Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. április 30. 18:03 Vállalat

Nem sok minden maradt a patinás cseh légitársaságból

Amikor legutóbb írtunk a hányattatott sorsú cseh nemzeti légitársaságról, még volt halvány remény, hogy megússza a csődöt, azóta azonban ez bekövetkezett, és már csak az a kérdés, hogy mi marad meg a cég romjain.

Nem sok: a CSA-nak már mindössze két repülőgépe van, abból is csak az egyik saját, a másik lízingelt. A vállalat egyik tulajdonosa pedig tegnap arról nyilatkozott a cseh sajtónak, hogy a dolgozók létszámát száz körülire kell csökkenteni. Ez az év elején még 430 körül volt, igaz, a részmunkaidősökkel és a gyermekükkel otthon lévőkkel együtt, most pedig már nincs sokkal a megcélzott 90-100 fő fölött az aktív állomány.

A prágai bíróság március elején minősítette a vállalatot fizetésképtelennek, a hitelezők júniusban határoznak arról, hogy adjanak-e még esélyt a folytatásnak. A cég tartozásállománya körülbelül 1,8 milliárd korona (25 milliárd forint), amelyből egymilliárdot a megvett, de le nem repült jegyek értéke tesz ki.

Jiří Šimáně, aki a CSA anyavállalatának, a Smartwingsnek az igazgatósági elnöke, úgy látja, hogy a hagyományos gyűjtő-elosztó (átszállásos) rendszert üzemeltető nemzeti légitársaság modellje csak egy-két éves távlatban lehet ismét életképes, az inkább chartereket üzemeltető Smartwings viszont egészségesebb üzleti szempontból.

A 71 éves üzletember elmondta, hogy a CSA jövője a hitelezőktől függ, de már elkészült az üzleti terv arra az esetre, ha tovább működhet. Eszerint elsősorban a Prágából Párizsba, Amszterdamba, Moszkvába, Kijevbe és Stockholmba repülő járatokat tartanák meg. A finanszírozást segítheti, hogy a társaságnak sok fel nem használt szén-dioxid-kibocsátási kvótája van, amelynek értékesítéséből akár 200 millió korona bevétel is származhat.

A csehszlovák légitársaság jogutódjaként a CSA – a cég cseh Wikipedia-oldala szerint – a világ ötödik legrégebbi, ma is működő légitársasága. (Csak a KLM, az Avianca, a Qantas és az Aeroflot előzi meg.) Kis mérete miatt azonban régóta kétséges a fenntartható működése, a 3 milliós utasszámot 2012 óta nem tudta elérni. A nemzeti légitársaságot is magában foglaló Smartwings-csoportnak tavaly 1,8 millió utasa volt, ami 81,5 százalékos visszaesés 2019-hez képest.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA csehek nagyon közel kerültek a Malév-szindrómáhozA patinás nemzeti légitársaság, a CSA már csak akkor szállhat le Prágában, ha előre fizet, a csőd valószínűnek tűnik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat CSA Csehország csőd légitársaság Prága Smartwings Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Debreczeni Anna
2024. február 25. 04:34 Vállalat

Hogyan lehet egy ruhamárkának 8000 új terméke naponta?

A kínai Shein a világ egyik legnagyobb fast fashion ruhamárkája, amit annak köszönhet, hogy olcsó és nem akar kreatív lenni.

Torontáli Zoltán
2024. február 22. 16:37 Közélet, Vállalat

A magyar agrárium és élelmiszeripar gyengén teljesít, és a politika is dróton rángathatja

Siralmas gazdasági képet mutat a jegybank friss élelmiszeripari mélyelemzése, ha tudunk olvasni a számsorok között.

Jandó Zoltán
2024. február 22. 04:34 Vállalat

Mostantól biztosan nem Orbán kötélbarátja felügyeli a lakásod

Eladta egyik meghatározó biztonsági cégét Garancsi István. A tranzakcióval a piac lényegében kétszereplőssé vált, ráadásul a két óriáscég más-más szegmensekben aktív.

Fontos

Fabók Bálint
2024. február 27. 04:34 Élet

“Sok kutató próbálja ezt elmondani, de nem igazán jut el az emberekhez” – hogyan formálja át az Alföldet a klímaváltozás?

Az elmúlt években látványosan alakul át a Dél-Alföld: egyre nagyobb a vízhiány, pusztul a madárvilág, egyre több az invazív faj. Állami segítség viszont nem látszódik.

Hajdu Miklós
2024. február 25. 15:58 Közélet

A bevándorlás már a 2000-es években is terítéken volt a magyar politikában

A kétezres években is jellemző volt a munkaerőhiány a magyar gazdaságban, a mostanihoz hasonló reakciókat kiváltva az akkori Orbán-kormányból.

Nagy Zsolt
2024. február 24. 16:19 Világ

Erősíteni kellene Európát katonailag, de ez nem olyan egyszerű

Európának szembe kell néznie azzal a lehetőséggel, hogy legnagyobb katonai szövetségese, az Egyesült Államok nem lesz mindig a segítségére.