Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. június 8. 18:15 Vállalat, Világ

Magyarország bejelentkezett a Közel-Kelet legújabb gigaprojektjébe

Hatalmas infrastrukturális gigaprojektbe kezd az iraki állam, amellyel új nemzetközi kereskedelmi útvonalat létrehozva pezsdítenék fel az ország gazdaságát, és egy szerdai sajtóhír alapján állami közvetítéssel magyar cégek is szívesen részt vennének a programban.

Mi történt? Május végén jelentették be Irakban a 17 milliárd dolláros keretösszegű Fejlődés Útja (Development Road) nevű projektet, amely az ország déli részén épülő Al Faw kikötőt kötné össze 1200 kilométer hosszan, vasúti és közúti útvonalakon keresztül a török határral.

  • A projekt célja, hogy elősegítse a háború alatt nagy veszteségeket elszenvedő iraki gazdaság fejlődését azzal, hogy a Szuezi-csatorna felőli útvonal versenytársát létrehozva lerövidíti Ázsia és Európa között a szállítási időket.

Alulnézet: Irak közlekedési infrastruktúrája jelenleg elég elmaradott, a kormány pedig akár 300 km/órás sebességre is képes nagysebességű vasútvonalakkal kötné össze a helyi gazdasági és olajipari központokat, valamint új csővezetékek is épülnének.

  • A projektről szóló konferenciára Szaúd-Arábiát, Törökországot, Szíriát, Jordániát, Kuvaitot, Bahreint, Katart, az Egyesült Arab Emírségeket, Ománt és Iránt is meghívták.
  • Kína iraki nagykövete pedig jelezte, hogy Kína készen áll tanácsokkal segíteni a projektben, amit az Övezet és út projektet “jól kiegészítő” kezdeményezésnek tekint.

Igen, de: A török Daily Sabah egy véleménycikkének szerzője szerint a gigantikus projektet számos tényező akadályozhatja, amelyek közül az egyik legfontosabb, hogy az egyes térségekben aktív fegyveres csoportok veszélyt jelentenek az árufuvarozás biztonságára.

  • A másik jelentős probléma, hogy az iraki kormánynak nincs pénze a projektre, ezért külföldi befektetőkre és cégekre kell majd támaszkodnia finanszírozási és kivitelezési oldalon is.

Magyar szál: Habár a külföldi szereplők kilétéről egyelőre sok konkrétumot nem tudni, egy iraki hírportál szerdán arról számolt be, hogy az iraki magyar nagykövet, Tar Attila felajánlotta az iraki miniszterelnöknek, hogy magyar cégek is részt vegyenek a fejlesztésekben.

Előzmények: Nem példa nélküli, hogy magyar állami vagy magáncégek külföldi infrastrukturális beruházásokban vegyenek részt. 

  • A magyar közbeszerzéseken nagyon sikeres Duna Aszfalt korábban például Kongóban épített utakat, Lengyelországban pedig hidakat.
  • Idén februárban pedig a korábbi 1300 vasúti kocsin felül még 50-et rendelt Egyiptom egy magyar konzorciumtól a Világgazdaság cikke szerint.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ irak kereskedelem közlekedés magyar cég magyar cégek útépítés vasút Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. október 7. 04:34 Pénz, Vállalat

Valódi pénzgyárat indíthatott volna be a magyar vállalkozó hamis brazil kötvénye

Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 14:32 Közélet, Vállalat

Már a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetében

A vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 04:39 Pénz, Vállalat

Jöhet a napelemesek ellenlépése, nem az állami közműveknek adják el az áramot

Az MVM öt forintos átvételi árral szúrja ki a napelemesek szemét, egy most induló magáncég az áramot a tőzsdén eladva jóval többet kínálhat.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. október 10. 04:40 Közélet, Világ

Kína egyik uniós hídfőállása lett Magyarország, de ki fog ebből hasznot húzni?

A magyarhoz hasonló stratégiák eddig nem sok haszonnal, cserébe viszont jelentős kockázatokkal jártak.

Bucsky Péter
2024. október 9. 04:41 Élet, Közélet

Gáláns aprópénzszórás lehet a családi adókedvezmény megduplázása

Kis lépés az államnak, nagy lépés a választási kampánynak. A szegényeknek inkább a családi pótlék emelése jönne jól, de arról nincs szó.

Mészáros R. Tamás
2024. október 8. 04:39 Élet, Világ

Ha a kormány kelet felé néz, ott is azt látja, hogy küzdeni kell a növekedésért

Kínában a 2008-as válság óta nem látott módszerekkel próbálnak élénkíteni, de szerkezeti átalakításokról hallani sem akarnak.