Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. február 10. 14:53 Vállalat

A klímaváltozás miatt világszerte válságba jut a legkevésbé szennyező szállítmányozási megoldás

Tavaly nyáron előfordult, hogy a Rajnán közlekedő hajókat csak a kapacitásuk negyedéig pakolhatták meg a fuvarozócégek a rendkívül alacsony vízállás miatt. A folyók apadása az Egyesült Államokban is problémát jelentett, az országot átszelő, a Rajnához képest mintegy másfélszeres áruforgalmú Mississippi bizonyos részein akár gyalog is át lehetett kelni. Kínában a termelés 45 százalékát adó térségeken áthaladó Jangce vízállása volt olyan alacsony, hogy a hajóforgalmat le kellett állítani.

Nincsenek tehát könnyű helyzetben a hajótársaságok, a világszerte előforduló rendkívül aszályos időszakok következtében egyrészt sok szállítmány késve ért célba, másrészt a vízi útvonalakkal szemben megnőtt a szárazföldi fuvarozás jelentősége, nyilatkozta a BBC-nek a dániai Maersk egyik vezetője. Szerencsés esetben az alternatívát a vasút jelenti, ami nagyjából a folyami szállításhoz hasonló károsanyag-kibocsátással jár, azonban sok vállalat a jóval szennyezőbb közúti fuvarozásra kényszerült áttérni.

A tavalyihoz hasonló száraz időszakok növekvő eséllyel fordulhatnak elő az éghajlatváltozás miatt, így egyre több, a belvízi hajózás fenntartását célzó felvetés lát napvilágot. Az évszázados hagyományokra visszatekintő rajnai hajózás záloga a folyó egyik sekély szakaszának mélyítése lehet, a beavatkozás azonban

kastélyokkal és szőlőültetvényekkel tűzdelt világörökségi helyszíneket fenyegetne súlyos környezeti károkkal.

Ráadásul a probléma hátterében valójában nem az alacsony vízszint, hanem a csapadék hiánya áll, kérdés tehát, hogy lesz-e elégséges vízhozam a kimélyített meder megtöltéséhez egy BBC által idézett szakvélemény szerint.

A hajógyárak is igyekeznek alkalmazkodni a változó körülményekhez, az egyik német vállalat 300 tonnás tankere például akár alig egy méter feletti vízszint esetén is képes közlekedni. Noha az eddig megszokottnál könnyebb anyagokból és szélesebbre épített hajók egyre több áru szállítására lehetnek alkalmasak, a Maersknél inkább a logisztikai cégek alkalmazkodóképességében látják a probléma megoldását, ami a folyami szállítások vasúti fuvarokra váltásának lehetővé tételét is magába foglalja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAkkorát buktak a németek a szárazságon, mint a magyar gazdaság ötödeA német multik első kézből tapasztalhatták meg a klímaváltozás következményeit. Óriási buktak azon, hogy nem tudtak árut szállítani a Rajnán.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHatalmas károkat okozhat Németországban a hőhullámSebességkorlátozások, erdőtüzek, erősödő zöldpárt - átalakítja a németek életét a klímaváltozás, amely tavaly már a gazdasági növekedést is visszafogta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFojtogatja a német gazdaságot a Rajna alacsony vízszintjeAmikor legutóbb hasonlóan alacsony volt a vízszint, az közel 24 milliárd euró kiesést okozott a német gazdaságban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat folyami áruszállítás Maersk Rajna szállítmányozás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2024. június 21. 05:04 Közélet, Vállalat

Nagyon fáj a külföldi tulajdonú cementgyártóknak a nyakukba varrt adó

Megnéztük, hogy a számok alapján mennyire szenvednek a külföldi kézben lévő építőanyaggyártók, amelyeket a kormány ki akar szorítani a piacról.

Torontáli Zoltán
2024. június 20. 05:05 Pénz, Vállalat

Miért emelik a cégek az áraikat a várható idei infláció többszörösével?

A béremelésekhez és a verseny hiányához is köze van annak, hogy néhány szolgáltató szektorban a tavalyi inflációt közelítő mértékben emelték idén az árakat.

Torontáli Zoltán
2024. június 18. 16:30 Tech, Vállalat

Közép-kelet-európai versenytársak szorítják ki a magyar tőkét a magyar e-kereskedelemből

A Foxpost eladása újabb jele annak, hogy a régióban hosszabb távon a magyar cégek nem rúgnak labdába.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. június 24. 14:01 Közélet

Egy pincében végzi be a rendszerváltás legnagyobb pártja, megvehető a neve és logója

Az MDF-hez kapcsolódó védjegyeket 80 ezer forintos kikiáltási áron bocsátja árverésre az utódpárt JESZ felszámolója.

Stubnya Bence
2024. június 24. 10:56 Adat, Élet

Nőtt az anyagi összeomlás szélén állók aránya Magyarországon

Az arány 1 százalékpontot romlott tavaly 2022-höz képest, de még így is jobb a helyzet, mint 2013-ban.

Ercse Kriszta
2024. június 23. 06:35 Élet, Közélet

Az oktatási rendszer alapvető hibáit mutatja, hogy ilyen sokan megbuknak elsőben

Logisztikai és nem szakmai alapon kényszerül sok gyerek túl korán az általános iskolába, ahol nem kapja meg a számára szükséges támogatást.