Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. április 30. 18:03 Vállalat

Nem sok minden maradt a patinás cseh légitársaságból

Amikor legutóbb írtunk a hányattatott sorsú cseh nemzeti légitársaságról, még volt halvány remény, hogy megússza a csődöt, azóta azonban ez bekövetkezett, és már csak az a kérdés, hogy mi marad meg a cég romjain.

Nem sok: a CSA-nak már mindössze két repülőgépe van, abból is csak az egyik saját, a másik lízingelt. A vállalat egyik tulajdonosa pedig tegnap arról nyilatkozott a cseh sajtónak, hogy a dolgozók létszámát száz körülire kell csökkenteni. Ez az év elején még 430 körül volt, igaz, a részmunkaidősökkel és a gyermekükkel otthon lévőkkel együtt, most pedig már nincs sokkal a megcélzott 90-100 fő fölött az aktív állomány.

A prágai bíróság március elején minősítette a vállalatot fizetésképtelennek, a hitelezők júniusban határoznak arról, hogy adjanak-e még esélyt a folytatásnak. A cég tartozásállománya körülbelül 1,8 milliárd korona (25 milliárd forint), amelyből egymilliárdot a megvett, de le nem repült jegyek értéke tesz ki.

Jiří Šimáně, aki a CSA anyavállalatának, a Smartwingsnek az igazgatósági elnöke, úgy látja, hogy a hagyományos gyűjtő-elosztó (átszállásos) rendszert üzemeltető nemzeti légitársaság modellje csak egy-két éves távlatban lehet ismét életképes, az inkább chartereket üzemeltető Smartwings viszont egészségesebb üzleti szempontból.

A 71 éves üzletember elmondta, hogy a CSA jövője a hitelezőktől függ, de már elkészült az üzleti terv arra az esetre, ha tovább működhet. Eszerint elsősorban a Prágából Párizsba, Amszterdamba, Moszkvába, Kijevbe és Stockholmba repülő járatokat tartanák meg. A finanszírozást segítheti, hogy a társaságnak sok fel nem használt szén-dioxid-kibocsátási kvótája van, amelynek értékesítéséből akár 200 millió korona bevétel is származhat.

A csehszlovák légitársaság jogutódjaként a CSA – a cég cseh Wikipedia-oldala szerint – a világ ötödik legrégebbi, ma is működő légitársasága. (Csak a KLM, az Avianca, a Qantas és az Aeroflot előzi meg.) Kis mérete miatt azonban régóta kétséges a fenntartható működése, a 3 milliós utasszámot 2012 óta nem tudta elérni. A nemzeti légitársaságot is magában foglaló Smartwings-csoportnak tavaly 1,8 millió utasa volt, ami 81,5 százalékos visszaesés 2019-hez képest.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA csehek nagyon közel kerültek a Malév-szindrómáhozA patinás nemzeti légitársaság, a CSA már csak akkor szállhat le Prágában, ha előre fizet, a csőd valószínűnek tűnik.

Vállalat CSA Csehország csőd légitársaság Prága Smartwings Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Fabók Bálint
2021. június 17. 06:23 Élet, Vállalat

Belefáradtak a multis és a gyári munkába, létrehoztak egy példamutató biogazdaságot

Hosszú évek munkájával hozták létre a permakultúrás tanyát a Vértes dombjai között, főleg szörpök készítéséből élnek meg.

Stubnya Bence
2021. június 16. 13:06 Vállalat, Világ

Szeretik zöldnek beállítani magukat, de az autógyártók többségének még tisztességes terve sincs a zöld átállásra

Az EU-ban gyártó cégek közül csak a Volvo és Volkswagen áll készen arra, hogy az uniós klímacéloknak megfelelő tempóban álljon át elektromos autók gyártására.

Debreczeni Anna
2021. június 16. 12:54 Támogatói tartalom, Vállalat

Káosz nem ott van, ahol nincs főnök, hanem ahol hiányzik a közös alap

Néha másképp sült el, mint ahogy elsőre tervezték és nem is való mindenkinek, de a kulcsemberek megnyerése és a kritikus tömeg elérése biztosan elengedhetetlen az agilis szervezeti átalakulás sikeréhez.

Fontos

Avatar
2021. június 16. 17:05 Világ

Megrengeti a világunkat, ha a koronavírus egy kínai laborból szabadult el?

Szakértő szerzőnk hat pontban foglalja össze, mit várhatunk a laborelmélet beigazolódásának következményeként.

Mészáros R. Tamás
2021. június 16. 05:55 Világ

A világ tart tőle, pedig a közgazdászok szerint a kínai innováció lassú

Bár a Huawei, a kínai űrprogram vagy a digitális jüan világszínvonalú technológiát sejtet, mélyebb elemzések szerint a kínai termelékenységnövekedés megtorpant - pont, amikor a legnagyobb szükség lenne rá.

Hajdu Miklós Jandó Zoltán
2021. június 15. 16:53 Adat

Szikszó, Encs és Devecser környékén tízből egy koronavírus-fertőzött meghalt

Rémisztő adata az egyenlőtlenségnek, hogy az országnak vannak olyan kisebb régiói, ahol több mint 10 százalékon áll a járvány halálozási mutatója, miközben a legjobb járási adatok eddig 3 százalék alatt maradtak.