Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2024. január 15. 13:16 Vállalat

Mit mond a magyar gazdaságról, hogy kínai autógyár épül a hazai szalámiüzem helyén?

Halad a BYD szegedi autógyárának előkészítése, múlt héten bejegyezték a majd ezt a tevékenységet végző leányvállalatot, és az első építési tervek is megjelentek.

Miért fontos ez? A korábbi információk szerint ez lesz az ország legnagyobb beruházása, mintegy 5 milliárd euróval. Darabszámot tekintve is ez lesz várhatóan a legnagyobb hazai autógyár.

Felülnézet: a kormányhivatalnak benyújtott tervek egyelőre két csarnok alapozására és három esővíztározó létesítésére vonatkoznak.

Alulnézet: a BYD leendő területének részei közül egyelőre csak a Pick Szeged Zrt.-ét vásárolta meg az önkormányzat, az érintett gazdák közül többen keveslik a földekért felajánlott összeget.

Tágabb kontextus: a Pick esetében megváltoztak a korábbi tervek, az új szalámiüzem nem itt, hanem a már meglévő szegedi telephelyen épül fel, nem használt épületek elbontása után. Ennek a beruházásnak jelenleg az előkészítése zajlik.

  • Várhatóan mindkét beruházás megvalósul tehát, így érdemes összevetni, hogyan teljesített Magyarországon az élelmiszeripar és a járműgyártás az utóbbi évtizedekben. Ennek legegyszerűbb módja, ha egymás mellé tesszük a két szektor termelési értékét.

Mi várható? A BMW és a BYD beruházásai nyomán a járműipar még jobban elszakadhat majd az élelmiszeripartól – miként a 2012 és 2015 közötti meredek felfutás leginkább a kecskeméti Mercedes-gyár beindulását tükrözi.

Igen, de: a termelési érték csak egy felületes mutató, az ország gazdaságához való hozzájárulást a hozzáadott érték mutatja, ez pedig a magyarországi járműiparban meglehetősen alacsony.

  • Nem biztos tehát, hogy a véges számú hazai munkaerőnek az autógyárakban van a legjobb helye. Igaz, sok vendégmunkás is dolgozik majd bennük.
  • Élelmiszeripari fejlesztéseket is támogat a kormány, a munkaerőért folyó versenyben azonban elkerülhetetlenül szembekerül egymással a két szektor, pár év múlva már Szegeden is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy új szabályozás mutatja, miért épít Magyarországon autógyárat a BYDA francia kormány egy héttel a BYD szegedi gyárának bejelentése előtt közölte, hogy a jövőben nem ad támogatást a kínai elektromos autókra, és az európai gyártást akarja ösztönözni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar beruházások BYD járműgyártás pick Szeged Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. november 12. 11:15 Vállalat

Mészáros Lőrinc ötödáron adja magának a saját cégét

Az ország leggazdagabb embere tavaly közvetlen tulajdonába vette a nevét viselő cég egyik felét, most viszont bevitte azt a holdingjába.

Bucsky Péter
2024. november 12. 06:01 Közélet, Vállalat

Hétmilliárdba fáj a MÁV-nak egy csodás barátság megszakadása

Jól kiszúrt Lázár János a német céggel: Siemens-mozdonyok vásárlása helyett Siemens-mozdonyokat bérel az állami vasúttársaság, jelentősen drágábban.

Jandó Zoltán
2024. november 11. 13:59 Élet, Vállalat

A német autóipar viszi sírba 300 magyar dolgozó munkahelyét

Még tavaly is milliárdokat költött beruházásokra a japán cég, amely pénteken jelentette be magyarországi gyárának felszámolását.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 12. 14:07 Közélet

A mézesmadzag mellett a korbácsot is előveszi a kórházakban a kormány

Keménykedett már a beszállítókkal, rúgott ki igazgatókat, most a kórházi vezetők anyagi felelősségre vonásával küzdene a kormány az adósságok ellen.

Jandó Zoltán
2024. november 11. 11:18 Adat, Vállalat

Halad a magyarosítás a gazdaságban

Az iparágak többségében jelentősen nőtt 2010 és 2022 között a magyar cégek részesedése az országban megtermelt hozzáadott értékből.

Stubnya Bence
2024. november 11. 06:06 Közélet, Világ

Szétesett a német jelzőlámpa, de tényleg jó ez Magyarországnak?

Hiába reméli Nagy Márton, nem úgy tűnik, hogy több járműipari támogatás lesz a német kormányválságból. Azért így is van, aminek örülhet.