakpolitikai szakértője a Bloombergnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szuverenitáshoz az akkumulátorgyártáson át vezet az útA döntéshozók szerint kulcsfontosságú, hogy európai cégek szállítsák az akkumulátorokat az európai autóiparnak, az ázsiai konkurencia azonban évekkel előttük jár.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Világ akkugyár akkumulátoripar BMW EU Európa mercedes northvolt stellantis Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Váczi István
2024. július 18. 11:39 Közélet

Nem baj, hogy olyan drága, mint egy metró, 113 milliárdot ad a Déli körvasútra az EU

290 millió euró, azaz mintegy 113 milliárd forint uniós támogatást kap a Déli körvasút fejlesztése az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből.

Mészáros R. Tamás
2024. július 16. 05:03 Közélet, Világ

A korrupciónál is nagyobb probléma van az uniós pénzekkel

Az uniós költségvetés harmadát felemésztő kohéziós politika hatása nem csak a források elosztásáról döntő tagállami kormányok inkompetenciája vagy korruptsága miatt marad mérsékelt.

Stubnya Bence
2024. július 11. 16:15 Közélet

Új módszerrel próbál meg 300 ezer embert munkába állítani a kormány

A lakhatási támogatások, a fiatalok aktivizálása, a munkásszállók építése után a munkába állók szochójának elengedésével is megpróbálkoznak.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.

Jandó Zoltán
2024. július 18. 14:13 Adat

Pörgetjük a légkondikat, azok pedig rekordokat döntve zabálják az áramot

Kedden 144,5 gigawattóra áramot használtunk, aminél nyáron csak egyszer, 2021 júniusában mértek magasabb fogyasztást. Akkor is hőhullám volt.

Mészáros R. Tamás
2024. július 18. 05:12 Világ

Nem sok jót jelez a jövőre nézve, ahogy a kormányok belenyúlnak az élelmiszerpiacba időjárási sokkok után

A hazai fogyasztók védelme a következő évtizedekben felerősítheti az éghajlatváltozás negatív társadalmi hatásait, és gyengítheti az élelmiszer-biztonságot.