Bezár kettőt hat németországi gyárából az autók beltéri egységeit gyártó Fehrer – jelentette be a vállalat. A német sajtó szerint a bajorországi, Groβlangheimban és Wiesentheidben lévő üzemek bezárásával 270 munkahely szűnik majd meg legkésőbb 2024 végéig.
Az 1875-ben alapított csoport súlypontja ezzel még inkább külföldre tevődik át, a nagyjából ötezer alkalmazott több mint fele Németországon kívül dolgozik, az Egyesült Államokban, Mexikóban, Kínában, Dél-Afrikában, Csehországban és hazánkban.
Magyarországon 2010-ben kezdett működni, kezdetben a Rábával vegyesvállalati formában, de három évvel később a Fehrer kivásárolta a Rábát, így a móri gyár egyedüli tulajdonosává vált. A magyar cég tavaly 20 milliárdos árbevétel mellett közel 2 milliárdos veszteséget hozott össze. Az utóbbi öt évben a létszám 2019 közepén volt a csúcson, megközelítve a 800-at, a legutóbbi Opten-adat szerint 570-en dolgoznak a Fehrer Hungariánál. Egy korábbi bemutatkozó anyag szerint a magyar dolgozók üléshabot és vliest (cellulóz és poliészter alapú kompozit textíliát) gyártanak.
A vállalat közleménye szerint a két német gyár feladatait külföldre telepítik, a cég megítélése szerint ugyanis Németországban túl gyorsan nőttek a bérek, és ezt a korábbi csapások (koronavírus-járvány, ellátásilánc-problémák, nyersanyaghiány, energiaválság) után nem tudja kigazdálkodni a társaság. Korábban egy hatékonyságnövelő programmal ugyan megpróbálták megőrizni a német telephelyek versenyképességét, de ez nem járt sikerrel. Ráadásul a megrendelések egyre nagyobb része származik Németországon kívülről, így még a piacaihoz is közelebb kerülhet a vállalat.
Egyébként nem elszigetelt esetről van szó, a német kereskedelmi és iparkamara tavaszi felmérése szerint ugyanis egyre több német vállalat viszi külföldre a termelését az emelkedő németországi költségek miatt.
Arról nincs információ, hogy pontosan hova telepítik a gyártást, de mivel az egyik bezárásra ítélt üzemben kompozit komponenseket állítanak elő, nem kizárt, hogy Magyarországra is kerülnek feladatok. A hírek szerint egyébként a hazai munkaerőhiány a Fehrer Hungariát sem kíméli, mások mellet mongolokat és fülöp-szigetekieket foglalkoztat Móron.
Vállalat
Fontos