Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2024. január 15. 13:16 Vállalat

Mit mond a magyar gazdaságról, hogy kínai autógyár épül a hazai szalámiüzem helyén?

Halad a BYD szegedi autógyárának előkészítése, múlt héten bejegyezték a majd ezt a tevékenységet végző leányvállalatot, és az első építési tervek is megjelentek.

Miért fontos ez? A korábbi információk szerint ez lesz az ország legnagyobb beruházása, mintegy 5 milliárd euróval. Darabszámot tekintve is ez lesz várhatóan a legnagyobb hazai autógyár.

Felülnézet: a kormányhivatalnak benyújtott tervek egyelőre két csarnok alapozására és három esővíztározó létesítésére vonatkoznak.

Alulnézet: a BYD leendő területének részei közül egyelőre csak a Pick Szeged Zrt.-ét vásárolta meg az önkormányzat, az érintett gazdák közül többen keveslik a földekért felajánlott összeget.

Tágabb kontextus: a Pick esetében megváltoztak a korábbi tervek, az új szalámiüzem nem itt, hanem a már meglévő szegedi telephelyen épül fel, nem használt épületek elbontása után. Ennek a beruházásnak jelenleg az előkészítése zajlik.

  • Várhatóan mindkét beruházás megvalósul tehát, így érdemes összevetni, hogyan teljesített Magyarországon az élelmiszeripar és a járműgyártás az utóbbi évtizedekben. Ennek legegyszerűbb módja, ha egymás mellé tesszük a két szektor termelési értékét.

Mi várható? A BMW és a BYD beruházásai nyomán a járműipar még jobban elszakadhat majd az élelmiszeripartól – miként a 2012 és 2015 közötti meredek felfutás leginkább a kecskeméti Mercedes-gyár beindulását tükrözi.

Igen, de: a termelési érték csak egy felületes mutató, az ország gazdaságához való hozzájárulást a hozzáadott érték mutatja, ez pedig a magyarországi járműiparban meglehetősen alacsony.

  • Nem biztos tehát, hogy a véges számú hazai munkaerőnek az autógyárakban van a legjobb helye. Igaz, sok vendégmunkás is dolgozik majd bennük.
  • Élelmiszeripari fejlesztéseket is támogat a kormány, a munkaerőért folyó versenyben azonban elkerülhetetlenül szembekerül egymással a két szektor, pár év múlva már Szegeden is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy új szabályozás mutatja, miért épít Magyarországon autógyárat a BYDA francia kormány egy héttel a BYD szegedi gyárának bejelentése előtt közölte, hogy a jövőben nem ad támogatást a kínai elektromos autókra, és az európai gyártást akarja ösztönözni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar beruházások BYD járműgyártás pick Szeged Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Vámosi Ágoston
2025. március 20. 12:56 Vállalat

Akár bírságot is kaphat a BYD a magyar gyára miatt az Európai Bizottságtól

A BYD számára nem lesz magyar munkaerő, magyar energia, de a hazai beszállítók sem állnak készen.

Torontáli Zoltán
2025. március 19. 17:06 Vállalat, Világ

Megbukott Ausztriában az a modell, hogy az ételfutárok alkalmazottként dolgozzanak

A Lieferando elbocsátja az összes alkalmazottját, a futárok csak szerződéses vállalkozóként dolgozhatnak tovább.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.

Fontos

Váczi István
2025. március 21. 12:47 Közélet, Pénz

Még kényelmetlenenebb helyzetbe került az alapítványi botrány nyomán Varga Mihály

Korábban jó ötletnek tűnhetett a jegybanki alapítvány vagyonának beolvasztása az MNB-be, de a botrány és vagyonvesztés után már nagyon más a helyzet.

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.