Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. április 30. 18:03 Vállalat

Nem sok minden maradt a patinás cseh légitársaságból

Amikor legutóbb írtunk a hányattatott sorsú cseh nemzeti légitársaságról, még volt halvány remény, hogy megússza a csődöt, azóta azonban ez bekövetkezett, és már csak az a kérdés, hogy mi marad meg a cég romjain.

Nem sok: a CSA-nak már mindössze két repülőgépe van, abból is csak az egyik saját, a másik lízingelt. A vállalat egyik tulajdonosa pedig tegnap arról nyilatkozott a cseh sajtónak, hogy a dolgozók létszámát száz körülire kell csökkenteni. Ez az év elején még 430 körül volt, igaz, a részmunkaidősökkel és a gyermekükkel otthon lévőkkel együtt, most pedig már nincs sokkal a megcélzott 90-100 fő fölött az aktív állomány.

A prágai bíróság március elején minősítette a vállalatot fizetésképtelennek, a hitelezők júniusban határoznak arról, hogy adjanak-e még esélyt a folytatásnak. A cég tartozásállománya körülbelül 1,8 milliárd korona (25 milliárd forint), amelyből egymilliárdot a megvett, de le nem repült jegyek értéke tesz ki.

Jiří Šimáně, aki a CSA anyavállalatának, a Smartwingsnek az igazgatósági elnöke, úgy látja, hogy a hagyományos gyűjtő-elosztó (átszállásos) rendszert üzemeltető nemzeti légitársaság modellje csak egy-két éves távlatban lehet ismét életképes, az inkább chartereket üzemeltető Smartwings viszont egészségesebb üzleti szempontból.

A 71 éves üzletember elmondta, hogy a CSA jövője a hitelezőktől függ, de már elkészült az üzleti terv arra az esetre, ha tovább működhet. Eszerint elsősorban a Prágából Párizsba, Amszterdamba, Moszkvába, Kijevbe és Stockholmba repülő járatokat tartanák meg. A finanszírozást segítheti, hogy a társaságnak sok fel nem használt szén-dioxid-kibocsátási kvótája van, amelynek értékesítéséből akár 200 millió korona bevétel is származhat.

A csehszlovák légitársaság jogutódjaként a CSA – a cég cseh Wikipedia-oldala szerint – a világ ötödik legrégebbi, ma is működő légitársasága. (Csak a KLM, az Avianca, a Qantas és az Aeroflot előzi meg.) Kis mérete miatt azonban régóta kétséges a fenntartható működése, a 3 milliós utasszámot 2012 óta nem tudta elérni. A nemzeti légitársaságot is magában foglaló Smartwings-csoportnak tavaly 1,8 millió utasa volt, ami 81,5 százalékos visszaesés 2019-hez képest.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA csehek nagyon közel kerültek a Malév-szindrómáhozA patinás nemzeti légitársaság, a CSA már csak akkor szállhat le Prágában, ha előre fizet, a csőd valószínűnek tűnik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat CSA Csehország csőd légitársaság Prága Smartwings Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.