Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2023. október 19. 11:08 Vállalat

Itthon is elterjedhet a csúsztatott fizetés, ami túlvásárlásra ösztönöz

Kedden indult el Magyarországon a Klarna, az egyik legnagyobb részletfizetésre specializálódott startup. A svéd gyökerű vállalkozás a legértékesebb európai startup volt nemrég, értéke azonban rengeteget esett tavaly.

Hogyan működik? A Klarna alkalmazásával nem azonnal fizetünk egy termékért, hanem három részletben: az elsőt vásárláskor, a következőt 30 nap múlva, majd az utolsót újabb 30 nap elteltével. A kereskedők a vásárláskor hozzájutnak az eladott termék teljes árához.

  • A Klarnát alapvetően kiskereskedő partnereinél lehet használni (az USA-ban ilyen például a Nike vagy a H&M). Magyarországon első körben főleg ruházati webáruházakban lehet fizetni, de a cég szerint a következő hetekben bővülni fog az elfogadóhelyek száma.

Számokban: a 2005-ben alapított cégnek 150 millió felhasználója van, és 24 országban van jelen. A régióban Lengyelország, Csehország és Románia után léptek be a magyar piacra. Világszerte 500 ezer kereskedő használja a Klarnát, és naponta kétmillió tranzakciójuk van.

Hogyan éri meg? A törlesztés kamatmentes és más díja sincs Magyarországon, bevételhez pedig így a kereskedőktől jutnak. Az USA-ban nagyjából 5 százalék körüli jutalékot fizetnek a kereskedők a Klarnának. Emellett azért is kapnak jutalékot, ha felhasználóit vásárlási szokásaik alapján rávezeti egy kereskedő termékére.

  • A Klarna ugyanis sokat fektet a mesterséges intelligenciába, mivel működésének alapja, hogy minél több adattal rendelkezzen a vásárló szokásairól.
  • A vállalatot ugyanakkor több bírálat éri azért, mert túlfogyasztásra sarkall. A Klarna saját adatai szerint az alkalmazásukat használóknál 41 százalékkal nőtt a kosárérték.

Alulnézet: Svédországban az online boltok közel 80 százalékában lehet Klarnát használni. Saját adatai szerint az összes online vásárlás 50 százalékát Klarnán keresztül rendezték Svédországban. 

Tágabb kontextus: a Klarna 2019-ig minden évben nyereséges volt, tavaly azonban 1 milliárd dolláros veszteséget halmozott fel, miközben bevétele 2 milliárd dollár volt. Emiatt egy év alatt 45 milliárd dollárról 6,7-re csökkent a cég értékelése.

  • A cég szerint a veszteségessé válás hátterében a költséges amerikai terjeszkedés állt, ami miatt végül a munkaerő 10 százalékát leépítették. A nehézségeihez a globálisan magasabb kamatkörnyezet is hozzájárulhatott. Az USA-ban például nem kamatmentes a szolgáltatás (kivéve, ha a felhasználó fizet egy havi fix költséget).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGyorsan terjed a csúsztatott fizetés, fel is figyeltek rá a hatóságokA Twitter alapítója is nagy lehetőséget lát a késleltetett fizetésekben, noha Európában épp mostanában kezdtek a szabályozó hatóságok is érdeklődni az új pénzügyi szolgáltatás iránt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat fintech klarna Svédország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.

Stubnya Bence
2024. május 21. 05:03 Vállalat

„Korábban volt A- és B-terv, most a munkaadók széttárják a kezüket” – így fulladt le a magyar autóipar

Márciusban földbe állt a magyar jármű- és akkugyártás, de a szenvedés már hónapok óta tart. Érdemes újragondolni az elektromobilitás ösztönzésének formáit.

Hajdu Miklós
2024. május 18. 17:24 Vállalat

Részleges gyárbezáráshoz vezetett az autóipari válság Szlovákiában

Részben bezárt egy szlovákiai motorgyár, miközben az európai elektromos autók versenyképessége egyre kétségesebb az új piaci szereplők mellett.

Fontos

Váczi István
2024. május 22. 17:06 Közélet, Pénz

Jó üzlet Magyarországnak a kínai hitel? Nagyot lódított Lázár János

Lehet, hogy az autópályák szépen termelik a bevételeket, de attól még nem lesz jobb üzlet a vasúti fuvarozás - márpedig kínai kölcsönből idehaza vasút épül.

Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.

Mészáros R. Tamás
2024. május 22. 05:13 Pénz, Világ

Egyre többen védelmezik a készpénzt, már csak az a kérdés, ki ellen

Magyarországra a Mi Hazánk hozta be, de sok más országban is téma a készpénzhez való jog védelme.