Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. február 10. 14:53 Vállalat

A klímaváltozás miatt világszerte válságba jut a legkevésbé szennyező szállítmányozási megoldás

Tavaly nyáron előfordult, hogy a Rajnán közlekedő hajókat csak a kapacitásuk negyedéig pakolhatták meg a fuvarozócégek a rendkívül alacsony vízállás miatt. A folyók apadása az Egyesült Államokban is problémát jelentett, az országot átszelő, a Rajnához képest mintegy másfélszeres áruforgalmú Mississippi bizonyos részein akár gyalog is át lehetett kelni. Kínában a termelés 45 százalékát adó térségeken áthaladó Jangce vízállása volt olyan alacsony, hogy a hajóforgalmat le kellett állítani.

Nincsenek tehát könnyű helyzetben a hajótársaságok, a világszerte előforduló rendkívül aszályos időszakok következtében egyrészt sok szállítmány késve ért célba, másrészt a vízi útvonalakkal szemben megnőtt a szárazföldi fuvarozás jelentősége, nyilatkozta a BBC-nek a dániai Maersk egyik vezetője. Szerencsés esetben az alternatívát a vasút jelenti, ami nagyjából a folyami szállításhoz hasonló károsanyag-kibocsátással jár, azonban sok vállalat a jóval szennyezőbb közúti fuvarozásra kényszerült áttérni.

A tavalyihoz hasonló száraz időszakok növekvő eséllyel fordulhatnak elő az éghajlatváltozás miatt, így egyre több, a belvízi hajózás fenntartását célzó felvetés lát napvilágot. Az évszázados hagyományokra visszatekintő rajnai hajózás záloga a folyó egyik sekély szakaszának mélyítése lehet, a beavatkozás azonban

kastélyokkal és szőlőültetvényekkel tűzdelt világörökségi helyszíneket fenyegetne súlyos környezeti károkkal.

Ráadásul a probléma hátterében valójában nem az alacsony vízszint, hanem a csapadék hiánya áll, kérdés tehát, hogy lesz-e elégséges vízhozam a kimélyített meder megtöltéséhez egy BBC által idézett szakvélemény szerint.

A hajógyárak is igyekeznek alkalmazkodni a változó körülményekhez, az egyik német vállalat 300 tonnás tankere például akár alig egy méter feletti vízszint esetén is képes közlekedni. Noha az eddig megszokottnál könnyebb anyagokból és szélesebbre épített hajók egyre több áru szállítására lehetnek alkalmasak, a Maersknél inkább a logisztikai cégek alkalmazkodóképességében látják a probléma megoldását, ami a folyami szállítások vasúti fuvarokra váltásának lehetővé tételét is magába foglalja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAkkorát buktak a németek a szárazságon, mint a magyar gazdaság ötödeA német multik első kézből tapasztalhatták meg a klímaváltozás következményeit. Óriási buktak azon, hogy nem tudtak árut szállítani a Rajnán.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHatalmas károkat okozhat Németországban a hőhullámSebességkorlátozások, erdőtüzek, erősödő zöldpárt - átalakítja a németek életét a klímaváltozás, amely tavaly már a gazdasági növekedést is visszafogta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFojtogatja a német gazdaságot a Rajna alacsony vízszintjeAmikor legutóbb hasonlóan alacsony volt a vízszint, az közel 24 milliárd euró kiesést okozott a német gazdaságban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat folyami áruszállítás Maersk Rajna szállítmányozás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.