A legnagyobb kelet-közép-európai cégek méretben jelentősen le vannak maradva a nyugat-európaiaktól. A Fortune idei gyűjtése szerint a száz legnagyobb árbevételű európai cég között mindössze egy térségbeli van, az Orlen lengyel olajtársaság (bár egyre többet fektet be szélenergiába).
Az igazán sikeres startupoknál is egyértelmű fölényben vannak a nyugati cégek, a különbség azonban jelentősen kisebb. Bár ahány lista, annyi különböző számítás, az unikornisok – azaz minimum egymilliárd dollár (347 milliárd forint) értékű startupok – között a kelet-közép-európaiak aránya a 25 százalékot is elérheti Európában a Vestbee startup partnerkereső platform szerint. (A Crunchbase és CB Insight listái alapján azonban a 10 százalékot sem érik el, bár ezek egyrészt hiányosak, másrészt az aktuális székhelyet veszik figyelembe, nem a cég gyökereit.)
Az elmúlt években számos régiós cég vált globálisan is ismertté és sikeressé:
Ezeket a cégeket összeköti, hogy alapítóik kiszálltak, a cégek teljesen vagy jelentős mértékben új tulajdonosokhoz kerültek (például tőzsdére lépéssel). Az unikornisok száma mindenesetre egyre nő Közép-Kelet-Európában (persze a világban is), így több cégnek is van esélye arra, hogy a nyomukba eredjen.
Több olyan cég is van, amely – szegmenséből fakadóan – regionálisan vált rendkívül sikeressé: a lengyel Allegro, amely a legnagyobb európai gyökerű e-kereskedelmi cég, a román Emag vagy a cseh Rohlik/Kifli.hu és az Alza. (Utóbbi alapítója, Ales Zavoral úgy fogott neki a pénzcsinálásnak, hogy összegyűjtött cigicsikkeket adott el részeg punkoknak.)
Számos régiós unikornis előtt pedig globális terjeszkedési lehetőségek állnak. A Vestbee év eleji összesítése alapján 25 unikornisa volt Közép-Kelet-Európának, közülük válogattunk ki néhány ismertebbet vagy érdekesebbet. Magyar nincs köztük, az első magyar unikornis továbbra is várat magára, bár több sikeres startupban is van/volt jelentős magyar érdekeltség (LogMeIn, Formlabs), a Seonnak pedig van esélye arra, hogy elérje az egymilliárd dolláros értékhatárt.
A Taxify néven alapított tallini központú cég az első európai mobilitási szuperappként határozza meg magát: taxiszolgáltatással, közösségi autómegosztással, e-rollerekkel és ételkiszállítással is foglalkozik. Tíz éve alapította meg az akkor 19 éves Markus Villig, aki a családjától kapott 5000 euróból (mai árfolyamon mintegy 1,9 millió forintból) indította el a céget.
Több mint 45 országban van jelen – köztük Magyarországon is -, több mint 150 millió felhasználója van, és 3 millió sofőr/futár dolgozik neki. A legutóbbi tőkeemelésnél, szűk két éve 8,4 milliárd dollár volt a cégértéke, amellyel a 12. legértékesebb európai startup volt.
Észtországban már tíz cégből lett unikornis, az ottani startup színtér sikereiről érdemes elolvasni az Index korábbi helyszíni riportját. A magát az egyetlen mesterségesintelligencia-alapú személyazonosság-ellenőrzőként definiáló Veriff több mint 50 nyelven elérhető (köztük magyarul). Cégértékét 2 milliárd dollárra (700 milliárd forintra) becsülik, az igazgatóságában egy magyar származású, Londonban született kockázatitőke-befektető is van, Simon Levente.
2008-ban a Vilniusban élő Milda Mitkute költözését szervezte, de nem akarta az összes ruháját magával vinni. Egy barátja készített neki egy honlapot a ruhák eladására, ebből született a főleg használt ruhákra specializálódó online piactér, amely több mint húsz országban van jelen: Magyarország mellett a skandináv országokban, az USA-ban vagy Kanadában.
75 millió regisztrált felhasználójuk van, és 1200-an dolgoznak a cégnél. Becslések szerint az első litván unikornis cégértéke 5 milliárd euró (1750 milliárd forint) körül van, amellyel az egyik legértékesebb kelet-közép-európai startup. Magyarországon bő egy éve indult a platform, amelynek az Index szerint több száz felhasználóját károsíthatták meg internetes csalók.
2009-ben alapították meg a Zágráb egyik alvóvárosában székelő autógyártót azzal a céllal, hogy elkészítsék a világ leggyorsabb elektromos hajtású sportautóját. Ez lett a 2013-ban elkészült Concept One, amely 2,5 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás sebességre. A Rimac új modellje, a Nevera első elektromos autóként több mint 400 kilométer/órás sebességre képes, és 275-tel tud tolatni.
Az első Nevera tulajdonosa a Forma–1-es világbajnok Nico Rosberg lett, a tömeggyártás pedig idén tavasszal indult, 2023-ban 50 autót terveztek leszállítani. A kétmillió eurós (750 millió forintos) autókra hosszú várólisták vannak. A Rimac-nak 1300 dolgozója van, szorosan együttműködik a Porschéval, és több mint 2 milliárd dollár lehet a cégértéke.
A Szófiában alapított, most már londoni központú Payhawk az első bolgár unikornis, és az egyik legnagyobb európai költségmenedzsment cég. A főleg kis- és középvállalatokat célzó Payhawkkal egyetlen rendszerben lehet kezelni az összes bejövő és kimenő pénzt. Az ötéves cég szolgáltatásai több mint harminc országban elérhetőek, London mellett van irodájuk New Yorkban, Párizsban, Barcelonában vagy Berlinben.
A 2009-ben három ukrán által alapított mesterségesintelligencia-alapú helyesírás-ellenőrző program világszinten az egyik legsikeresebb startup. Az immár San Francisco székhelyű cég becsült értéke 13 milliárd dollár (4500 milliárd forint). Több mint ezer alkalmazottja van és napi több mint 30 millió felhasználója.
Alapcsomagja ingyenes, de vannak fizetős verziói is, például vállalkozásoknak. 2022-ben a Time magazin a világ száz legbefolyásosabb vállalkozása közé sorolta.
Vállalat
Fontos