Annyi stratégiai ágazatot dédelget a kormány, hogy nincs pénze mindegyikre
Az Erste után újabb céges részesedéseitől szabadul meg az állam azzal, hogy eladja a Vienna Insurance Group biztosítócsoport magyarországi érdekeltségeiben 35 százaléknyi tulajdonát. Egyelőre csak találgatni lehet, de más jelek is arra utalhatnak, hogy a ferihegyi repülőtér felvásárlásának forrásait teremti elő a kormány.
Mi történt? A magyar állami tulajdonú Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. és a Vienna Insurance Group biztosítócsoport megegyezése alapján 45-ről 10 százalékra csökken a magyar állami tulajdon a biztosítócsoport magyarországi üzletágában, tehát az Alfa és az Union biztosítókban – közölte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.
Előzmények: nem a 2022 februárjában vásárolt részesedés eladása volt mostanában a kormány egyetlen lépése tulajdonosként a pénzügyi szektorban.
Azt is novemberben jelentették be, hogy az Erste visszavásárolja a magyar állam 15 százalékos részesedését a cégben, amit 2016-ban vett meg. A Portfolio.hu becslése szerint mindkét részesedésért nagyjából 90 milliárd forintot kaphat az állam. Ha a cél a reptérvásárlás, a két eladásból származó pénz az 51 százalékos reptéri részesedés 20-25 százalékára lenne elég.
Tágabb kontextus: múlt héten az Államadósság Kezelő Központ magyar államkötvény aukcióján az eredeti finanszírozási tervhez képest vett összeg többszörösének megfelelő összegű kibocsátás mellett döntött, és 500 millió dollárnyi devizakötvényt adott el.
A céges részesedések eladása és a kötvénykibocsátások arra utalnak, hogy az állam valamilyen okból gyorsan akar forráshoz jutni.
A legkézenfekvőbb magyarázat a ferihegyi repülőteret működtető Budapest Airport Zrt. 51 százalékának tervezett megvásárlása lenne. A cég becsült értéke 1500 milliárd forint.
A Bloomberg az ügyletre rálátó forrásra hivatkozva már két hete arról írt, hogy a kormány előteremtette a felvásárláshoz szükséges forrásokat.
A felvásárlásra még az év végéig sor kerülhet. A hírügynökség értesülései szerint a repülőteret a francia Vinci SA üzemeltetné, amely szintén jelentős részesedést szerezne a cégben.
Igen, de: Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter október elején arról beszélt, hogy Magyarország részben a nem stratégiai eszközeinek eladásával oldaná meg a budapesti repülőtér megvásárlásának finanszírozását.
Ehhez képest az Alfa és Union-részesedések eladásáról szóló közleményben az áll, hogy a magyar kormány stratégiai ágazatnak tekinti a biztosítási szektort, habár a közlemény külön kitér arra is, hogy a tranzakcióval az „az állam finanszírozási forrásokat tud előteremteni egyéb stratégiai fontosságú eszközök megszerzéséhez”.
Mindenesetre akkor sem jön rosszul a pénz az államnak, ha megpróbálja hozni a már kétszer emelt költségvetési hiánycélt, ami aktuálisan éppen 5,2 százalék.