Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. november 16. 13:45 Vállalat

Kapóra jöhet a kormánynak a spanyol vasútgyártó magyar felvásárlása, ha újra nekifutna az IC-korszerűsítésnek

Ha a Siemens helyett magyar tulajdonú céggel képzeli el a hazai és nemzetközi IC vonatok korszerűsítését a kormány, pont kapóra jöhet, hogy sajtóhírek szerint magyar üzleti szereplő vásárolna jelentős részesedést a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cégben.

Mi történt? Egy meg nem nevezett magyar cégcsoport ajánlatot ajánlatot tett a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cég egy jelentős részének felvásárlására, írja a Reuters. A cég csütörtökön hivatalosan is megerősítette az érdeklődést, ugyanakkor az is kiderült, hogy a magyar vevőjelölt még nem véglegesítette az ajánlatát.

  • Az ajánlat a Trilantic nevű brit befektetési alap 40 százalékos részesedésére vonatkozik, amelytől már régebb óta szerettek volna megválni a La Información nevű spanyol lap értesülése szerint. 
  • A cég részvényeinek 51,47 százaléka forog a tőzsdén, a maradék pár százalék pedig befektetési cégek és bankok tulajdonában van. A Trilantic részesedését 200 millió euróra (kb. 75 milliárd forintra) értékelik.

Tágabb kontextus: a Talgo piacvezető Spanyolországban, de idén jelentős projekteket nyert el Dániában és Németországban is. A kb. 500 milliárd eurós piaci kapitalizációjú cég részvényeinek értéke az idén csaknem 20 százalékkal emelkedett eddig.

  • A cég menedzsmentje felfelé módosította az idei pénzügyi céljait, miután a cég az év első kilenc hónapjában 1,9 milliárd eurónyi megbízást kapott, amivel 4,2 milliárdos rekordösszegű megrendelésállományt ért el.

Miért fontos ez? 2022 szeptemberében a Vitézy Dávid vezette államtitkárság alatt kiírtak egy tendert, ami alapján minden hazai és nemzetközi IC vonatot lecseréltek volna. A közbeszerzést, amely feltételeinek leginkább a Siemens felelt volna meg korábbi cikkünk szerint, 2022 végén visszavonták, ahogy arról az Iho.hu beszámolt.

  • Ha lenne olyan kormányzati elképzelés, hogy egy hasonló közbeszerzést későbbi időpontban egy magyar tulajdonú gyártónak kedvezve írjanak ki, pont kapóra jönne a Talgo felvásárlása.
  • Ez a cég ugyanis az IC-kocsiknál Európában megszokott, 200 kilométer/óra feletti sebességre képes modellek gyártására is képes, amihez hasonló tudással jelenleg hazai cég nem rendelkezik. A MÁV-Start Zrt.-nek pedig legalább 100 új IC szerelvényre lenne szüksége, ami a Talgo számára is jelentős mennyiség lenne.

Ki lehet a magyar vevő? Szóba jöhet a magyar vasútgyártó és karbantartó piac meghatározó szereplője, a Dunkeszi Járműjavitó tulajdonosa, a Magyar Vagon Zrt., amelyről októberben jelentették be, hogy 75 százalékban MÁV Vagon Kft. tulajdonosává válik. Az új tulajdonosok között van a Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgatóhoz és üzleti köréhez köthető Solva II Magántőkealap cége.

  • De potenciális vevő lehet még Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Építő is. A V-Hídnál és a Magyar Vagonnál is rákérdeztünk, hogy tettek-e ajánlatot a Trilantic részesedésére, válaszaikat amint megkaptuk, közöljük.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat ic Siemens talgo vasút Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.