Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2023. október 19. 11:08 Vállalat

Itthon is elterjedhet a csúsztatott fizetés, ami túlvásárlásra ösztönöz

Kedden indult el Magyarországon a Klarna, az egyik legnagyobb részletfizetésre specializálódott startup. A svéd gyökerű vállalkozás a legértékesebb európai startup volt nemrég, értéke azonban rengeteget esett tavaly.

Hogyan működik? A Klarna alkalmazásával nem azonnal fizetünk egy termékért, hanem három részletben: az elsőt vásárláskor, a következőt 30 nap múlva, majd az utolsót újabb 30 nap elteltével. A kereskedők a vásárláskor hozzájutnak az eladott termék teljes árához.

  • A Klarnát alapvetően kiskereskedő partnereinél lehet használni (az USA-ban ilyen például a Nike vagy a H&M). Magyarországon első körben főleg ruházati webáruházakban lehet fizetni, de a cég szerint a következő hetekben bővülni fog az elfogadóhelyek száma.

Számokban: a 2005-ben alapított cégnek 150 millió felhasználója van, és 24 országban van jelen. A régióban Lengyelország, Csehország és Románia után léptek be a magyar piacra. Világszerte 500 ezer kereskedő használja a Klarnát, és naponta kétmillió tranzakciójuk van.

Hogyan éri meg? A törlesztés kamatmentes és más díja sincs Magyarországon, bevételhez pedig így a kereskedőktől jutnak. Az USA-ban nagyjából 5 százalék körüli jutalékot fizetnek a kereskedők a Klarnának. Emellett azért is kapnak jutalékot, ha felhasználóit vásárlási szokásaik alapján rávezeti egy kereskedő termékére.

  • A Klarna ugyanis sokat fektet a mesterséges intelligenciába, mivel működésének alapja, hogy minél több adattal rendelkezzen a vásárló szokásairól.
  • A vállalatot ugyanakkor több bírálat éri azért, mert túlfogyasztásra sarkall. A Klarna saját adatai szerint az alkalmazásukat használóknál 41 százalékkal nőtt a kosárérték.

Alulnézet: Svédországban az online boltok közel 80 százalékában lehet Klarnát használni. Saját adatai szerint az összes online vásárlás 50 százalékát Klarnán keresztül rendezték Svédországban. 

Tágabb kontextus: a Klarna 2019-ig minden évben nyereséges volt, tavaly azonban 1 milliárd dolláros veszteséget halmozott fel, miközben bevétele 2 milliárd dollár volt. Emiatt egy év alatt 45 milliárd dollárról 6,7-re csökkent a cég értékelése.

  • A cég szerint a veszteségessé válás hátterében a költséges amerikai terjeszkedés állt, ami miatt végül a munkaerő 10 százalékát leépítették. A nehézségeihez a globálisan magasabb kamatkörnyezet is hozzájárulhatott. Az USA-ban például nem kamatmentes a szolgáltatás (kivéve, ha a felhasználó fizet egy havi fix költséget).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGyorsan terjed a csúsztatott fizetés, fel is figyeltek rá a hatóságokA Twitter alapítója is nagy lehetőséget lát a késleltetett fizetésekben, noha Európában épp mostanában kezdtek a szabályozó hatóságok is érdeklődni az új pénzügyi szolgáltatás iránt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat fintech klarna Svédország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. szeptember 13. 15:41 Adat, Vállalat

Egyedül Szíjj László örülhet a mai építőipari adatnak

Miközben továbbra is szenved a hazai építőipar, nagyot ugrott a megrendelésállomány két állami óriásprojektnek köszönhetően, amelyeket a Duna Aszfalt nyert el.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 13. 11:18 Vállalat

Innen szép nyerni, de van-e még visszaút a Dunaferr számára?

Nem tudnak mit kezdeni a mélyben lévő acélárakkal, a Dunai Vasműben lényegében csak állagmegóvás történik, akárcsak a tulajdonos más közép-európai üzemeiben.

Jandó Zoltán
2024. szeptember 12. 18:00 Közélet, Vállalat

Hírhedt bűnbanda gyárthatta a hatezer milliárdos magyar cég brazil kötvényét

Előkerült egy olyan dokumentumcsomag T. János György nevével, amelyhez hasonlóakat korábban egy kötvényhamisításban, gyémánt- és adócsalásban utazó brazil bűnbanda használt.

Fontos

Bucsky Péter
2024. szeptember 14. 05:24 Élet, Közélet

A Balatonnál lehet a magyar MotoGP-futam, az állam ötmilliárd forintja füstölt el

A hajdúnánási pályából jó eséllyel nem lesz semmi, jövőre valószínűleg a magántulajdonú Balaton Park Circuiton száguldhatnak a motorversenyzők.

Fazekas Dóra Simó Márton
2024. szeptember 13. 06:36 Világ

Súlyosan alábecsülhetjük a klímaváltozás gazdasági kockázatait

A legújabb hőmérsékleti anomáliák arra utalnak, hogy az éghajlat globális átalakulása hamarabb változtatja meg a klímarendszert, mint azt korábban várták.

Hajdu Miklós
2024. szeptember 12. 16:03 Vállalat, Világ

Alig lesz hozzáadott érték a BYD magyar gyárában, ha a kínai kormányon múlik

Állítólag arra kéri a kínai kormány az autógyártókat, hogy ne vigyék ki az országból a technológiájukat, külföldön szigorúan csak összeszerelést végezzenek.