Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. március 17. 13:00 Vállalat

Esnek az európai autóeladások, és ezt a magyar gyárak is megérzik

Nagyot zuhantak az Európai Unióban az autóeladások februárban, miközben az ukrán-orosz háború a nagy autógyártók ellátási láncaiban is újabb zavarokat okoz, ami termeléskieséshez is vezetett – írja a Bloomberg.

Az Európai Autógyártók Szövetségének csütörtöki közleménye alapján februárban az Európai Unióban 6,7 százalékkal, kevesebb mint 720 ezerre csökkent az új járművek regisztrációja.

Az európai kereslet már azelőtt is gyenge volt, hogy Oroszország ukrajnai inváziója leállásokhoz és alkatrészhiányhoz vezetett volna. Az iparág nehéz év elé néz, mivel a félvezetők tartós hiánya, az ukrajnai háború és a koronavírus-járvány újabb hullámai Kínában további terhet rónak a már így is zilált ellátási láncokra. A Bloomberg Intelligence korábban 5 százalékos növekedést becsült, de most a stagnálást is reális forgatókönyvnek látják 2022 egészére.

A háború hatása még nem látszik a februári adatokban, de mivel Ukrajnában gyártják a gépjárművek elektromos rendszereihez szükséges kábelkorbácsok jelentős részét, az ukrán beszállítók leállása akár 700 ezerrel is csökkentheti az Európában gyártott járművek számát 2020 első félévében.

A Volkswagen (VW) és a BMW az ellátási zavarok miatt már leállította egyes üzemeit, a Mercedes-Benz pedig csökkentette a termelését. 

A VW és a Mercedes-Benz döntéseinek Magyarországon is érezhető a hatása: a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. közleménye szerint a kecskeméti üzemben háromról két műszakra állt át a termelés a gyár egyes területein március 16-tól a hónap végéig, és ahogy arról a Napi.hu beszámolt, a Porsche modellek itteni beszállítói szintén visszafogták a termelést, miután a VW tulajdonában lévő Porsche felfüggesztette a gyártást lipcsei üzemében. 

A győri Audi-üzemnek is több ukrajnai beszállítóját érinti a háború, a cég a Világgazdaságnak „alkatrészellátási fennakadásokról” számolt be. A Magyar Suzuki Zrt. az MTI-vel azt közölte, hogy az esztergomi üzemükben beszállítói szinten nem érinti a termelést a háború, de az orosz és ukrán export egy időre leállt.

László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke a Napi.hu-nak azt mondta, az egész hazai járműiparban érezhető a lassulás, de a legjelentősebben az értéklánc alján lévő kisebb kkv-knál, illetve olyan nagyobb multicégeknél, amik autóelektronikai és autóipari audiotechnika gyártásával foglalkoznak.

A lap arról is beszámolt, hogy az iparágban most elindult a gondolkodás arról, hogy az ukrajnai gyártósorokat átmenetileg visszatelepítik Szerbiába, Romániába és Magyarországra, majd tovább viszik a termelést Észak-Afrikába. A gyártók egy része abban is gondolkodik, hogy észak-afrikai és közép-amerikai beszállítókkal váltsa ki az ukrán partnereket. Egyelőre viszont mindkét irányvonalnál sok a bizonytalanság.

A Volkswagen a héten közölte, hogy ha három-négy hétnél tovább nem tud kábelkorbácsokat beszerezni, akkor felül kell vizsgálnia az idei évre várható számait. 

A nagy autógyártókat eltérő helyzetben érte a háború: a Stellantisnak és a Volkswagennek például már februárban csökkentek az eladásai, míg a Toyota, a BMW és a Hyundai az előző hónaphoz képest növelte a forgalmát (bár éves alapon minden gyártó forgalma csökkent). Az autógyártók áremeléssel és a prémium modellek eladásaira koncentrálva próbáltak meg reagálni a gyártási nehézségekre.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat ellátási lánc feldolgozóipar járműipar orosz-ukrán konfliktus Ukrajna Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Hartvig Áron
2024. április 10. 04:34 Közélet

Ezentúl csak akkor lesz napelem a magyar háztartásokban, ha a hozzá tartozó akkumulátorra nagy támogatás jár

A jelenleg zajló háztartási napelempályázat egy dolgot már a lezárása előtt bizonyított: akkumulátorok nélkül többé nem kerülnek napelemek a háztetőkre.