Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2022. június 3. 08:57 Vállalat, Világ

Ennek is van határa, nem lehet mindenki élelmiszerfutár

A német Zeit Online terjedelmes cikkben mutatja be, mi történik akkor, amikor az ételt és élelmiszert házhoz szállító futárok piacát a szereplők túltolják. A lap szerint Németországban öldöklő lett a verseny, a cégek még nem termelnek profitot, túl sok lett a futár, elkezdődtek az elbocsátások, illetve a szerződésbontások.

Az egyébként is zsúfolt német piacra az elmúlt két évben olyan speciálisabb szolgáltatást nyújtó cégek is beléptek, mint a török alapítású Getir, a Gorillas vagy a Flink, amelyek azt vállalják, hogy extra rövid idő alatt, jellemzően 10-20 percen belül kiviszik az online megrendelt élelmiszereket (tehát elsősorban nem a meleg ételeket) a vásárlónak. Ezek a szolgáltatók általában sok kisebb lokális raktárból szállítanak ki, és rendszerint elektromos bicikliket használnak – azaz jóval összetettebb és tőkeigényesebb modellben dolgoznak, mint a nálunk ismertebb hagyományos ételfutár cégek.

A Zeit arra emlékeztet, hogy ez a piac a klasszikus startup vállalkozói jellemzőket hordozza magán: a befektetők annak ellenére is öntötték eddig a pénzt a cégekbe, hogy azok üzleti értelemben még csak távoli ígéretek – nyereséget nem termelnek, amíg el nem érik a megfelelő méretet. A probléma is klasszikus: egyszerre olyan sok vállalkozás fut versenyt, hogy mindegyik biztosan nem fogja elérni a megfelelő méretet, azaz előbb-utóbb tönkre fog menni.

Az élelmiszer-kiskereskedelem hagyományos üzleteket fenntartó nagy szereplői legfeljebb pár százalékos árbevétel-arányos nyereséggel működnek, a modell lényege pont az, hogy nagyon sok árut adnak el kis nyereséggel, amely végül értelmezhető profittá adódik össze. A házhoz szállítás viszont ma még messze nem közelíti meg ezt a forgalmat, ám a futárcégeknek ennek ellenére is meg kell fizetni azokat az alkalmazottakat, akik a raktárakban összekészítik a megrendeléseket és azokat, akik kiszállítják az árut.

A Zeit azt írja, hogy az élelmiszer-kiszállítás egy feneketlen kút, amely egyre falja a befektetők pénzét. A Gorillas négy országban is beszünteti a tevékenységét, elküld 300 alkalmazottat, és újabb nagy tőkeemelés kell ahhoz, hogy tovább működhessen. A cég tájékoztatása szerint a 230 lokális raktárából jelenleg csak 25 nyereséges.

A Zeit szerint a Getir jobb pozícióban van, mert a társaság márciusban kapott egy 700 millió eurós injekciót, a Flink pedig azért tűnik stabilabbnak, mert a Rewe csoporthoz kötődő befektetői háttere van. Érdekesség, hogy természetesen a Rewének is megvan a saját élelmiszer-házhozszállító szolgáltatása, de az a nálunk is ismert klasszikusabb formában működik, hosszabb kiszállítási időkkel és a meglévő raktárakra-üzletekre támaszkodva.

A lap megszólaltatja a Commerzbank befektetési szakértőjét, Markus Wallnert, aki erősen kérdésesnek tartja, hogy a Gorillas-Getir-Flink-féle üzleti modell a jövőben nyereséges lehet. A lokális raktárak hálózatának kiépítése ugyanis rengeteg tőkét köt le és magasan tartja a költségeket.

Wallner arra hívja fel a figyelmet, hogy a koronavírus-járvány időszaka alatt a hasonló cégek óriásit növekedtek, de most, hogy a járvány miatti korlátozások jelentős részét feloldották, ezek növekedése is lelassult. A gyorsuló infláció miatt ráadásul kamatemelési periódus indult, és ilyen időkben a tőzsde büntetni kezdi azokat a papírokat, amelyek mögött nincsenek nyereséget termelő cégek. Erre ad példát a Delivery Hero, a berlini társaság részvényeinek árfolyama rövid idő alatt 137 euróról 30 euró alá esett.

A verseny most válik öldöklővé, mert egyszerre kellene növelni az ügyfélkört és elégedetten tartani a befektetőket, utóbbi azonban nehezen fog menni, mert a cégek továbbra is nagy árengedményekkel próbálják magukhoz csábítani a vásárlókat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKözelít Magyarországhoz, Bécsben is nyit a futárcég, amely tíz perc alatt kiszállít mindentA Gorillas egy felvásárlás kapcsán kerül Bécsbe.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ élelmiszer Flink futár Getir Gorillas németország szállítás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2025. január 24. 06:09 Közélet, Vállalat

Kezd látszani, hogy milyen cégeket támogat majd a kormány repülőrajtos programja

Nem a nagyobb segítségre szorulók felhozása, sokkal inkább az lehet a most indult Demján Sándor 1+1 alprogram célja, hogy a jók még jobbak legyenek.

Jandó Zoltán
2025. január 22. 17:30 Közélet, Vállalat

Rákosrendező-gate: adásvételi szerződést kér Habonyéktól a bíróság

Nem jegyezte még be a cégbíróság Habony Árpád körének tulajdonszerzését annál a cégnél, amelynek elővásárlási joga van a mini-Dubaj területének egy részére.

Stubnya Bence
2025. január 22. 13:04 Vállalat

Magyarországon termelő akkugyártók rovására növelte piaci részesedését a CATL

A cég árbevétele először csökkent tavaly a megalapítása óta, de még így is nőtt a piaci részesedése az itthon termelő koreai versenytársaival szemben.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. január 24. 13:34 Világ

Újra sorban állás jöhet a német határokon

Egy hónap múlva kiderül, ki vezeti a következő négy évben a német kormányt. A legesélyesebb jelölt, Friedrich Merz visszaállítaná a határellenőrzést.

Hajdu Miklós
2025. január 24. 11:03 Adat, Közélet

Már az elején elvéthetjük az egymilliós átlagbérhez vezető utat

Önmagában nem néz ki rosszul a bérdinamika, de a lassuló trend alapján nagyon meglepő lenne, ha időre elérnénk a kormányzati ígéret kiindulópontját.

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 16:45 Pénz

Jól hangzik a 8 százalékos banki kamat, de az adó elviszi több mint a negyedét

Elsőre jól hangzanak a banki betétakciók, de 28 százalék az adóteher, és ha befektetési jegyet is kell venni, akkor általában a kockázat is magasabb.