Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. április 30. 18:03 Vállalat

Nem sok minden maradt a patinás cseh légitársaságból

Amikor legutóbb írtunk a hányattatott sorsú cseh nemzeti légitársaságról, még volt halvány remény, hogy megússza a csődöt, azóta azonban ez bekövetkezett, és már csak az a kérdés, hogy mi marad meg a cég romjain.

Nem sok: a CSA-nak már mindössze két repülőgépe van, abból is csak az egyik saját, a másik lízingelt. A vállalat egyik tulajdonosa pedig tegnap arról nyilatkozott a cseh sajtónak, hogy a dolgozók létszámát száz körülire kell csökkenteni. Ez az év elején még 430 körül volt, igaz, a részmunkaidősökkel és a gyermekükkel otthon lévőkkel együtt, most pedig már nincs sokkal a megcélzott 90-100 fő fölött az aktív állomány.

A prágai bíróság március elején minősítette a vállalatot fizetésképtelennek, a hitelezők júniusban határoznak arról, hogy adjanak-e még esélyt a folytatásnak. A cég tartozásállománya körülbelül 1,8 milliárd korona (25 milliárd forint), amelyből egymilliárdot a megvett, de le nem repült jegyek értéke tesz ki.

Jiří Šimáně, aki a CSA anyavállalatának, a Smartwingsnek az igazgatósági elnöke, úgy látja, hogy a hagyományos gyűjtő-elosztó (átszállásos) rendszert üzemeltető nemzeti légitársaság modellje csak egy-két éves távlatban lehet ismét életképes, az inkább chartereket üzemeltető Smartwings viszont egészségesebb üzleti szempontból.

A 71 éves üzletember elmondta, hogy a CSA jövője a hitelezőktől függ, de már elkészült az üzleti terv arra az esetre, ha tovább működhet. Eszerint elsősorban a Prágából Párizsba, Amszterdamba, Moszkvába, Kijevbe és Stockholmba repülő járatokat tartanák meg. A finanszírozást segítheti, hogy a társaságnak sok fel nem használt szén-dioxid-kibocsátási kvótája van, amelynek értékesítéséből akár 200 millió korona bevétel is származhat.

A csehszlovák légitársaság jogutódjaként a CSA – a cég cseh Wikipedia-oldala szerint – a világ ötödik legrégebbi, ma is működő légitársasága. (Csak a KLM, az Avianca, a Qantas és az Aeroflot előzi meg.) Kis mérete miatt azonban régóta kétséges a fenntartható működése, a 3 milliós utasszámot 2012 óta nem tudta elérni. A nemzeti légitársaságot is magában foglaló Smartwings-csoportnak tavaly 1,8 millió utasa volt, ami 81,5 százalékos visszaesés 2019-hez képest.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA csehek nagyon közel kerültek a Malév-szindrómáhozA patinás nemzeti légitársaság, a CSA már csak akkor szállhat le Prágában, ha előre fizet, a csőd valószínűnek tűnik.

Vállalat CSA Csehország csőd légitársaság Prága Smartwings Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2022. június 28. 15:07 Közélet, Vállalat

Újra jön Magyarországra az orosz gáz déli irányból

Egyelőre úgy tűnik, hogy alaptalanok voltak azok a félelmek, miszerint az oroszok ezen a vezetéken sem indítják újra a szállításokat a korábbi mennyiségben.

Torontáli Zoltán
2022. június 28. 09:20 Vállalat

A kis boltos fog tönkremenni, ha a drágulás miatt spórolnod kell

Ha a lakosság kevesebb élelmiszert vesz, az egyébként is vergődő kis boltok megoldhatatlan üzleti feladattal találják szembe magukat.

Torontáli Zoltán
2022. június 27. 12:33 Vállalat, Világ

Egy jégkrémgyár megpróbál csak saját maga által termelt energiával működni

Évek óta dolgoznak rajta, most 30 százaléknál tartanak, de a cél a teljes energiafüggetlenség.

Fontos

Bucsky Péter
2022. június 29. 04:34 Világ

Nem az ukránokon múlik, de kilátástalan, hogy nyugat felé elszállítsák az összes gabonájukat

Hiába van elég vasúti kocsijuk, ha az uniós országokban hiányzik a kapacitás a sok millió tonnányi gabona fogadására, kezelésére és továbbítására.

Török Zoltán
2022. június 28. 13:09 Pénz

Nem várható erősebb forint, és ez tovább fűti az inflációt

Sokkal rosszabbul teljesít idén a forint, mint a cseh korona és a lengyel złoty, az ezt okozó tényezőkben pedig egyelőre nem várható pozitív fordulat.

Mészáros R. Tamás
2022. június 28. 04:34 Világ

Papíron rendet teremthetne az orosz befolyási övezet, de jönnének újabb problémák

Az ukrajnai orosz invázió visszahozta a történelem sok rossz emlékű jelenségét Európába, így a nagyhatalmi befolyási övezetekről szóló viták is újra aktuálissá váltak.