Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. július 27. 18:06 Vállalat

Katás probléma nélkül is ezrével eresztik szélnek az ételfutárokat Nyugat-Európában

Németországhoz hasonlóan Franciaországban és Spanyolországban is túlpörgették a befektetők az ételfutár piacot, különösen azt a részét, amely extra gyors kiszállítást ígér. A három nagy országban összesítve ezerszámra válnak meg a futároktól a cégek.

Franciaországban a nálunk egyelőre még jelen nem lévő, de a Bajnokok Ligája szponzoraként is ismert Just Eat most éppen 350 futártól vált meg, és ez még annál is több, mint amit az idei első negyedéves, kijózanító számokat tartalmazó jelentésében előre jelzett. A bejelentés csak egy nappal azután történt, hogy egy másik cég, a Deliveroo alaposan visszafogta az idei évre vonatkozó növekedési előrejelzését.

A szupergyors kiszállításra és saját e-biciklire építő, német gyökerű Gorillas májusban bocsátott el 300 futárt, szintén arra hivatkozva, hogy nem tudja tartani a nyereséges működést. A Gorillas egyébként Belgiumból és Olaszországból ki is vonult, a hivatalos indoklás szerint azért, hogy a nagyobb piacokra jobban koncentrálhasson.

A helyi sajtó úgy számol, hogy Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban idén összesen már hétezer ételfutár állás szűnt meg.

A piac a koronavírus-járvány óta növekszik, a francia adatok szerint ott 2020-ban 5,5 milliárd euró volt a mérete, ami két év alatt 47 százalékos növekedést jelzett. A problémát nem is ez okozza, hanem a hirtelen túl sok szereplő megjelenése és agresszív terjeszkedési modellje. A jellemzően startup vállalkozások nem termelnek profitot, csak a jövőbeni ígéretekkel győzik meg a befektetőket.

A sok szereplő közül egyedül az UberEats ért el nyereséget a tavalyi negyedik negyedévben, ez 25 millió dollár volt. Ezzel szemben a brit-holland hátterű Just Eat tavaly összességében több mint egymilliárd eurót égetett el.

A túlélésért tipikus startupverseny folyik, minden szereplő arra játszik, hogy a versenytársainál tovább bírja finanszírozással, hogy azok kiesése után a piac jelentős méretű szereplőjeként végre profitot is termeljen. Ennek a taktikának azonban szokás szerint az a mellékhatása, hogy a marketingre és egymás felvásárlására rengeteg pénzt kell költeni.

A futárok jutalékát a modell szerint jellemzően csak azzal lehetne emelni, ha a cégek nagyobb arányban részesednének a kiszállított ételek árából, a vendéglátóipar azonban a jelek szerint már nem hajlandó többet átadni a hasznából, sőt így is túl magasnak tartja azt. A Just Eatnek ugyan sikerült némi jutalékemelést kiharcolnia, ám az étteremtulajdonosok egyre keményebben ellenállnak, mert az inflációs környezetben épp ők azok, akik nagyon megérzik a lakossági költések visszafogását. A befektetők viszont pont azt kérik, hogy a futárcégek ennek ellenére is vigyék keresztül az akaratukat.

Ráadásul azok a cégek, amelyek élelmiszerek gyors házhoz szállításával is foglalkoznak, általában még kisebb lokális raktárak építésére is kényszerülnek, ami jelentősen növeli a költségeiket.

További rendezetlen probléma, hogy a futárcégek általában csak platformszolgáltatók, tevékenységük elsősorban technológiai: egy felületre hozzák össze a piaci keresletet és kínálatot. Mivel ebben a modellben a futárok általában egyéni vállalkozók, de a gyakorlatban sokszor úgy dolgoznak, mintha alkalmazottak lennének, az Európai Unió hivatalai egyre inkább burkolt foglalkoztatásnak minősítik a felek munkakapcsolatát. Amennyiben az ígéretek szerint új szabályokat hoznak a platformszolgáltatókra Európában, akkor a társaságok pénzügyileg még nehezebb helyzetbe kerülhetnek.

A magyar piacon az extra gyors kiszállítás még nem igazán kezdett elterjedni, így az ebből a modellből fakadó problémák nem fenyegetnek, az viszont várhatóan teljesen felforgatja a piacot, hogy ősztől csak főállásban lehet – az eddig a futárok körében lényegében egyeduralkodó – kata adónemet választani, és ők is csak magánszemélyeknek állíthatnak ki számlát*kivéve a taxisokat. Az éttermi szegmens két meghatározó futárcégének egyike, a Wolt épp tegnap közölte, hogy a futárai a jövőben nem dolgozhatnak katásként.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért nem alkalmazott az ételfutár, ha több jel szerint is annak tűnik?Egyre inkább érdemes feltenni a kérdést nálunk is, hiszen a Netpincér és a Wolt most már az ország nagy munkaadója lehetne, de persze nem az.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért nem lehet mindenki katás?A módosítás körülményei miatt az indulatok teljességgel érthetők, de a kata mértéke már a bevezetésekor elhibázott volt, és más problémákat is előre lehetett látni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEnnek is van határa, nem lehet mindenki élelmiszerfutárNémetországban már mutatkoznak a klasszikus tünetei annak, hogy ezt a gyorsan fejlődő piacot is túltolták a startupok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Deliveroo ételfutár Franciaország futár Gorillas Just Eat Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. június 20. 05:05 Pénz, Vállalat

Miért emelik a cégek az áraikat a várható idei infláció többszörösével?

A béremelésekhez és a verseny hiányához is köze van annak, hogy néhány szolgáltató szektorban a tavalyi inflációt közelítő mértékben emelték idén az árakat.

Torontáli Zoltán
2024. június 18. 16:30 Tech, Vállalat

Közép-kelet-európai versenytársak szorítják ki a magyar tőkét a magyar e-kereskedelemből

A Foxpost eladása újabb jele annak, hogy a régióban hosszabb távon a magyar cégek nem rúgnak labdába.

Hajdu Miklós
2024. június 12. 19:09 Vállalat, Világ

Milliókkal drágulhatnak a kínai autók Magyarországon az új vámok miatt

Csorbulhat a kínai elektromos autók árelőnye az európai modellekhez képest, de teljesen nem fog eltűnni.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. június 19. 05:03 Közélet

Az EU-csatlakozás korunk legnagyobb gazdasági csodája

A 2004-es bővítés globális összevetésben is példátlan felzárkózást hozott a térségünkben. Egy erről szóló friss tanulmány a magyar gazdaságpolitikát és az ukrán csatlakozásról szóló vitákat is más megvilágításba helyezi.

Torontáli Zoltán
2024. június 18. 05:03 Élet, Pénz

Egyre bátrabban szabotálják a kártyás fizetést éttermek és kis üzletek

Ez akkor szokott történni, amikor érzik, hogy a vásárlók is partnerek, de arra is utalhat, hogy nő a gazdaságon belül a szürke zóna.

Stubnya Bence
2024. június 17. 05:45 Közélet

A gazdasági helyzet eddig Magyar Pétert segítette, 2026-ig viszont már inkább a Fideszt fogja

A gazdaság gyengélkedése rontotta a kormánypárt mostani eredményét, a Tisza párt eredményét pedig javíthatta. 2026-ig ez a hatás fokozatosan átfordul majd.