Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. december 22. 15:54 Vállalat

Vetekedhet a győri Audival a BYD szegedi beruházásának nagyságrendje

Hivatalossá vált az eddig még csak sejtett járműipari beruházás: a kínai BYD Szegeden építi meg az első európai autógyárát, jelentette be Szijjártó Péter, hangsúlyozva, hogy az üzemben autók, és nem akkumulátorok gyártása történik majd – ezt már korábban is közölte a minisztérium és a szegedi önkormányzat, a beruházás közelében élők aggodalmaira reagálva.

Háttér: A „kínai Toyotaként” emlegetett BYD az idén jócskán megerősítette magyarországi jelenlétét. A vállalat akkumulátor-összeszerelő üzem építését jelentette be a nyáron Fóton, majd ősszel megkezdődött a márka elektromos autóinak magyarországi forgalmazása, szinte egy időben az elektromos autózás népszerűsítésére indított 60 milliárd forintos program bejelentésével.

  • Magyarországon már régóta jelen van a BYD, cég Komáromban szerel össze elektromos buszokat, és egy leányvállalata üzemelteti a Huawei telefonjait gyártó pátyi üzemet. A most bejelentett gyár létesítéséről október közepén értesült először a G7, a BYD európai terjeszkedésre vonatkozó ambíciói már tavasz óta ismertek voltak.

Miért fontos ez? A BYD a villanyautó-szegmens kulcsszereplőjévé vált, a lítiumbányászattól a mikrocsip-, akku- és autógyártásig házon belül zajlik a gépkocsik előállításának szinte teljes folyamata, amivel erőssé vált a megfizethetőbb kategóriákban. A kormány anyagi támogatással is ösztönzi a beruházást, ennek mértéke azonban még nem nyilvános.

  • 46 milliárd forintos csomaggal fejleszti a kormány a gyár környékének infrastruktúráját. A közúti és a vasúti kapacitások bővítése, az elektromos-, a víz- és a földgázhálózatok kiépítése is részét képezik a csütörtök esti Magyar Közlönyben bejelentett programnak – ekkor a Financial Times már megpendítette a gyárberuházás pénteki bejelentését.

Számokban: egyelőre kevés konkrétum ismert, mindenesetre ezres nagyságrendben jöhetnek létre új munkahelyek a szegedi gyárban a BYD közleménye szerint. Becslések szerint a gyártókapacitás évi 200 ezer gépkocsi előállítására lehet majd elegendő, ez meghaladja a győri Audi teljesítményét, ahol tavaly 171 134 darab autót szereltek össze.

Mi várható? A magyar gazdaság egyik legnagyobb beruházásaként emlegeti Szijjártó Péter a projektet, a magyar járműipar súlya és kitettsége Németország mellett Kína irányába tehát jócskán növekedhet. A kínai autóipar térhódításával kapcsolatban ugyanakkor az Európai Uniónak vannak kifogásai, a Bizottság októberben szubvencióellenes vizsgálatot indított az akkumulátoros elektromos járművek Kínából történő behozatalát illetően.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat beruházás BYD elektromos autó Szijjártó Péter Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.